Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Uppvärmning hönshus?  (läst 2454 gånger)

Emma1973

Uppvärmning hönshus?
« skrivet: 01 jun-15 kl 16:32 »
Hej! Jag planerar att bygga en friggebod på 15kvadratmeter där halva ytan ska inredas till hönshus ( den andra halvan ska bli bastu). Hela friggeboden ska vinterbonas. Jag har tänkt att ha 4-5 hönor i hönshuset. Funderar över hur varmt de behöver ha inomhus för att trivas. Hur mycket värme avger de själva? Måste man ha en tupp? Skulle helst vilja ha lite större hönor av olika raser som kan ge ägg för husbehov och vill helst slippa få kycklingar.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Uppvärmning hönshus?
« Svar #1 skrivet: 01 jun-15 kl 22:22 »
Höns är ganska tåliga och behöver som regel inte någon extra värme.
Det enda som är viktigt är att se till att dom har vatten som inte fryser.

Tuppen är bra att ha då den håller reda på flocken, kycklingar är oxå bra att ha då dom föryngrar flocken vilket innebär att du får ägg hela året. Detta då hönorna när dom kommer upp över året i de flesta fall gör värpuppehåll under vintern.

Det finns en del att läsa om höns i handboken
http://handbok.alternativ.nu/Djur/H%C3%B6ns
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #2 skrivet: 02 jun-15 kl 08:22 »
Jag bor i Sjuhärad och haft höns i många år.
Vi har haft rejält kalla vintrar med minustemperaturer på en bra bit under -20 då och då.

Jag har aldrig haft extravärme till mina höns, de bor i oisolerat hönshus på gaveln av lagårn.
Däremot måste man se till att de har fri tillgång till vatten även om det blir rasande kallt!
Lättast är att ha vattnet i ett öppet kärl, jag har rostfria baljor, och en värmelampa för höns mm över.

Väljer man slutna kärl finns det värmemattor som passar bra.
Räkna med att hönsen äter omkring dubbla mängden mat vid sträng kyla.
Snåla inte!
Kalla vintrar är den enda anledningen jag ser att ge dem några solrosfrön, även om jag själv undviker det.

Se även till att hålla fukten ner i hönshuset, den kyler ner. Går det inte att mocka ut eller du väljer djupströbädd
strö på halm/spån ofta för att hålla fukten nere.
Stalosan eller foderkalk är bra att strö ut för att minska ammoniakhalten.

Min erfarenhet är baserad på vanliga bonnahöns, och inga utställningsraser.
De är kanske känsligare, vad vet jag?!

Lohman är en värphybrid som ger bra med ägg.
Storleken på äggen är den du oftast köper i affären(Lohman används i "äggfabriker")
Det är en bra ras, nyfiken och ganska lugn.
Ruvningsegenskaperna har man försökt avla bort, men jag har minst 2 Lohman varje år som envisas med vilja ruva!

Tupp behövs inte.
MEN som Skogsvilde sa, de håller ordning på flocken, letar mat och beskyddar.
Väljer du bort tupp,, kommer en av hönorna att ta ledarrollen.

Tupp är stiligt!
Jag tycker du ska ha en tupp om det är lämpligt för grannar osv.

Bor på min lilla gård med min stora familj!

Stormcrow

• Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 02 jun-15 kl 20:17 »
Höns klarar kyla bra, MEN det måste vara torrt.

+2 och fuktigt är mycket värre än -25 och torrt. Ventilation är superviktigt, men det får inte vara placerat så det drar på hönsens "sovrum", där sittpinnarna är alltså.

Jag bor i norrbotten, och värmer inte hönshuset. Jag har en värmare som håller vattnet flytande, det är allt. I vintras blev det som kallast -32, och hönsen betedde sig som att det vore en vårdag. Hönshuset är en isolerad 15kvm friggebod, där ca 11-12kvm är hönsens utrymme, resten är förråd för foder mm.

Ingen förfrös någonting heller.

Känner du ammoniaklukt är det för fuktigt och för dålig ventilation, och kan du känna det har redan hönsens andningssystem börjat ta skada, de är väldigt känsliga för sånt.

Jag tycker spån binder fukten bättre och håller torrare.

Här är en bra länk om ventilation: http://www.backyardchickens.com/a/chicken-coop-ventilation-go-out-there-and-cut-more-holes-in-your-coop

Jag öppnar faktiskt mer ventilation när det är kallt  Innan jag gjorde det såg jag tendenser till frostnyp, det var för fuktigt helt enkelt, så jag öppnade ett fönster, och då försvann det problemet.

Apropå höns i kyla, så är det här bra läsning: http://www.backyardchickens.com/t/421122/think-its-too-cold-for-your-chickens-think-again

Det finns massor mer om ni läser på den sidan, sök t.ex på "chickens in cold"

Mvh
Hans

Dela detta:

* Inloggade just nu

159 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser