Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snälla behöver hjälp! AKUT!!  (läst 1628 gånger)

djurmamman

• Norrbotten
Snälla behöver hjälp! AKUT!!
« skrivet: 19 apr-15 kl 20:37 »
Jag har en Japansk vaktel. Idag så flög den från min hand och landade på golvet. Och nu tror jag att den har brutit högra vingen. vingen är i en konstig ställning och längst upp så känner man en liten knöl. nu så ligger hon i sin bur. hon har bäddat in sig i höet, och jag kolla till henne flera gånger. hon ligger bara där och blundar och gömmer huvudet i höet när man ställer henne upp så vinglar hon till och man får inte röra hennes högra vinge. hon kan gå men vinglar och stapplar fram men jag tror att det beror på om hon har brutit vingen?  snälla finns det någon som vet vad jag kan göra ??? vill få henne bra och inte avliva henne :'(   men om hon inte blir bättre så har jag inget val. Vill verkligen försöka hjälpa min stackars lilla vän.

wahlgrens

• Uppland
SV: Snälla behöver hjälp! AKUT!!
« Svar #1 skrivet: 19 apr-15 kl 21:56 »
Usch vad tråkigt. Det första man tänker är förstås avlivning. Såna här djur är ju tyvärr inte särskilt högprioriterade vad gäller försök till räddning. Risken är stor att det anses onödigt plågsamt för djuret om du låter henne försöka läka. Ta henne till en veterinär är ju en annan variant. En väldigt kostsam variant. Som förmodligen inte leder till något annat än avlivning.

Vet inte var man ska dra gränsen. Vaktlar har ett otroligt bra läkkött. Så möjligheten finns förstås att hon repar sig så småningom, men är vingen bruten så är ju risken stor att det innebär ganska mycket smärta och lidande för henne på vägen. Och växer det inte ihop rätt så kan ju lidandet bli livslångt. Men kan du på något sätt stabilisera vingen? Linda den så att det sitter stadigt på plats så kanske det skulle gå? Men som sagt, det är stor risk att det kan anses som djurplågeri. Så det enda rådet man kan ge är väl egentligen avlivning.

djurmamman

• Norrbotten
SV: Snälla behöver hjälp! AKUT!!
« Svar #2 skrivet: 19 apr-15 kl 22:13 »
Usch vad tråkigt. Det första man tänker är förstås avlivning. Såna här djur är ju tyvärr inte särskilt högprioriterade vad gäller försök till räddning. Risken är stor att det anses onödigt plågsamt för djuret om du låter henne försöka läka. Ta henne till en veterinär är ju en annan variant. En väldigt kostsam variant. Som förmodligen inte leder till något annat än avlivning.

Vet inte var man ska dra gränsen. Vaktlar har ett otroligt bra läkkött. Så möjligheten finns förstås att hon repar sig så småningom, men är vingen bruten så är ju risken stor att det innebär ganska mycket smärta och lidande för henne på vägen. Och växer det inte ihop rätt så kan ju lidandet bli livslångt. Men kan du på något sätt stabilisera vingen? Linda den så att det sitter stadigt på plats så kanske det skulle gå? Men som sagt, det är stor risk att det kan anses som djurplågeri. Så det enda rådet man kan ge är väl egentligen avlivning.

Det blir att avliva henne även om det känns hemskt så är det det bästa, vill inte att min lilla vän ska lida. Vill ha ett mirakel så att hon blir bra!

Dela detta:

* Inloggade just nu

153 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser