Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Unghöna med mareksymtom??  (läst 1930 gånger)

serasera

• Uppland
Unghöna med mareksymtom??
« skrivet: 28 aug-14 kl 09:43 »
Har en höna född första april som alltid varit lite räddhågsen och rätt nyligen släppt taget om "mamma". Idag märker jag att hon är kvar inomhus när de andra går ut, är ej uppburrad men verkar trött. Ögonen stängs helatiden. Hon är lite långsammare i farten och jag kan lätt plocka upp henne och sitta med henne i famnen i solen just nu. Vad kan det vara?! Hon äter och har inget angrepp av nog vad jag kan se, hon blir lite pickad av de andra märker jag men det är kanske för hon är lite nedsatt? Hon är så vacker, är hon sjuk eller ska börja lägga ägg?

sonja på slätten

• Halland
SV: Unghöna med mareksymtom??
« Svar #1 skrivet: 28 aug-14 kl 10:47 »
Symptomen du beskriver är inte typiska för marek.  De brukar vara pigga men  ha rörelsestörningar som en släpande vinge eller hälta på ena sidan.
Tecken på värpning är det inte heller.
Du bör kolla avföringen och hullet och andningen.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

serasera

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 28 aug-14 kl 12:43 »
Usch hon kanske blir svält av de andra?! Kan som göra så??

serasera

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 28 aug-14 kl 13:21 »
Kollade hullet på henne nu och hon känns smal, inget i krävande men halsen sticker ut märkligt mycket, som en jättekrök och Jon har inte sträckt på sig sista dygnet vad jag sett, halsen "känns mer" än hos de andra, kan hon ha flugit in i nåt och brutit nacken?! Eller kan mat/saker fastna i halsarna på dem?? Jag är så ledsen och vet inte vad jag ska ta mig till här ensam hemma med liten dotter och kan inte Nacka henne själv nu!

sonja på slätten

• Halland
« Svar #4 skrivet: 28 aug-14 kl 16:32 »
Halsen ÄR krökt av naturen, när hönan inte sträcker på den,  då kan den ju bli väldigt lång.
Kanske det märks mer på grund av magerheten och tom kräva.
Hon borde inte ha blivit undanträngd,  eftersom hon hållit sig till sin mamma, som har kunnat försvara och förse henne.
Det där med att hon är  slö och blundar tyder på att hon inte mår bra alls.
Har du  lyssnat på andningen?  Om det rosslar kan det vara lunginflammation.
Har hon syskon som utvecklats bättre?  I så fall är det  nog så att det är något fel på henne som hon haft länge. Du skrev att hon är smal,  det blir hon ju inte helt plötsligt,  det tar ett tag.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

serasera

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 28 aug-14 kl 16:47 »
Hon är ensam kyckling, tyckte halsen var mer krökt än normalt men jag tror det är marek eller nåt som jag inte känner till. Hon har ätit och betett sig normalt fram till idag :/ nu kan hon inte stå o h äter inte. Fin lugn ren andning.

serasera

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 28 aug-14 kl 18:56 »
Hon dog hos mig nyss. Nu hoppas jag på att det stannar såhär, tror jag lägger ner dethär med höns :(

Marie.san

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 30 aug-14 kl 09:59 »
Hönslivet går verkligen upp och ner. Finns inget roligare att syssla med när alla är friska o pigga, när de spatserar runt på gräsmattan eller när det kläcks kycklingar. Lika tråkigt är det när någon av dem är sjuk och man inte förstår varför, när man våndas inför att man har för många tuppar och när man måste göra något åt det.

Hade själv en kyckling - typiskt nog höna - som dog häromdagen och samma dag förstod jag att en av de andra hönskycklingarna faktiskt är en tupp. Då kände jag som du; att man lika gärna kan vara utan höns. Men som sagt; det går upp och ner så ge inte upp hönslivet bara för att du är i en svacka nu.

Smajsan

• -
« Svar #8 skrivet: 30 aug-14 kl 11:20 »
Men visst är det väll mest positivt med höns. Man får helt enkelt bara njuta av dom mer istället för att gå och oroa sig för en massa som kan hända.
Tuppar är ju fina och man kan ha en hel massa av dom utan att dom bråkar. Här har vi ca 11 vuxna tuppar just nu o dom håller sams. 16 småtuppar är på gång att växa upp och där kommer vi spara några finingar med.
Det enda är att tuppar äter o lägger inga ägg=dåligt ekonomiskt tänk.
Men dom vaktar alla kycklingar och höns.
Så att vissa blir sjuka är aldrig kul såklart. Men många kan man kurera och många av dom dör.
Och räven och höken tar sina byten. Det är irriterande men naturligt.
Så försk att njuta av hönsen. Det fina överväger alltid det andra tråkiga.
Mvh Smajsan
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Lillhönan

• Halland
« Svar #9 skrivet: 30 aug-14 kl 14:45 »
Hej!

Vill bara trösta med att alla kommer in i en svacka med hönseriet. Hos mig började det med att mina två isbarunghöns dog inom en vecka utan att de varit dåliga, sen i somras fick vi hela hönshuset fullt med kvalster och när vi efter några veckor sanerat hönshuset, fogat alla sprickor och målat om kommer Mickel räv och tar 11 av mina maran och anconakycklingar :(. Efter ett tag dör en anconakyckling av sig själv utan anledning och några dagar senare en blandrastupp på tre månader hittas död i hönshuset på morgonen (han har dock varit lite hängig några dagar). Upptäcker sedan att en av mina finaste hönskycklingar som snart ska börja värpa är som din var trött och inte alls på alerten och att hon var vit och svullen i ansiktet- svamp. När det nu börjar lägga sig efter ca en veckas smörjning ser jag att två av hönsen fått kalkben. SUCK! och ovanpå allt detta ska jag ha barn om två veckor! Det är ju klart inget tråkigt men känner att jag inte kommer att hinna behandla mina tre dåliga hönor, så de får nog komma till hönshimlen. De andra hönsen får jag smörja med fett på benen så att de inte får kalkben de också.

Jag hoppas på en bättre period i hönseriet för alla de som haft en svacka!
Fembarnsmamma med man och liten gård.

serasera

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 15 sep-14 kl 13:05 »
Tack för alla svar och pepp! Idag ser jag dock en av mina hönor som nyss gått igenom en rovdjursattack och repat sig, att hon vinglar, haltar och beter sig som om hon fått Marek. Jag ringde SVA och frågade lite och funderar på om jag ska skicka in henne på obduktion. Jag får väl ljuga och säga att hon är den 5:e och inte 2:a som dör och få det subventionerat. Två till haltar utan andra synliga problem och jag håller rent, matar/vattnar och ger vitaminer men det verkar skita sig. Jag älskar mina hönor men det verkar liksom inte vara meningen :(

Smajsan

• -
« Svar #11 skrivet: 21 sep-14 kl 16:50 »
Hoppas allt har ordnat sig och att inte fler har blivit sjuka.
Tänkte nu när jag läste en gång till.
Vad får dom för foder?
Jag har märkt att på de stora tunga raserna har de lätt att få ont i benen när de växer.
Och det har jag relaterat till fodret.
Dom behöver mer proteiner när dom växer mycket och länge.
Det tar ju mycket längre för en stor ras att växa färdigt.
Och ägg lägger nog dom flesta vid 6 månader ungefär.
Hoppas alla mår bra nu så du kan strunta i mitt inlägg.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Dela detta:

* Inloggade just nu

232 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser