Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Råttor?  (läst 3195 gånger)

Gamina

Råttor?
« skrivet: 12 jan-15 kl 10:47 »
Jag misstänker att jag fått råttor hos hönsen. Igår såg jag något i ögonvrån när jag var på väg för att mocka åt hästarna. Det såg betydligt större ut än en mus men jag slog det ifrån mig. I natt har min 3 veckorskyckling försvunnit. Den var pigg och kry igår kväll och nu är den borta. Det kan inte vara de andra hönsen som tagit den eftersom den bodde med mamma i en egen kompostgallerbur med småmaskigt nät längst ner som den inte kan ta sig ur om den inte lärt sig klättra.
Så hur sjutton fångar man råttor och framförallt hur fångar man råttor i ett hönshus utan att de nyfikna hönsen ställer till det hela?
Genbank för Gotlandshöns

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Råttor?
« Svar #1 skrivet: 12 jan-15 kl 12:06 »
Slagfälla i papplåda eller minkfälla för levandefångst..
Det kan vara råtta..men även vessla eller ekorre..
Fjäderfän och kaniner

Majasmamma

• Gästrikland
« Svar #2 skrivet: 12 jan-15 kl 12:24 »
Vi hade besök av minken igår!
Förlorade en höna (enda duniga Hedemora  :'(  misstänker att hon inte kunde flyga undan attacken  :-X )
Lyckades dock få tag i mink-fan som vi tog av daga.  >:D
Skulle satsa på fälla med levande fångst för att se vem du spelar mot om man säger så...
Då vet du hur du skall skydda höns/kycklingar i framtiden
Vill man så kan man ;P

Gamina

« Svar #3 skrivet: 12 jan-15 kl 13:17 »
Ekorre tror jag inte då det aldrig synts till sådan på gården. Vessla vet jag inte kan man märka av dem på annat sätt än att det försvinner kycklingar?
Genbank för Gotlandshöns

annepanna

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 12 jan-15 kl 13:37 »
Fy vad jobbigt för dig! Råttor tar man inte miste på. De luktar nämligen förfärligt. Vår katt har vid enstaka tillfällen tagit råttor men det är nog inte alla katter som är tuffa nog.
En del hundar är också bra på råttor. Dansk-Svensk Gårdshund t ex. Kanske känner du någon som kan komma med sin hund och hjälpa till?
Jag har även testat gift med framgång. Däremot har slagfällorna mest tagit möss och grodor. Burfälla har jag inte testat men det är säkert bra om man är beredd att döda den som fångas.
I brist på kunskap och erfarenhet får man improvisera.

Gamina

« Svar #5 skrivet: 12 jan-15 kl 15:26 »
Jag tror inte vi haft råttor tidigare så det här rör sig troligen om en invandrad individ. Tyvärr är det ju svårt att hålla undan allt matspill med höns så risken är ju stor att den flyttar in permanent, med familj  :-\. Om jag kan fånga den i en fälla borde det gå bra att slå ihjäl den. Kan jag nacka mina tuppar, som jag tycker om, borde jag väl kunna slå uhjäl en råtta som äter upp mina djur.
Nån som vet vad råttor bara älskar att äta måste ju beta fällan med något gott, möss betar jag med den där hasselnötskrämen man köper som godis kan den var gångbar på råttor också?
Genbank för Gotlandshöns

HannaPanna

• bonndräng med drömmar
    • Södermanland
« Svar #6 skrivet: 12 jan-15 kl 15:35 »
Råttor torde väl äta det mesta så allt som luktar mer än spannmål borde ju fungera. Här hade vi iller i hönshuset, tog sig in via ett ytterst litet mushål som den snabbt vidgade. Burfälla tog den tillslut så vi kunde skjuta den. Med nyfikna katter på gården törs vi inte använda något annat.... Fällan Agnade vi med ett av de upphittade kadavren.
Kommer det en haj - simma fortare.

grimbart

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 12 jan-15 kl 15:54 »
Råttor är allätare men är de i hönshuset så beta med ägg eller hönsfoder.. I slagfällan brukar rökt fläsk funka fint. Har du råttor så bör du hitta spillning och eventuellt gnagda hål..
Fjäderfän och kaniner

MrsB

• Småland
« Svar #8 skrivet: 12 jan-15 kl 16:40 »
Jordnötssmör med lite bitar i tycker råttorna är helt oemotståndligt.  ;D

Bell

• Västmanland
« Svar #9 skrivet: 09 mar-15 kl 12:52 »
Tänkte åka och skaffa mig en råttfälla/bur  >:D Har ni förslag på vilka typer av dessa som är bäst  (:) http://www.granngarden.se/Sortiment/Tr%C3%A4dg%C3%A5rd/Skadedjursbek%C3%A4mpning/M%C3%B6ss-%26-R%C3%A5ttor/c/tradgard-skadedjursbekampning-moss-rattor?sort=name-desc&q=%3Arelevance&show=Page#
Vill ju ha en som verkligen tar fast de små/stora gynnarna  >:D

Hoppas det är ok med länken  :-[
<3 Även rosen har taggar <3

grimbart

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 09 mar-15 kl 15:02 »
Råttbur nyby bruk skulle jag köpt.  Den fångar flera åt gången. . Avliva kan du göra med ett luftgevär.
Fjäderfän och kaniner

Bell

• Västmanland
« Svar #11 skrivet: 10 mar-15 kl 13:32 »

Råttbur nyby bruk skulle jag köpt.  Den fångar flera åt gången. . Avliva kan du göra med ett luftgevär.

Tack för tipset  ;D Inte lätt & välja bur när man inte är van.
<3 Även rosen har taggar <3

Dela detta:

* Inloggade just nu

169 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser