Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höna hackade sönder ruvägg  (läst 594 gånger)

Ådalamalin

• Färsk skåning som siktar på självhushållning
    • Skåne
    • Ådalagård
Höna hackade sönder ruvägg
« skrivet: 27 jul-14 kl 11:10 »
Kom precis infrån hönshuset där jag fick en obehaglig överraskning.
Det ligger flera höns och ruvar och de andra hönsen går gärna in och lägger sina ägg hos dom. Jag plockar flera gånger varje dag. Nu låg en ickeruvande höna i ett rede med ruvade ägg och lät konstigt. Hon hackade lite märkligt och jag tittade djupare in i redet. Hon hade hackat och ätit upp allt skalet på en nästan kläckfärdig kyckling!!!  :'(
Hon hackade på kycklingen och "smackade"... HUU jag slängde snabbt ut henne och plockade ut den kalla helt oskadda döda kycklingen och nu vet jag inte vad jag skall göra. Jag har tagit ut redet med de ruvande hönorna i ett annat rum vilket jag aldrig gjort innan.
Det låg enbart ett ruvägg i redet från början och två nyvärpta ägg.
Det är ju extremt varmt sedan ett längre tag kan det inverka? men de har svalt i hönshuset, skugga och solmöjligheter på gården.
Vi har aldrig haft en äggätande höna innan så jag vet inte vad jag skall göra!
De får musselskal, äggskal, korn, majs, grönsaker, gräs, matrester mm. HJÄLP! Har ni råkat ut för detta?
Tacksam för input

Dela detta:

* Inloggade just nu

247 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser