Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skadat ben - vad ska vi göra?  (läst 1994 gånger)

Kanin-Eva

• Dalarna
Skadat ben - vad ska vi göra?
« skrivet: 09 sep-14 kl 13:29 »
En av mina unghönor (kläckt i våras) har blivit enbent. Hon har inte blivit av med benet men kan tydligen inte alls använda det. Vi har ingen aning om vad som har hänt. Jag har känt igenom benet och kan inte upptäcka några påtagliga skador eller att något skulle vara brutet. Hon är inte varm eller svullen.

Det här hände för ca 2 veckor sedan. Sedan dess har hon lärt sig att hoppa runt (men väldig fart) på ett ben men den skadade benet verkar inte bli bättre. Hon har inte magrat påtagligt och ingen av de andra hönsen är dumma mot henne. På nätterna sover hon i ett rede tillsammans med några andra unghöns. Redet sitter ca 1 m upp så hon lyckas ta sig dit på något sätt.

Min fråga är nu om det är försvarbart att låta henne gå kvar trots sitt "handikapp". Jag velar fram och tillbaka. Å ena sidan verkar hon klara sig och ser inte ut att må dåligt (men vad vet vi?), å andra sidan bör man som hönsägare ta ansvaret att ta bort djur som är skadade på något sätt och som inte kommer att bli friska.

Hur skulle ni resonera?
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Bösahusarn

• Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Skadat ben - vad ska vi göra?
« Svar #1 skrivet: 09 sep-14 kl 13:37 »
Hade hon börjat magra och få avvikande beteende, då hade jag gått och hämtat spade och yxa. Men verkar hon nöjd med livet så ska man inte ha för bråttom med dessa redskap...

Men har man som jag några höns för mycket och det skulle uppstå en sådan här sak, då kan man ju ta lite raskare beslut..

http://www.encognitive.com/files/images/the%20strongest%20species.jpg
Det är aldrig för sent att ge upp.

stina j

• Södermanland
SV: Skadat ben - vad ska vi göra?
« Svar #2 skrivet: 09 sep-14 kl 15:37 »
vi hade en höna som ena vingen hängde såg det på kvällen hon kunde inte flyga upp. försökte undersöka henne och drog ut vingen lite då hoppade det till vingen var ur led. hönan var återställd men året efter tog höken henne så det kanske var något som inte jag såg men höken eller om det var slumpen. om det är samma på eran höna? men känn på höftleden på båda sidorna om det känns lika.jag brukade inte våld men lite måste man nog dra om leden ska hoppa i igen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

262 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser