Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mina höns dör - varför? :(  (läst 2220 gånger)

cocosbusen

• Bohuslän
Mina höns dör - varför? :(
« skrivet: 10 sep-14 kl 06:28 »

Vad är det mina höns dör av?

För ett par veckor sedan när jag kom in i hönshuset var en av töserna väldigt hängig. Jag flyttade in henne i ett rede för att komma tillbaka senare och när jag gör det ligger hon död. På samma plats där jag lämnade henne några timmar innan.
Har inte sett några som  helst symptom dagen innan...allt har varit i sin ordning ändra tills dagen D.

Nu har samma sak hänt igen..pigg tjej i förrgår, hängig tjej igår, död i natt.  :'(

Vad är det som händer i hönshuset? Vad kan det vara? Ska alla dö ifrån mig? 

lena70

• Gäst
SV: Mina höns dör - varför? :(
« Svar #1 skrivet: 13 sep-14 kl 14:24 »
Vad tråkigt att läsa.  :-\ Det går inte att svara vad som är fel..Vad du kan göra, är att kontakta SVA, och be att få skicka in ett djur på obduktion. Det är gratis vid besättningsproblem. Du behöver bara betala för frakten.

Minicool

• -
SV: Mina höns dör - varför? :(
« Svar #2 skrivet: 15 sep-14 kl 12:40 »
Usch vad tråkigt!

Har själv varit med om samma sak med en av mina hönor, gick oerhört fort. Men flera var hängiga just då så jag var ändå lite beredd på det. Vet inte vad det var med min höna och ångrar idag att man inte skickade in till SVA så rekomenderar detta.

Det jag vill rekomendera nu också är att du är mer i hönshuset  och har koll på hönsens beteende. Är det någon som bara viker av lite måste du hålla extra koll på henne. Hönsens sjukdomar är väldigt lika varandra men det finns vissa olikheter. Nyser dem och hostar eller roslar? Haltar någon väldigt otydligt eller ligger mer än vanligt? Är någon mer utanför gruppen för sig själv? etx. Detta är bara för att se så ingen mer är smittad och även kunna veta lite mer vad det kan vara för att kunna förebygga att inte alla insjuknar. Dessutom är det lättare att hjälpa hönorna om man ser sjukdomar i ett tidigt stadium än om de ligger riktigt dåliga och går bort under ett dygn.

Jag har själv räddat flera av mina egna när de börjat bli sjuka, det svåra är igentligen att hitta problemet till att de blir sjuka och få bort det. Vore ju det bästa intessant?

Hoppas det löser sig!

Dela detta:

* Inloggade just nu

225 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser