Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rovdjurssäker hönsgård  (läst 4319 gånger)

HelenaSörmland

• Djurgalen!
    • Södermanland
Rovdjurssäker hönsgård
« skrivet: 17 mar-15 kl 18:18 »
Vi håller på och bygger om hönshuset och snart kommer turen till hönsgården. Vi bor i hjärtat av Sörmland med allehanda rovdjur, framförallt räv och grävling. Våra höns och gäss kommer att vara inne i hönshuset under natten, där tror jag att de ska vara rätt säkra. Men hur bygger vi en så säker hönsgård som möjligt? Jag oroar mig mest för grävlingen, vi har ett gryt bara ett par hundra meter från huset. De har aldrig stört oss eller försökt att ge sig på våra hundar eller katter, men med hönsen och gässen tror jag det kommer att bli annorlunda... På dagarna när vi är hemma får de gå fritt på tomten, då hundarna fungerar avskräckande. Jag skulle bli glad och tacksam för era bästa tips. Gärna också hur man INTE ska göra...  ;D
Hus på landet, passionerad odlare! En fantastisk man, två dobermann, två ölandsgäss samt nitton kindahöns.

Gilbert

• Gäst
SV: Rovdjurssäker hönsgård
« Svar #1 skrivet: 17 mar-15 kl 19:44 »
Jag har 3 nivåer till gässen.

1) Huset med reden och stängd lucka. Ingen kan ta sig in ... här är alla på nätterna.

2) Stor hundgård 30 kvm per ras med galvat stål i maskorna, 180 högt. Vanligt nät på taket, borde vara rävsäkert även om man lämnar hemmet någon timme.

3) Elnät 112 cm vid daglig utevistelse när vi är hemma.

Hundgården står på sten, sedan en syll av trä som ramen är förskruvad i. Försöker någon gräva så är husse jägare. Men vad gör man om det dyker upp ett lodjur? De är oftast nattaktiva.

Rubensgården

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 17 mar-15 kl 19:58 »
Vi har väldigt gott om fårnät. Duger det som tak mot rovfåglar eller ska man ha mer finmaskigt? Har funderat på att väva in taggtråd men vet inte om något kan skada sig på den. Taggtråd är ju inga problem att få tag på gratis.

HelenaSörmland

• Djurgalen!
    • Södermanland
« Svar #3 skrivet: 17 mar-15 kl 20:07 »
Runt stora ängen har vi satt fårstängsel, för att hålla hundarna inne. Det borde hålla även gässen inne när de är fullvuxna. Men där får de bara vara när vi är hemma. Nu jobbar vi olika tider så det är nästan alltid någon hemma. Men när vi inte är hemma tänkte vi ha en rastgård på dryga hundra kvadrat där de kan skrota runt. Och det är ju den jag oroar mig för...  :o
Hus på landet, passionerad odlare! En fantastisk man, två dobermann, två ölandsgäss samt nitton kindahöns.

Dela detta:

* Inloggade just nu

161 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser