Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ni som har kunskap och erfarenhet av Marek. Hjälp!!  (läst 1060 gånger)

LL020799

• Skåne
Ni som har kunskap och erfarenhet av Marek. Hjälp!!
« skrivet: 21 jul-14 kl 10:24 »
Jag har haft höns vid två olika tillfällen. Första gången köpte jag höns utifrån och fick ILT och tog bort alla. Stallet där hönsen var städades och stod tomt länge. Valde att skaffa höns igen och den här gången har jag bara köpt ägg och kläckt fram. För ca en två månader sen visade en höna symptom på Marek. Vi tog bort henne och inget mer hände med de andra hönsen. Men nu när de har börjat värpa så visar en efter en samma symptom. Vi har tagit bort dem direkt.
Hur har mina höns kunnat få det när jag bara har köpt ägg och kläckt fram. Vad jag har förstått så smittar Marek inte via ägg. De fåtal gånger jag har besökt andra som har höns har jag bytt både kläder och skor och duschat innan jag har gått in till mina höns eftersom jag råkade ut för ILT tidigare.
Sen undrar jag om jag måste ta bort alla hönsen eller ska jag vänta och se och ta bort dem när de visar symptom? Hur har ni gjort som drabbats av Marek?
Tacksam för svar!

Nina W

• Värmland
SV: Ni som har kunskap och erfarenhet av Marek. Hjälp!!
« Svar #1 skrivet: 21 jul-14 kl 11:50 »
Ifjol hade jag en kull kycklingar och en av dom, en liten höna, blev sakta mer o mer förlamad i ena sidan. Jag tog bort henne och ingen mer blev sjuk. Fick en stor kull till och ingen av dom heller blev sjuka. I mitt fall så funderade jag på om det kunde bero på selenbrist eller något sådant för dom fick inte färdigblandat köpefoder. Jag köpte flytande selentillskott på granngården för säkerhets skull.
« Senast ändrad: 21 jul-14 kl 12:25 av Nina W »

sonja på slätten

• Halland
« Svar #2 skrivet: 21 jul-14 kl 13:03 »
Hur dina höns blivit smittade vet jag inte, men jag kan säga lite allmänt.
De flesta höns är immuna mot marek. Smittan anses finnas i de flesta hobbyflockar, utan att ställa till med större problem.
De som kan få problem är djur från sådana linjer som brukar vaccineras mot marek, de kan förlora sin naturliga immunitet i och med att känsligare individer inte slås ut.
Det kan även bli problem med djur som kommer ur en flock som levt helt isolerad från andra höns i många generationer, och inte mött diverse nya smittor.

Vilka brukar då vaccinera/vaccineras?
Enstaka uppfödare av vissa särskilt drabbade raser.
Industrihöns.
Höns som kommer från Tyskland.

Man kan säga att man kan avla bort marek till stor del. Har man en svårt drabbad linje är det dock inte roligt, för man får räkna med en hel del bortfall i början.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

lena70

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 21 jul-14 kl 15:11 »
Det stämmer att marek smittan inte finns inuti ägg, men den kan finnas utanpå ägg.. :-\
För att vara 100 % säker på att du har problem med marek, så skulle jag förslå att nästa gång du får en höna med symtom, som du tror kan bero på marek, så ringer du SVA, och ber att få skicka in hönan för obduktion. Då får du en säker diagnos. Vid besättningsproblem är obduktionen gratis och du betalar bara för frakten.

LL020799

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 21 jul-14 kl 15:37 »
Tack för all info. De hönor som har blivit drabbade kommer från "icaägg". Kanske därför de är extra känsliga då.

Dela detta:

* Inloggade just nu

246 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser