Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönshus i betong  (läst 1041 gånger)

tossefarmor

• Gäst
Hönshus i betong
« skrivet: 24 jun-15 kl 11:27 »
Jag undrar om man kan ha ett hönshus helt i betong, eller måste man klä det på insidan med trä?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Hönshus i betong
« Svar #1 skrivet: 24 jun-15 kl 11:32 »
Betong är väl bra, det lär inte ohyran äta upp.

tossefarmor

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 24 jun-15 kl 14:30 »
Behöver jag måla, eller kan det vara som det är?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 24 jun-15 kl 18:13 »
Höns är ju beroende av ljus för att värpa, så för den skull kan det väl vara bra med en ljus färg, men betong är väl tillräckligt ljust ändå. Skall man ha lätt rengjort golv bör man nog lacka det med 2-komponents färg.

Jag har påbörjat ett nytt hönshus där golvet är betong och väggarna leca-block som skall putsas. Lutar åt korrugerad plåt som innertak. Golvet får nog förbli i sin obehandlade färg medan väggarna får vit färg och taket väljer jag nog vit plåt till. Tanken är att ha ett permanent och lätt sanerbart hus där ca 20 höns kan ha sin fasta vistelse. Att golvet blir obehandlat beror dels på kostnaden, men även att jag vill se hur betongen tål hönshusmiljön.

Jag kommer även att ha viss grundvärme och mekanisk ventilation (fläkt) eftersom det annars kan bli ett sämre boende för damerna än vad trähusen de bor i nu är.

Dela detta:

* Inloggade just nu

162 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser