Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blött betonggolv…  (läst 2436 gånger)

Maissan

• Södermanland
Blött betonggolv…
« skrivet: 02 mar-15 kl 19:23 »
Nu hoppas jag på råd ifrån er alla. Har ett jättebra hönshus, men…..mot en vägg så rinner det vatten ifrån berget utanför. På vissa ställen där vi kom åt och berget går djupare, så lyckades vi gräva ur så att blötan minskade. Men på ett ställe är grunden gjuten på berget och där kan vi inte gräva under. Finns det något man kan påföra på väggen som kan förhindra vattnet? Hönshuset har ett betonggolv som just nu är dyngsurt. Hönsen bor inte där just nu, men skulle vilja använda det igen.

Alexn72

• Skåne
SV: Blött betonggolv…
« Svar #1 skrivet: 02 mar-15 kl 20:19 »
kan du inte göra tvärt om ha en liten pöl så de kan dricka vattnet?

vill minnas att det finns något man kan hälla på som binder sig med vattnet och täpper till men minns inte vad
« Senast ändrad: 02 mar-15 kl 21:53 av Alexn72 »

Maissan

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 03 mar-15 kl 08:19 »
Vore enkelt, men det blir ingen pöl, utan sulan suger åt sig och sprider sig över halva golvytan, med den påföljd att allt golvspån blir blött.

Alexn72

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 03 mar-15 kl 09:32 »
De enda jag kommer på då är att ta bort betongen och lägga ett kapilärbrytande skickt(makadam) och sen möjligen någon plastduk ovanpå.
Sen ny betong

Jakobn

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 03 mar-15 kl 09:54 »
Ett enkelt ventilerat brädgolv enligt samma princip som man använder i blöta källar borde fungera utmärkt. Billigt och enkelt att plocka ut vid den årliga rengöringen.

Maissan

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 03 mar-15 kl 13:31 »
Bila bort ett helt betonggolv o sen lägga nytt förändrar nog inget, för berget utanför ligger där det ligger. Dessutom känns det som överkurs för ett hönshus. Däremot kan ett alternativ vara detta med brädgolv, men då bör jag väl inte lägga något virke mot betongen. Å andra sidan känns det som om ett trägolv blir ganska äckligt av hönsskit o svårt att göra rent…vad tror ni? Är det någon som har trägolv? Har bara betong i mina utrymmen.

rambi

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 03 mar-15 kl 13:51 »
Vad är det för vägg? Trä, murad eller betong?
Vid de 2 senare skulle du kunna gjuta ett hålkärl som leder bort vattnet. Om jag ha förstått dig rätt.
Är det trä, måste du först skruva på en typ cemberitskiva i botten för att få fäste för bruket.
Eller är jag helt fel ute?
//rambi

Maissan

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 03 mar-15 kl 14:47 »
Det är en betongsockel. Vad är hålkärl o hur går man till väga med det? Lät intressant.

rambi

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 03 mar-15 kl 16:29 »
Du får googla lite.
Det är i stort en fog som ser ut som en silikonfog, fast av bruk/betong i ixeln mellan väg och grund.
Hålkäl fins bruk som finns just för det.
//rambi

Maissan

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 03 mar-15 kl 16:36 »
Tack. Ska kolla upp ditt tips. :)

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 03 mar-15 kl 19:40 »
kan du inte göra tvärt om ha en liten pöl så de kan dricka vattnet?

vill minnas att det finns något man kan hälla på som binder sig med vattnet och täpper till men minns inte vad

Ja! Vad hette det? Roca...Rhoca... :)

Går det inte att bryta vattenflödet och få bort det innan det når hönshuset? Skära en diagonalskåra med diamantskiva?
« Senast ändrad: 03 mar-15 kl 22:15 av Rubensgården »

Maissan

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 04 mar-15 kl 08:18 »
JA, nu sa du det. Lite "Rocagill" kanske ska provas hi hi  ;D. Nej, men seriöst så är det nog berget som vi får försöka bearbeta. Naturen brukar ju vinna, så vi får väl se om vi lyckas leda vattnet annan väg. Tack för alla tips ändå!

Smaskus

• Gotland
« Svar #12 skrivet: 04 mar-15 kl 09:50 »
Jag har lite samma problem i min matkällare under huset. Det blir väldigt blött och allmänt otrevligt. Dessutom har vi en trätrappa ner till källaren. Trappan börjar ge upp nu kan jag säga.

Jag har funderat på om man kan täta med något och numer finns det andra medel än Rhoca-Gil att ta till. :) Bland annat finns det ett ämne som heter Silica Sol, och ska tydligen vara ganska ofarligt, kisel och koksalt typ. Om man kan hitta det som privatperson vet jag dock inte. Annars finns det lustiga medel som man kan slamma på, på betongsockeln så att porerna täpps igen, finns på Beijer bland annat.

Men, om man nu skulle täta, så kommer vattnet att ta en annan väg vilket kan göra ännu större skador. Det bästa vore väl ändå om man kunde leda om vattnet, eller se till så att vattnet inte tar sig dit? Inte helt lätt med berg som "källa" dock...

För mig kommer det bli att gjuta en liten ränna (hålkäl) som vattnet får färdas i fram till ett avlopp. Om inte det hjälper tillräckligt mycket kommer jag försöka gräva fram berget inne i husgrunden och se om jag kan göra något spår i berget så att det mesta av vattnet kan ledas ut en annan väg.

rambi

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 04 mar-15 kl 10:32 »
Att täta invändigt blir ingen bra lösning. Vattnet måste spärras av ute. Då den ligger under huset blir det dock svårt eller omöjligt att gräver fram muren och grunden.
Kolla dräneringen runt huset om den måste åtgärdas och om regnvattnet från stuprören leds bort ordentligt från huset. Då löser du nog det mesta.
//rambi

Maissan

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 04 mar-15 kl 12:02 »
Återkommer under våren och berättar hur vi till slut gjorde o om det blev bra. :)

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
« Svar #15 skrivet: 04 mar-15 kl 16:00 »
En lösning kan vara att fylla upp ett par decimeter med singel och sen lägga en skiva eller betongplattor ovanpå singeln.  Eller på något annat sätt höja golvet. Om det inte står blankvatten kan du kanske lägga ut svart bubblig plast, sån som man har till husgrunder och lägga en skiva på den.
kretslopp

rambi

• Östergötland
« Svar #16 skrivet: 04 mar-15 kl 16:14 »

lägga ut svart bubblig plast,

Platonmatta heter den.
//rambi

Rubensgården

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 04 mar-15 kl 17:30 »
Platonmatta heter den.

Platonmatta är ett varumärke. Grundisoleringsmatta eller distansmatta är två varumärkesoberoende benämningar.

rambi

• Östergötland
« Svar #18 skrivet: 04 mar-15 kl 18:15 »
Pratar man om Platonmatta vet alla vad man menar. Grundisoleringsmatta vet ingen vad det är. Men du ha säkert rätt att det är ett märkesbeteckning. Hur många tillverkare finns det i Sverige för grundisoleringsmattor?
//rambi

Betongarn

• Bor i skogen med mina två kattkompisar
    • Närke
« Svar #19 skrivet: 28 apr-15 kl 19:48 »
Jag tror på metoden platonmatta,det går sedan att gjuta ett nytt golv på mattan.Jag jobbar med betong men det var ganska längesen jag använde den metoden.Golvet måste nog också ventileras men allt sånt där kan du fråga om på bygghandeln

Dela detta:

* Inloggade just nu

146 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser