Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips och synpunkter på nybygge.  (läst 1022 gånger)

Emma1973

Tips och synpunkter på nybygge.
« skrivet: 03 jun-15 kl 17:36 »
Sitter och skissar på mitt blivande hönshus och eftersom jag är nybörjare på det här och helt okunnig så tar jag tacksamt emot tips. Jag ska bygga en friggebod där 7,5 kvadratmeter kommer vara hönshus. Halva denna yta har jag tänkt till förvaring av foder m.m. Och den andra halvan ska bli hönsens hägn ( ytan ska avskiljas med nätvägg. Har fått tips i en annan tråd här att satsa mycket på god ventilation i stället för värme. Tänkte isolera boden men ha enkel förrådsdörr. Ett fönster kommer sättas in i hönsens bodel. Funderar på att ha ca 4 hönor av tyngre modell och förmodligen ingen tupp. Vill helst slippa kycklingar då jag inte kan avliva ev tuppar och rädd för att få för många djur. Funderar nu på hur stor utegård som är lämpligt att bygga? Har planerat att de ska få gå lösa i trädgården när vi är hemma. Väldigt tacksam för synpunkter och förslag då jag som sagt är helt ny på det här med höns. Vill ju helst inte bygga om efter ett år 😉.

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Tips och synpunkter på nybygge.
« Svar #1 skrivet: 03 jun-15 kl 17:50 »
Sittpinnen/pinnarna ska vara på högsta punkt som det går att sitta på. Under dom ska du ha en plåt som samlar upp nattskiten. Enkel lösning är att ha sittpinnarna och dyngplåten ovanpå rederna.
kretslopp

Emma1973

« Svar #2 skrivet: 03 jun-15 kl 18:57 »
Hade tänkt att ha sittpinnar ovanför redena. Hur många reden? Ska man ha 4 om man har 4 hönor eller samsas de?

GnoBB

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 07 jun-15 kl 10:25 »
Jag har 4 reden till 18 höns  :P
Räcker gott då de värper på olika tider....

;D
"Good things should be carved in stone...bad things written in snow"

Dela detta:

* Inloggade just nu

122 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser