Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hackad höna  (läst 1073 gånger)

Teresa

• Uppland
Hackad höna
« skrivet: 21 maj-14 kl 22:17 »
Hej!
Jag har en stackars höna som har blivit riktigt illa hackad i nacken av vår annars så fridfulla tupp. Hela nacken är ett öppet sår. Så fort han får chansen slänger han sig på henne och hackar. Nu har jag henne i vedboden tills hon läker. Hur ska jag göra sedan? Finns det någon chans att tuppen lugnar sig när det inte finns något sår som lockar, eller är det lika bra att ge bort henne (till kollega som har kycklingar men ingen tupp än).

Riktigt otäckt är det att se tuppen när han attackerar henne. Jag blir orolig att det ska påverka hans beteende mot övriga hönor, om han vänjer sig vid att hacka (i samband med parning). Någon som har erfarenhet?

Kretsloppan

• Södermanland
SV: Hackad höna
« Svar #1 skrivet: 21 maj-14 kl 22:33 »
Tupparna här har sina favorithönor som tyvärr blir lite skalliga av att tupparna håller sig fast i hönsens nackfjädrar vid parning. Är du säker på att det är tuppen som har hackat henne?

Teresa

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 21 maj-14 kl 22:37 »
Ja, alldeles säker. Han rusar efter henne och anfaller på ett riktigt brutalt sätt. De andra hönorna är han mer sjysst mot, och mer håller sig fast vid parning (även om det inte ser alldeles njutbart ut... ;)).

Kretsloppan

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 21 maj-14 kl 23:01 »
Jag har bara erfarenhet av höns sedan tre år, så vi kan ju se vad andra tror, den stackars drabbade hönan har du ju säkrat i vedboden. Men min första tanke är att det var ett märkligt beteende av tuppen. Du har alltså en tupp? Hur många hönor?

Teresa

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 21 maj-14 kl 23:10 »
Själva beteendet är inte så märkligt, om det blir ett litet sår vill de gärna fortsätta hacka. Min fråga handlar egentligen om hur jag ska göra när hon har läkt, och om beteendet mot henne har "satt sig" hos tuppen.

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 22 maj-14 kl 16:00 »
Jag kan ordna en sprayflaska med ett godkänt och bra medel, som gör att det inte blir hackat mer.

Teresa

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 22 maj-14 kl 20:06 »
Jag provade med Granngårdens antibitspray, tuppen fortsatte ändå! Har du nån bättre blandning?

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 25 maj-14 kl 20:19 »
ja, vi har ett som funkat här i alla fall

Dela detta:

* Inloggade just nu

124 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser