Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ålder på kycklingarna när de kan börja gå ute?  (läst 1150 gånger)

emmamaria1

• Ångermanland
Ålder på kycklingarna när de kan börja gå ute?
« skrivet: 01 sep-15 kl 15:05 »
Vi har ett gäng maskinkläckta kycklingar som är 6 veckor gamla. Vi skulle vilja föra ihop dem med vår vuxna flock höns. Vår vuxna flock höns går ju fritt ute på dagarna. Vid vilken ålder kan kycklingarna (utan skyddande kycklingmamma...) gå fritt utan att allt för lätt bli byte för skator och andra djur? Kan vi släppa ihop dem nu?

Permission

• Uppland
SV: Ålder på kycklingarna när de kan börja gå ute?
« Svar #1 skrivet: 01 sep-15 kl 16:53 »
Kycklingar bör alltid ha en skyddande mor som värmer,vakar och vaktar dem.

Vilken ras har du?
Spontant skulle jag säga 8-12 veckors ålder, då har de själva vuxit till sig och är mer vaksamma.

wahlgrens

• Uppland
SV: Ålder på kycklingarna när de kan börja gå ute?
« Svar #2 skrivet: 04 sep-15 kl 23:10 »
Jag brukar släppa ihop mina maskinkläckta med hönsen när de är ca 8 veckor. Men då går de instängda i hönsgård och de får ett eget liten krypin att söka skydd i om storhönsen är dumma, vilket de oftast är till en början. Naturruvade däremot är ute och promenerar med sin mamma redan efter 1-2 veckor, och ingen av de andra hönorna rör så mycket som ett dun på dem. Märkligt vilken skillnad det är.

Dela detta:

* Inloggade just nu

144 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser