Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur förankra rovdjurssäker rastgård på stenig mark  (läst 1730 gånger)

OlgaK

• Skåne
Hur förankra rovdjurssäker rastgård på stenig mark
« skrivet: 25 mar-15 kl 17:32 »
Hejsan! Jag ska bygga en hönsrastgård på en ganska stenrik markplätt. Det kommer inte att gå att gräva ner nätet så djupt längs hela sträckan; ibland går det att få ner spaden bara några få cm.
Hur skulle jag kunna rovdjurssäkra rastgården på annat sätt än att gräva ner nätet 20 cm och vinkla det utåt (det är vad jag har kunnat läsa mig till).
Hur starka är rävar och grävlingar? Hur stora stenar skulle de kunna rulla undan, om jag skulle gräva ner nätet så mycket det går och sedan tynga ner det med stenar?

Tacksam på förhand för alla tips!

Weasel

• Skåne
SV: Hur förankra rovdjurssäker rastgård på stenig mark
« Svar #1 skrivet: 25 mar-15 kl 17:39 »
Sätt en eltråd runt buren, ganska långt ner.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

jstr72

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 28 mar-15 kl 11:54 »
Vik ut och lägg nätet utmed marken ca 50 cm och sten över det, istället för att gräva ner det.

Mipsilou

« Svar #3 skrivet: 02 jun-15 kl 12:39 »
vi vek ut ca 30 cm och la ut stenar på ,då det växer mycket sten hos oss så är det bara ryggen som sätter gränsen för hur mycket sten som hamnar på nätet, om det funkar vet vi inte än för hönsen kommer i morrn..

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 02 jun-15 kl 14:01 »
Rävar är inte så starka, men grävlingar kan flytta på mycket sten. El är en bra och smidig lösning.

Här kommer jag att gjuta en balk till en permanent utegård, då har jag både rov-säkrat och en bra grund för stolpar och nät.

Mipsilou

« Svar #5 skrivet: 02 jun-15 kl 16:29 »
det skrämmer mig om en grävling kan flytta på samma stenar som jag..
men hönsgården blir det nya odlingsröset så  vi får hoppas att det är en nybörjargrävling.

Dela detta:

* Inloggade just nu

129 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser