Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HJÄLP! coccidios hos kycklingar?  (läst 1441 gånger)

Humlans

• Småland
HJÄLP! coccidios hos kycklingar?
« skrivet: 08 aug-14 kl 10:51 »
Har nyligen fått hem mina första kycklingar av raserna isbar, maran, aracuana, australorp och vit leghorn. Har 4 stycken som är 6-8 veckor och resterande 10 är snart 4 veckor. Dom kommer från olika uppfödare. Dom bor stort och väldigt rent med foder från granngården och färskt vatten.
Dom har nu varit hängiga några av dom och jag har upptäckt att några bajsar löst men nu även har blodig avföring. Har gett dom A - fil och klippt gräslök men det blir inte bättre. Jag och även veterinären jag talade med misstänkte coccidios. Han kan skriva ut baycox men det kommer tidigast på måndag annars på tisdag. Är det någon vänlig själ som har lite esbetre eller baycox hemma och bor i närheten av gränna? Kan tänka mig att åka en bra bit och jag betalar givetvis för mig. Vill bara inte att mina första kycklingar ska dö.  :'(

Humlans

• Småland
SV: HJÄLP! coccidios hos kycklingar?
« Svar #1 skrivet: 08 aug-14 kl 17:21 »
Uppdaterar, fick tag i bimotrim som veterinären sa att jag skulle dosera med plastspruta i munnen en gång per dag i 5 dagar och 1-2 droppar per kyckling. Går det att dosera i vattnet istället och hur många ml per liter vatten i så fall?

Smajsan

• -
« Svar #2 skrivet: 08 aug-14 kl 18:03 »
Om du bara håller reda på vilka som fått medicinen o vilka som ska ha är det väldigt lätt att ge dom 2 droppar i näbben.
Dom behöver inte få in sprutan i näbben, det räcker ofta att droppa dom på sidan av näbben så åker det in.
Tror det är viktigt att du gör som vet. rekomenderade. Om dom är dåliga har dom ju lite jobbigt att få i sig mat o vatten.

Det går även att sätta sprutan mot spetsen på näbben o böja huvudet lite försiktigt bakåt o droppa så.
Hoppas dom tillfrisknar och lycka till.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Humlans

• Småland
« Svar #3 skrivet: 09 aug-14 kl 12:08 »
Tack för ditt svar, det har gått bra att ge dom droppar i munnen. Tyvärr förlorade vi en kyckling inatt men hoppas nu att dom andra kommer klara sig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

259 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser