Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kökspanna  (läst 2775 gånger)

frejon

• Skåne
Kökspanna
« skrivet: 09 sep-14 kl 18:49 »
Hejhej!

Har letat efter en kamin och har nu chans att få tag på en kökspanna billigt, som är vattenburen. Vi har inget vattenburet värmesystem och har inte behov av det men det vore schysst att få varmvatten med ved istället för med el, i alla fall under det kalla halvåret när man ändå eldar för värme. Har alltså varmvattenberedare annars. Har inte direkt koll på hur det fungerar, kan man koppla kökspannan till varmvattenberedaren eller hur gör man? Något annat man behöver installera? Är det klokt ö h t? Om man inte kopplar in den till vattensystemet kan man använda den som en vanlig kamin antar jag?

Om det finns någon som har erfarenhet/kunskap tar jag tacksamt emot!  :)

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Kökspanna
« Svar #1 skrivet: 09 sep-14 kl 19:13 »
Du måste ha vatten i pannan, och något kopplat som tar hand om värmen som blir när du eldar. Eldar du bara lite så kan du ha den kopplad till en stor varmvattenberedare, men det går inte att bara koppla in den till en vanlig eluppvärmd beredare. Det enklaste är nog att köpa en ackumulatortank med beredare i. Sedan beböver du cirkulationspump och expensionskärl. Skall det bli riktigt bra behöver du en laddomat och ett par radiatorer också.

frejon

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 09 sep-14 kl 19:38 »
Tack för svar!

Då vet jag lite läget, alltså investeringar på 10.000-  . Tror inte det blir aktuellt på ett bra tag, men kanske nångång framöver, om vv-beredarn går sönder eller liknande. Men - en följdfråga - skulle den funka bra att använda den som en vanlig kamin/vedspis tills vidare? Och om det blir aktuellt koppla in vatten vid ett senare tillfälle. Den är snarlik denna i modellen, gjutjärn: http://www.gardochtorp.se/images/buyandsell/9893.jpg .

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 09 sep-14 kl 21:19 »
Åh, en gammal Köksnorah - löööve :D ! De tycker dock inte om att eldas utan att vara inkopplade på ett vattenburet värmesystem, så förslagsvis köper du pannan och ställer undan den i någon bo´, och sen sätter du in en vanlig vedspis i köket så länge.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 09 sep-14 kl 22:40 »
Japp, gör som tanten säger ;)

Gottfrid

• -
« Svar #5 skrivet: 11 sep-14 kl 19:11 »
Om du ska köpa pannan så fyll den med glykol och vatten annars rostar den om den ska stå i väntan på montering . Kolla på blocket på element och diverse prylar så kan du hitta saker till bra priser.

frejon

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 11 sep-14 kl 20:04 »
Då vet jag hur det ligger till! Får se om jag kan få den såpass billigt att det känns lönt att ha den liggandes i uthuset. Verkar vara en smart uppfinning iaf..

Gottfrid

• -
« Svar #7 skrivet: 17 sep-14 kl 22:11 »
Om du får plats med en 500 liters acktank med vv beredare i så kan du elda på ordentligt.Då har du varmvatten ett bra tag! Om du senare kommer på att du vill ha element så är det bara att koppla på.Eller om om du vill ha golvvärme så syn inga element.

Dela detta:

* Inloggade just nu

284 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser