Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flytta äggen från "vaggan" vid kläck??  (läst 3302 gånger)

Vanja:)

• Medelpad
Flytta äggen från "vaggan" vid kläck??
« skrivet: 16 jan-15 kl 21:32 »
Har sökt på hela forumet + google utan att lyckas hitta nått vettigt svar på detta. Är säkert jag som är helt efterbliven, men jag vill fråga i allafall  :-[

Jag har införskaffat en äggvändare från Högberga som jag har i min kläckare och jag ska sluta vända äggen imorgon kväll. Ska jag plocka ut äggen från vändaren
och lägga dem ner på gallret eller kan de kläckas stående i vaggan?

bo_i_dala

SV: Flytta äggen från "vaggan" vid kläck??
« Svar #1 skrivet: 16 jan-15 kl 21:35 »
Hej!
Lägg. om möjligt. äggen på ett material som inte är halt- och inte kvar i äggvändaren
mvh

• Medelpad
« Svar #2 skrivet: 17 jan-15 kl 09:15 »
Ah okej :) Som jag misstänkte.. Tack så mycket !

Finns det förresten ingen risk att de blir för nerkylda medans man flyttar dom? Måste ju ta av locket helt för att kunna lyfta ur den och sen försiktigt flytta på 37 ägg, det tar ju sin lilla tid... Har två helt misslyckade kläck bakom mig, där totalt 3 kycklingar blivit kläckt av ca 40 befruktade ägg totalt och samtliga kycklingar dog på dag 3-4  :'(. Jag vill gärna att det skall lyckas denna gången :)

Weasel

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 17 jan-15 kl 13:59 »
en riktig höna går ut och äter nån gång då och då. ibland har man hittat nästan iskalla ägg som ändå blivit kycklingar. De hinner värmas upp igen på tre dagar innan de ska kläckas.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

bo_i_dala

« Svar #4 skrivet: 17 jan-15 kl 20:14 »
Hej!

Du kan haft för kallt hos kycklingarna när du tagit ur dom ur kläckaren... Du har förmodligen en lampa hos dom- om dom ligger rakt under den har du för kallt- dom ska ligga i en ring runt lampan- dom väljer själva rätt temp.

Ge kycklingarna hårdkokt finhackat ägg och startfoder- tänk på  att dom inte är jättesmarta- sprid ut startfoder i hela lådan-lägg tidningspapper eller en gammal handduk i botten.

Ta inte ur kycklingarna ur kläckaren förrän dom är ett dygn gamla- dom har gulesäck så dom svälter inte.
MVH/ Bosse

Weasel

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 17 jan-15 kl 20:49 »
Jag tolkade det som om de dött dag 3-4 i ägget. Eftersom bara 3 kläckts.

Edit: läst fler gånger nu och blir inte  klok på det...
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

• Medelpad
« Svar #6 skrivet: 18 jan-15 kl 16:47 »
Weasel: haha ja det var lite lummigt skrivet. Jag menade att jag har kläckt 2 omgångar sen tidigare. Sammanlagt var det ca 40 ägg. Ca 80% av ägget har visat sig befruktad vid lysning.
Men totalt 3 kycklingar har kläckts fram. Resten av de befruktade äggen dog under kläckprocessen (men innan de kom ut ur ägget) .

De tre kycklingarna som kläcktes dog när de var ca 3-4 dagar gamla. Men bo_i_dala har säkert rätt angående temperaturen. Jag har haft en digital termometer under lampan och den har visat 37C.
Men kycklingarna alltid legat rakt under lampan. Jag har alltid trott att om de ligger i en ring runt lampan har man för varmt. Nu har jag iaf investerat i ett värmetak åt dem så förhoppningsvis går det bättre denna gång :D

AnneLeigh

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 31 jan-15 kl 13:26 »
Har sökt på hela forumet + google utan att lyckas hitta nått vettigt svar på detta. Är säkert jag som är helt efterbliven, men jag vill fråga i allafall  :-[

Jag har införskaffat en äggvändare från Högberga som jag har i min kläckare och jag ska sluta vända äggen imorgon kväll. Ska jag plocka ut äggen från vändaren
och lägga dem ner på gallret eller kan de kläckas stående i vaggan?

Hittade en enkel och kanonbra beskrivning hur en kläckning bör gå till :)

http://tinaw.se/kackel/wp/wp-content/uploads/2012/05/klackajapanskvaktel.pdf

Vänligen

prydnadsfåglar

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 01 feb-15 kl 10:49 »
Det vetenskapliga namnet är tyvärr felaktigt och felstavat i det dokumentet. Coturnix japonica ska det vara.

• Medelpad
« Svar #9 skrivet: 01 feb-15 kl 21:09 »

Hittade en enkel och kanonbra beskrivning hur en kläckning bör gå till :)

http://tinaw.se/kackel/wp/wp-content/uploads/2012/05/klackajapanskvaktel.pdf

Vänligen

Är det inte på dag 14 man ska sluta vända äggen??
Och trots att den var enkel och överskådlig så besvarade den inte min fråga  ;)

Men jag har redan fått massa bra svar och har efter råd från alla underbara alternativare
flyttat äggen från vaggan till ett galler med en kökshanduk på. I skrivande stund springer det
omkring 17 små dunbollar och väntar på att få komma ut  ;D

Weasel

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 01 feb-15 kl 21:14 »
Grattis! 😊

AnneLeigh

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 02 feb-15 kl 13:42 »
Grattis!   :D

Håller själv på att lära mig detta, då det är helt nytt för mig, men tyckte annars att beskrivningen var överskådlig och bra. Det funkar säkert med mindre variationer också. Åh, jag längtar också efter små dunbollar  ;D

• Medelpad
« Svar #12 skrivet: 03 feb-15 kl 13:28 »
Tack så mycket!  ;D

Vart 22 små kycklingar allt som allt. Dom är så underbart söta  :-[

Tack så mycket för era råd och tips  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

192 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser