Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Storlek på vedspis - för och nackdelar?  (läst 8901 gånger)

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Storlek på vedspis - för och nackdelar?
« Svar #20 skrivet: 21 nov-14 kl 22:56 »
En bekant med sådan köper ved och är tvungen att hugga den en gång till för att det ska funka med spisen.

Tror fan att jag ska "nischa" in mig på att sälja järnspisved som sortiment!.
Finkluven prima och torr björkved med 20 % barrainblandning och maxlängd.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #21 skrivet: 21 nov-14 kl 22:56 »
En fördel med 3027 (och den lite större liknande spisen 3026) är att den klarar 40-45 cm lång ved. Så vedträn som är för långa för kaminen går in utan vidare där.

Den är från 40- eller 50-talet tror jag. För mig är det den traditionella vedspisen, för den fanns i morföräldrahemmet och kändes mysig och bra.

Annars lär motsvarande 30-talsmodell (gräddvit) vara hållbarare (tjockare gods). Är det Husqvarna 1926-1927? Jag har en sån. Det brinner bra i den. Funkar bra för både matlagning och uppvärmning tycker jag.

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 22 nov-14 kl 00:57 »
Har en Norrahammar 25, installerad 1911. Den värmer själv ca 30 kvadrat i det icke tilläggsisolerade huset, om man stänger till övriga rum.
Moderniserad med planslipade plattor någon gång, så den funkar bra till matlagning med moderna kokkärl.
Varma plattan blir varm typ direkt, men det tar en stund innan de andra och ugnen värmt till sig ordentligt.

Innan har jag bott med Husqvarna 3027 som inte alls värmde mycket, men den var snabbare på de andra plattorna och lättare att reglera exaktare värme med.

Tog längre tid att lära sig den gamla Norrahammarn.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #23 skrivet: 22 nov-14 kl 08:29 »
I ett hus där jag bodde innan hade jag Husqvarna 3026 som enda värmekälla i köket, och lagade nästan all mat på den också. Funkade mycket bra, även om en kompis från en storstad skrattade åt mig när jag svepte med handen ovanför hällen för att känna om det behövde läggas i mer ved (hen pratade om Yoda och grejer 8) ). Enda en måste tänka på är att om en bakar eller gratinerar något i ugnen, bör en vända på det efter halva gräddningstiden, eftersom ugnen är varmare på eldstadssidan.
En släkting har den äldre gjutjärnsvarianten Husqvarna 927 i köket, och den är betydligt svårare att få upp i värme, både häll och ugn. Värmer inte köket alls lika bra som 3026:an heller. Men visst, den är vacker! (3026 och 3027 är vackra, de också, det är en härlig modärnitet (från den tiden när ordet stavades med "ä") över sådan vedeldning. En kunde köpa deras elspisar också, men det gick minsann lika bra att köpa vedvarianten och koka sitt kaffe på klena björkepinnar, det var inte sämre!)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 23 nov-14 kl 01:47 »
Men visst, den är vacker! (3026 och 3027 är vackra, de också, det är en härlig modärnitet (från den tiden när ordet stavades med "ä") över sådan vedeldning.

Stavningen noterad.

Morsan har den större av de där och den ger rätt bra mycket bättre uppvärmning, än den lilla jag hade. Den rejält stora plattan gör nog sitt.
Man kan lägga en järnbit, så ugnsluckan står på glänt, på de där. Bättre värmen sticker ut där, än genom övriga ugnsväggar.

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 23 nov-14 kl 01:51 »
Tror fan att jag ska "nischa" in mig på att sälja järnspisved som sortiment!.
Finkluven prima och torr björkved med 20 % barrainblandning och maxlängd.

25-30-centimeters spis/kakelugnsved. Det finns en marknad för det, men hur stor vet jag inte. Jag kapar och klyver sådan ved till två kunder.

Dela detta:

* Inloggade just nu

291 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser