Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kyckling som bara sprattlar runt?? AKUT  (läst 1015 gånger)

Akutponny

Kyckling som bara sprattlar runt?? AKUT
« skrivet: 20 maj-14 kl 18:24 »
Fick idag hem en liten kyckling som är högst en vecka gammal, men det verkar vara något stort fel på den. Det syns inget på utsidan mer än att den saknar lite fjun på magen. Den har gått med en höna och ett flertal kycklingar och inte varit något fel på förrän idag. Den kan inte stå, bara skjuter iväg med ena benet och sprattlar, ramlar och rullar runt.

Vingarna verkar väldigt slöa och samma med benen, den ligger med stängda ögon i princip hela tiden och underkäken ser inte helt okej ut då den tuggar snett. Den verkar vara ganska hungrig men har problem att äta.
Vet inte om den har ont men antar det.
(Avföringen är ganska gulaktig och genomskinlig och slemmig)

Jag skulle tro att den blivit attackerad av något, typ en katt eller hund?
Kommer den bli bättre eller är det tyvärr bara att avliva?

Behöver svar akut!

Vild

• -
SV: Kyckling som bara sprattlar runt?? AKUT
« Svar #1 skrivet: 21 maj-14 kl 15:48 »
Avliva den - om du inte redan gjort det.

Det man kan misstänka är antingen cocciddios, men då bör de andra också bli sjuka. Kontrollera så att de andra inte har rinnig avföring också. Om dom har det måste du hålla mycket god hygien hos dem tills de blivit bra så bakterien smittar via avföringen.

Marek brukar inte visa sig så tidigt som 1 veckas ålder. Men jag har själv haft mareksymptom och alla mina kycklingar - varav de yngsta var ca 1 vecka -  blev sjuka och avlivades till slut. Skickade 2 st till SVA för obduktion - jag åkte till och med dit och lämnade dem kylda och färska. Men de hittade ingenting alls. Fick sen veta att en bekant varit med om samma sak samtidigt med sina vuxna djur. Mareksymptom men SVA hittar inget på djuren.

Vitaminbrister av olika slag kan ju också ge liknande symptom, men brister visar sig sällan så tidigt heller om det inte varit dåligt foder för mamma höna som värpt ägget så att det redan där blivit fel.

Dela detta:

* Inloggade just nu

251 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser