Jag har lite samma problem i min matkällare under huset. Det blir väldigt blött och allmänt otrevligt. Dessutom har vi en trätrappa ner till källaren. Trappan börjar ge upp nu kan jag säga.
Jag har funderat på om man kan täta med något och numer finns det andra medel än Rhoca-Gil att ta till.
![Smiley :)](https://www.alternativ.nu/Smileys/classic/smiley.gif)
Bland annat finns det ett ämne som heter Silica Sol, och ska tydligen vara ganska ofarligt, kisel och koksalt typ. Om man kan hitta det som privatperson vet jag dock inte. Annars finns det lustiga medel som man kan slamma på, på betongsockeln så att porerna täpps igen, finns på Beijer bland annat.
Men, om man nu skulle täta, så kommer vattnet att ta en annan väg vilket kan göra ännu större skador. Det bästa vore väl ändå om man kunde leda om vattnet, eller se till så att vattnet inte tar sig dit? Inte helt lätt med berg som "källa" dock...
För mig kommer det bli att gjuta en liten ränna (hålkäl) som vattnet får färdas i fram till ett avlopp. Om inte det hjälper tillräckligt mycket kommer jag försöka gräva fram berget inne i husgrunden och se om jag kan göra något spår i berget så att det mesta av vattnet kan ledas ut en annan väg.