Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp, medtagen höna med kycklingar  (läst 1339 gånger)

Cathrin73

• Södermanland
Hjälp, medtagen höna med kycklingar
« skrivet: 26 maj-14 kl 09:10 »
Min höna som fick kycklingar för en vecka sedan är medtagen och beter sig lite konstigt. Troligtvis har hon ätit och druckit för lite under ruvningstiden. När kycklingarna var kläckta så såg jag att hon böjde in huvudet mot bröstet, först trodde jag att hon skulle kolla på kycklingarna men sen så ramlade hon omkull och hängde med huvudet. Jag matade då i henne vitaminvatten med druvsocker och så fick hon proteinrik mat att äta, hon fick i sig en del och kryade på sig. Men under den här veckan så har hon fortfarande ätit och druckit väldigt lite, jag försöker ge henne sånt hon tycker om och försöker få henne att dricka men det är väldigt svårt. Hon äter lite men matar mest kycklingarna. Hon tar bra hand om dem men mitt i allt så böjer hon in huvudet mot bröstet och liksom verkar klia sig och så tippar hon omkull, hon verkar lite förvirrad ibland också men däremellan så går hon runt och matar kycklingarna och verkar ok.

Gräs äter hon och lite majs och lite gurka, men vatten tar hon nån droppe och sen vägrar hon ta mer. Jag har ringt veterinären som tycke jag skulle försöka ge henne värpfoder (de har startfoder i buren) och försöka få henne att äta mer näringsrik och mineralrik mat. Men hur sjutton ska jag få henne att äta - och dricka? Har ni några tips på vad jag kan ge henne som är extra bra och hur jag får i henne vätska?
Bor på landet och har hedemorahöns och några blandisar, två katter, en kanin, en Fransk Bulldog, två barn och en man.

tiefkuhlhuhn

• Norrbotten
SV: Hjälp, medtagen höna med kycklingar
« Svar #1 skrivet: 26 maj-14 kl 10:29 »
du kan prova att ge henne bra kattmat. Stekt/kokt äggula.
Kan det vara mask?

sonja på slätten

• Halland
« Svar #2 skrivet: 26 maj-14 kl 11:55 »
Är du säker att hon inte har fått ohyra. Kvalster kan suga så mycket blod att hönan blir helt kraftlös,  så hon uppbådar sina sista krafter till att få kycklingarna att klara sig.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Cathrin73

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 26 maj-14 kl 16:49 »
Jag har behandlat henne med kiselgur 3 ggr under de senaste veckorna(har behandlat hela flocken då några hade fått fjäderätare). Om det är mask vet jag inte men det kan ju vara värt att kolla upp.
Nu har hon fått gå ensam över dagen för att testa om hon äter mer då, hon har ätit lite men det är som om hon inte vill ha. Hon tar några tuggor och sen så slutar hon. Och det går inte att locka henne att äta mer. Och hon dricker inte självmant. Gräs äter hon helst.

Jag vet bara inte hur jag ska få i henne nåt.
Bor på landet och har hedemorahöns och några blandisar, två katter, en kanin, en Fransk Bulldog, två barn och en man.

Smajsan

• -
« Svar #4 skrivet: 26 maj-14 kl 20:43 »
Om du tar en sputa utan kanyl såklart. . På kycklingar går det att lägga pipen på sidan av näbben, då dricker dom. Man kan behöva vara 2 en håller o den andra sprutar in vatten. Det går att ta tag i "övernäbben" med bara tummen o föra huvudet bakåt. Då öppnar dom näbben. Var 2 st. en håller hönan o den andra fixar vattnet.

Jag fick en spruta på apoteket. En sån som man har till barn. Den har räddat många kycklingar.
Hoppas hon blir bättre. Lite socker i vattnet tror jag är bra.
O det här är hur jag gör o det funkar här. Prova dig fram.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Cathrin73

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 03 jun-14 kl 17:55 »
Vi har fått i henne lite vitaminer med hjälp av en medicinspruta men lätt är det inte. Jag tror hon har snurrsjuka, e-vitaminbrist. Hon är inte helt bra än men hon är bättre i alla fall. Fast fortfarande dålig på att äta och dricka, mest matar hon i kycklingarna så dem går det ingen nöd på i alla fall.

Znibban

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 03 jun-14 kl 18:13 »
Oj så tråkigt, hoppas det går bra!
Lycka till!

Smajsan

• -
« Svar #7 skrivet: 03 jun-14 kl 18:16 »
Vad skönt att hon verkar lite bättre o att hon fixar mamma biten. Man kan ge lite starkare blandning av multivitaminen från granngården, hur det är med E-vitamin vet jag inte.
Men om hon är bättre så går det säkert åt rätt håll.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Dajen

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 03 jun-14 kl 19:33 »
För att ta reda på om det är kvalster - gå och titta när det är mörkt!

Dela detta:

* Inloggade just nu

294 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser