Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dv Kochiner i dåligt skick  (läst 1697 gånger)

Stormcrow

• Norrbotten
Dv Kochiner i dåligt skick
« skrivet: 29 maj-14 kl 09:14 »
Först och främst: Hej! Jag är ny både på forumet och som hönsägare, forumet här verkar suveränt.

Så här ligger det till.

Vi fick 5 Dv Kochiner av en tjej som tröttnat, snabbt som attan spikade jag ihop ett hönshus med tillhörande rastgård, och hönsen hämtades.

Redan vid hemkomsten såg jag att något inte riktigt stämde, flera av hönorna haltade, de vill inte sitta på pinne, och de såg allmänt ruggiga ut (de är friserade, men det visste jag innan). När jag börjar undersöka så har tre av hönsen stora bajsbollar under fötterna, och alla hade långt gånget kalkben.

Nåja, hönsen har fotbadat, bajsbollarna har avlägsnats, klorna som var långa och krökta åt alla möjliga håll är klippta, och benen är smorda med hästsalva och matolja.

Något jag reflekterade över var att de alla utom tuppen saknar väldigt mkt fjädrar, runt huvudet, halsen, gumpen, på rygg/vingar (vingpennorna är bara "pinnen" kvar), och framför allt under magen, de ser ut att vara plockade ren. Jag ser inga spår av parasiter.

De verkar trivas nu då de fått komma ut på gräs för första gången i sitt liv, och pickar ivrigt i gräs och allt vad jag nu gjort i ordning åt dem, de började värpa redan 3:e dagen de kom hit.

Min fråga efter allt det här är väl: Slösar jag med min tid på höns i dåligt skick med deformerade fötter, eller kan de bli bra igen? Är det mest humant att nacka dem och skaffa nya höns (nu då jag väl har dem vill jag inte vara utan), eller ska jag hålla ut med förhoppning att de blir bättre?

Och som avslutning: Hur/varför får de dessa hemska bajsbollar under fötterna?

Mvh// Hans Lönnberg, Piteå

sonja på slätten

• Halland
SV: Dv Kochiner i dåligt skick
« Svar #1 skrivet: 29 maj-14 kl 09:42 »
Om de har börjat värpa är de nog inte sjuka, bara vanvårdade.
Frisserade kan få konstig befjädring har jag läst, vid parning frisserad plus frisserad.
Klumparna under fötterna kommer av att de gått på skitigt underlag länge.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Stormcrow

• Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 29 maj-14 kl 21:13 »
Tack för det, det gör mig lite lugnare.

Nu har jag kommit på en anledning till varför de ser så trista ut i fjäderdräkten: Dom har fjäderätare. Hur behandlar jag det, är det kalk i hönshus och sandbad, samt myrnix eller likande på hönsen, eller finns det annat som är enklare/bättre/billigare?

kan hönor ha ett fullgott liv trots att fötterna blivit deformerade och någon/några tår är "halvamputerade"?

Smajsan

• -
« Svar #3 skrivet: 29 maj-14 kl 21:23 »
Hej!
Vad glada hönsen ska vara som hamnat hos dig. Tack o lov tog du hand om dom.
Dom kan säkert bli friska o fina. Men håll koll på ben o fötter.
Nu när dom får gå ut o sprätta sliter dom ner klorna bättre.
Du kanske ska fråga den förra ägaren varför dom haltar, har skitklumpar underfötterna o ohyra.

Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Stormcrow

• Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 29 maj-14 kl 22:21 »
Hon separerade och  började pendla långt till nytt jobb, tappade ork och lust. Har gjort sig av med alla höns nu, men tyvärr väl sent, önskar hon gjort det i höstas.

Jag vet att hon försökt, men hon var deppad efter separationen, så jag har (viss) förståelse.

Något jag märkt med att ha höns: de små liven är beroendeframkallande! Går redan med planer på större hönshus och en eller två raser till  ;D

Smajsan

• -
« Svar #5 skrivet: 31 maj-14 kl 10:50 »
Ja dom är underbara  :)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

ChickenSteps

• Halland
    • ChickenSteps
« Svar #6 skrivet: 31 maj-14 kl 20:42 »

Vad bra att du tog dig an dem! Det låter som de varit vanvårdade, snyft. Men de kryar säkert på sig. Det finns mkt man kan göra för att förebygga kvalster men är de redan etablerade kolla runt här i forumet, finns många tips. Annars kolla med en veterinär tycker jag, man kan alltid ringa och höra sig för, kostar inget. Distriktsveterinärerna är i allmänhet bättre på höns än många andra kedjor, särskilt Halmstad/Laholm är bra!
Lycka till med sötnäbbarna!
http://chickensteps.wordpress.com/

Skriver om Höns & Lantliv i bloggen ChickenSteps. Välkommen!

Stormcrow

• Norrbotten
« Svar #7 skrivet: 08 jun-14 kl 00:11 »
En liten uppdatering ifall någon är intresserad.

Det tar sig skulle jag säga, de som haltade värst har slutat med det och går/springer normalt igen. Fötterna och benen ser bättre ut, och de som var minst angripna av kalkben har börjat få mer normal färg på fötterna. Myrnix verkar ha fungerat, har inte sett en fjäderätare på flera dagar, och ett par av hönorna ser ut att få nya fjädrar snart här och där.

Skruvade ihop ett par mindre reden än de hade från början, och nu har de slutat sova i redena så jag slipper rengöra dem varje dag, däremot verkar hönshjärnorna inte förstå det här med att de ska sova på pinne, de kurar ihop sig i en hög på golvet under natten, även om jag går och lyfter upp dem, men det kommer kanske.

Jag får i snitt 1 1/2 ägg per dag, så alla värper nog inte.

De äter massor, och verkar börja få tillbaka hullet något, så det känns som att det går åt rätt håll.

//Hans

Dajen

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 08 jun-14 kl 00:51 »
Kul att det går åt rätt håll! En bidragande orsak till att hönsen blir kala på ryggen och nacken/skallen kan vara att de uppskattas lite för mycket av tuppen  ::) Jag har ett par tuppfavoriter som ser hemska ut... Fortsatt lycka till med dem!

Smajsan

• -
« Svar #9 skrivet: 12 jun-14 kl 22:26 »
Så roligt att höra att det går så bra för er. Nu får du många höns kompisar för länge framöver.
Tänk vad de måste uppskatta det du gör. Dom tror nog dom är döda o kommit till hönshimlen.

Tycker det är så jobbigt att människor som inte mår bra slutar att ta hand om sig själva och djuren. Så blir det ofta har jag förstått.
Då är det så bra att vänner bryr sig både om människan o djuren. Och när dom har det svårt ta över lite av det jobbiga.
Fin fint  :)

Ps Här är också tuppens favvo hönor kala på ryggen. Fick du med någon tupp?

Stormcrow

• Norrbotten
« Svar #10 skrivet: 13 jun-14 kl 13:29 »

Ps Här är också tuppens favvo hönor kala på ryggen. Fick du med någon tupp?

Jodå, det följde med en tupp också, snygg är han dessutom. Han är nog den som klarat sig bäst av alla, även om han med hade rätt eländiga fötter/ben han med, men är finast i fjäderdräkten (han är slät, alla hönorna är friserade).

Fortfarande sover ingen på pinne, och jag orkar inte längre gå ut varje kväll och försöka lyfta upp dem. De har knappt blivit hanterade sedan tidigare, så de försöker komma undan då jag vill plocka upp dem.

Igår kväll smorde vi benen på dem igen, och nu ser man verkligen vilken skillnad det är mot innan vi började behandla mot kalkben, fjäderätarna verkar fortfarande vara borta (dammade på myrnix ändå, för säkerhets skull), och de har helt klart börjat lägga på vikt och fylla ut. Fjädrar kommer det här och där.

De har upptäckt vad ett sandbad kan vara bra till, och nu är de vita mer åt det jordbruna hållet...

En av de vita är helt klart lägst i rang, och blir ganska hårt åtsatt, tror jag kommer måsta doppa hennes rumpa i tjära om hon någonsin ska få tillbaka fjädrarna där.

//Hans

Stormcrow

• Norrbotten
« Svar #11 skrivet: 13 jun-14 kl 14:16 »
Ska försöka få in någon bild också:

Smajsan

• -
« Svar #12 skrivet: 13 jun-14 kl 18:17 »
Vilken fest dom har :)

Det finns sårspray med tjära i som jag har använt.
Då luktar dom inte godis och blir helt klart mindre attraktiva.

Dela detta:

* Inloggade just nu

250 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser