Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kalkben?  (läst 6263 gånger)

hönsarn

• Östergötland
Kalkben?
« skrivet: 12 apr-14 kl 13:31 »
Är det här kalkben?? Hur ska jag göra på bästa sätt för att bli av med det.

Kålrabbis Mamma

• Värmland
SV: Kalkben?
« Svar #1 skrivet: 12 apr-14 kl 13:54 »
Ser ut som kalkben. Jag tvättar fötterna med ljummet såpvatten och borstar försiktigt med en tandborste. Torkar fötterna och smörjer in dom med en blandning av olja och Tenutex. Jag håller efter fötterna sen med att lite då och då smörja in eller pensla med rapsolja.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

hönsarn

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 12 apr-14 kl 14:31 »
Tack men vad är Tenutex

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 15 apr-14 kl 10:05 »
Det är ett lusmedel, främst för flatlöss. Finns att köpa receptfritt på apoteket.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

FaVeRoLLeN

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 27 apr-14 kl 11:18 »
Även om det inte är kalkben(vad det säkert är) är det ändå en sorts av kvalster, och nästan alla sorts kvalster går bort med olja. Ibland kan det hända att det blir sår efter behandlingen, men det går bort av sig själv och det behöver man inte oroa sig om.

knatt

• Finland
« Svar #5 skrivet: 27 apr-14 kl 18:45 »
kan man smörja kalkfötter med matolja/tjärolja blandning? (pikiöljy på finska, tror det är nånsotrs tjära)

hönsarn

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 27 apr-14 kl 20:17 »
Jag har borstat med randborste och doppat deras klor i solrosolja. Hoppas dem blir bättre!!

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #7 skrivet: 27 apr-14 kl 21:54 »
Förr smorde jag med noga med vaselin, det verkade bra med något fett som är lite fast, så det inte rinner av på en enda gång. Det funkade fint. Nu hade jag absolut använt bivaxsalva, det är ju bra till allt :).

FaVeRoLLeN

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 29 apr-14 kl 16:29 »
Det går säkert bra med vaselin också, så länge dem kvävs och dör ;)

gullerasenranch

• Dalarna
« Svar #9 skrivet: 30 apr-14 kl 09:41 »
Jag undrar hur man sanerar hönshuset efter behandlingen, kvalstren finns väl kvar lite överallt? Finns det nåt bra medel?

sarwen

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 16 maj-14 kl 08:18 »
Jag läste på SVA att kvalstren inte lever länge utanför värddjuret. Det enklaste kanske är att städa ur och låta hönshuset vädra några dagar om du kan ha hönsen inhysta nån annanstans lite tillfälligt? Annars står det där att man ska smörja benen varannan vecka och då samtidigt byta ströbädden, men jag har sett att folk här inne byter sittpinnar och sprutar Virkon S också, så det kanske man behöver göra.

Fridur

• Letar efter ett nytt arbete!
    • Halland
« Svar #11 skrivet: 19 maj-14 kl 14:27 »
Den bästa behandlingen jag utfört och fått snabbt resultat på är följande; Såpa bad om fötterna, borsta med en tandborste och torka av. Sedan på med tunitex och därefter Asitylsalisyrvaselin (Lr hur det nu stavas…) försvann bumms! Har dock hålt efter lite med hovsalva ochså på de  som var värst drabbade. Nu har jag ochså Myrrnix i ströet inne hos hönsen :)
Bor på landet med sambo, katter, kaniner, vaktlar och Höns! Letar efter en gård att fylla med allehanda djur :)

Vild

• -
« Svar #12 skrivet: 21 maj-14 kl 15:43 »
Är det verkligen kalkben? Jag ser inga resta hornplåtar, utan snarare ser det ut som om fötterna är svullna?

Om det är kalkben så är det ganska svårt att bli av med helt. Kvalstren lägger ägg som kläcks efter 5 dgr om jag inte minns fel och det kan ju kläckas nya ägg - och läggas nya ägg - dagligen då, så det krävs ju att benen är konstant obeboerliga så att kvalstren som kläcks inte hinner lägga nya ägg innan du har ihjäl dem. Det gäller på ALLA dina höns, samt inredning. En del starka medel kanske kan ta död på äggen men inte säkert, men olja, vaselin och liknande dödar endast kvalstret. Och man ska ju veta det att en del medel som folk använder har livstids karrens - dvs du bör inte äta djuret eller ägg/mjölk från det om du behandlat djuret. En del medel är dessutom inte testade på höns och därför vet man inte säkert vilka effekter det kan ha. Frontline är ett sånt exempel. SVA rekommenderar såpa, och det finns ju en anledning till varför dom inte rekommenderar starkare preparat. Själv använder jag matolja och skillingaryds hästsalva i förebyggande syfte på mina höns.

Ang tuppen på bilden hade jag behandlat med olja och sett om det gav någon effekt. Jag tycker det ser osäkert ut om det är kvalster, men jag är inte så erfaren. De kalkben jag har sett har haft resta hornpplåtar.

hönsarn

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 18 jul-14 kl 20:12 »
Kan någon lägga in bilder på ben som aldrig varit drabbade och även behandlade ben som blivit av med kvalstren? Det skulle vara bra så jag har något att jämföra med.

missoak

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 24 jul-14 kl 10:57 »
Ser faktiskt ut som fjällande benkvalster,vår tupp hade exakt lika dant..Vi köpte en salva från Lantbutiken som heter Scaly Cream ..Baddade fötterna innan vi smorde honom sen masserade vi in salvan och resultatet blev så bra.Han blev fin igen på några dagar.

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #15 skrivet: 25 jul-14 kl 18:11 »
Om någon har kalkben på sina höns och vill testa bivaxsalva så får ni gärna en burk av mig mot att ni tala om hur det går. Det borde funka jättebra, eftersom bivax sägs avge fett till huden under längre tid än de flesta andra sorters fett.

Dela detta:

* Inloggade just nu

260 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser