Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höns och elstängsel  (läst 1549 gånger)

Blyerts

• Skåne
Höns och elstängsel
« skrivet: 06 jul-15 kl 18:17 »
Hej!

Jag har ett gäng höns som går lösa bakom huset/stallet och går lite dit de vill. Jag håller på att hägna en hage som ligger i direkt anslutning till där hönsen gärna håller till. Hagen kommer att ha 5 trådar och ström från en ganska kraftigt aggregat då det kommer att gå getter i hagen.

Jag har ingen tidigare erfarenhet av kombinationen höns och elstängsel och har nu börjat fundera: Löper hönsen någon risk om de skulle få sig en stöt från stängslet? Eller blir det, som för andra djur, en avskräckning att inte gå nära? Jag är kanske paranoid men jag ser för mitt inre öga 'grillad kyckling'.  :-\

Blyerts

• Skåne
SV: Höns och elstängsel
« Svar #1 skrivet: 10 jul-15 kl 14:31 »
Kan tillägga att det inte är frågan om att fastna... utan helt enkelt, om det skulle vara skadligt för dem om de kom åt och fick en stöt.   :o

Gilbert

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 10 jul-15 kl 16:01 »
De flesta höns tar sig över 112 cm höns-el-nät oavsett om det är el eller ej.

Mina små gässlingar tog en tur ut under nätet, 7 av 10 lyckades och de gick ner och hälsade på fåren. Räddast var nog fåren.

Öppnade nätet lite och körde ner med åkgräsklipparen, få fick gässlingarna fart hem igen och in under nätet.

Placerade ut lite tältpinnar där det är enklast att smita.

Blyerts

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 10 jul-15 kl 17:49 »
Hej Gilbert och tack för svar! Dock så var min fråga angående eltråd, inte nät. Jag är inte bekymrad för att hönsen ska ta sig under/över tråden, de får gärna vara i hagen om de vill det, men jag är orolig för att de på något sätt skulle ta skada av en stöt från stängslet.

Neon Knight

• -
« Svar #4 skrivet: 10 jul-15 kl 21:15 »
Hej Gilbert och tack för svar! Dock så var min fråga angående eltråd, inte nät. Jag är inte bekymrad för att hönsen ska ta sig under/över tråden, de får gärna vara i hagen om de vill det, men jag är orolig för att de på något sätt skulle ta skada av en stöt från stängslet.

Det gör de inte.

Blyerts

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 17 jul-15 kl 20:47 »
Tack för svaret!!  :D

Nina W

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 19 jul-15 kl 22:00 »
De flesta höns tar sig över 112 cm höns-el-nät oavsett om det är el eller ej.

Mina små gässlingar tog en tur ut under nätet, 7 av 10 lyckades och de gick ner och hälsade på fåren. Räddast var nog fåren.

Öppnade nätet lite och körde ner med åkgräsklipparen, få fick gässlingarna fart hem igen och in under nätet.

Placerade ut lite tältpinnar där det är enklast att smita.

Alla høns klarar att flyga øver en ett en dryg meter høgt staket! Det ær væl ingen konst?! Då jag har några nya som inte lært sig vad elnæt ær før något så gør jag en liten fålla till dom och slænger bærnæt øver. Då kan dom ju inte flyga øver och efter att ha fått sig ett par kyssar ær dom jætterædda før nætet. Nær jag tar bort bærnætet så tørs dom inte førsøka flyga øver och eller så tror dom att det inte går eftersom det inte gick førut. Och då får dom dessutom en så stor och fin hage att dom inte ær speciellt motvierade. Jag har hedemorahøns och dom ær ju lætta och livliga och flyger bra men æn har ingen rymt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

164 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser