Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sotning vedspis  (läst 1963 gånger)

Dave

• Västergötland
Sotning vedspis
« skrivet: 26 sep-14 kl 18:52 »
I have an old Skillingaryd 27 vedspis that gets used now and then. But what is te procedure for cleaning out the soot?

I can remove the top hotplates, but there is also soot under the oven part, and only a tiny hatch on the front. Also, how do I get to the outlet (chimney) part, as this exits from the back of the vedspis?

Gottfrid

• -
SV: Sotning vedspis
« Svar #1 skrivet: 27 sep-14 kl 12:39 »
Gör ren plattorna och ugns taket, sen drar  du med spisrakan längs sidan där röken går ner.Sen drar du ut sotet under i lilla sotluckan. Om det blir mycket sot och ofta så eldar du fel! Se till att spisen får luft så inte elden kvävs.Ha alltid luckan vid ask lådan öppen och ta ut aska ofta Lycka till!

Dave

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 29 sep-14 kl 19:12 »
Great, thank you. There isn't much there, but thought I would give it a clean before winter.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 29 sep-14 kl 19:47 »
Ha alltid luckan vid ask lådan öppen och ta ut aska ofta Lycka till!

Den har jag bara öppen när jag tänder upp. Varför skulle man ha den öppen jämt? Då kommer det in för mycket syre och veden brinner för fort.

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 29 sep-14 kl 21:03 »
Den har jag bara öppen när jag tänder upp. Varför skulle man ha den öppen jämt? Då kommer det in för mycket syre och veden brinner för fort.

Och flåsar det på för fort så ryker det svart och blir ingen värme på spisen. Så har det åtminstone varit på de jag använt.
Sedan hur mycket man ska ha öppet tilluftsspjället har varit väldigt olika. Beror på spismodell, skorsten och kombinationen av de båda.

Har man ingen sotlucka så man kommer åt botten på själva pipan, så kan det vara lite bökigt att få ut sotet därifrån, utan elektrisk sug. Sotarna kör väl med det.
Man kan göra en extra lång raka också, som når ända in, så man får ut det genom spisens sotlucka.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 29 sep-14 kl 21:34 »
Här räckte inte draget till för Husqvarnan, utan man fick ha luckan på glänt som Gottfrid skrev. Och den spismodellen har jag eldat i två andra hus med spjället rätt så strypt.

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 29 sep-14 kl 21:38 »
Här räckte inte draget till för Husqvarnan, utan man fick ha luckan på glänt som Gottfrid skrev. Och den spismodellen har jag eldat i två andra hus med spjället rätt så strypt.

Jo, det är som sagt väldigt olika, så man kan inte ge direkta råd, om hur spjäll ska vara inställda.

Gottfrid

• -
« Svar #7 skrivet: 29 sep-14 kl 22:58 »
Jag brukar strypa spjället i stället för luften av den enkla anledningen att luften ska in där under fyren.Om man stryper luften så drar draget in luft genom alla möjliga springor . Om man stryper draget för mycket så ryker det in vilket tvingar en att öppna lite mer .Kolla hur du eldar en kakelugn,öppna småluckor och justera spjället tills det brinner lugnt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

231 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser