Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gödselbinge  (läst 3623 gånger)

Ursus

• Jämtland
Gödselbinge
« skrivet: 22 sep-15 kl 14:59 »
Sitter och planerar för att bygga om inne hos hönsen. Jag undrar om någon har erfarenhet av att ha en gödselbinge på golvet, nät ovanför detta, vistelseyta och sittpinnar ovanför nätet. Min tanke var att inte behöva gödsla ut alltför ofta (en gång i veckan, månaden eller halvåret?) men kommer det bli för mycket ammoniak i luften då? Ungefär halva ytan i huset skulle vara gödselbinge, den andra halvan blir ströbädd, Utfodring och vatten skulle vara uppe på nätgolvet i gödselbingen.

Vad tror ni om detta?

Emushka

• Try again. Fail again. Fail better.
    • Skåne
    • Fjädergårdens höns och lantrasdjur
SV: Gödselbinge
« Svar #1 skrivet: 22 sep-15 kl 15:05 »
Min första tanke: Gudars vad lukten kommer att sticka i ögonen. Min andra tanke: Om du har vatten och for på nätgolvet, kommer inte hönsen att bajsa i det då? Samt inte gilla att gå på nät?
Här finns en liten flock får, ett gäng höns, några kaniner och två bedårande minigrisar. En hund såklart (terrierblandning), tre stallkatter och en jädra massa ungar har vi också!

Bösahusarn

• Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
« Svar #2 skrivet: 22 sep-15 kl 15:21 »
Känns som mycket spill att ha utfodringen ovan nät...bordskicket hos en flock höns är begränsat.

Vad för nät hade du tänkt? björnnät kanske fungerar men mindre maskor än så blir bara en enda stor bajskaka. Tror jag.
Det är aldrig för sent att ge upp.

blizzard

« Svar #3 skrivet: 23 sep-15 kl 20:39 »
Nä det låter inte som en bra lösning.Höns vill ju kunna picka i sig fodret/bröd/matrester från marken.Fodret ska vara på den strödda ytan.Bara under sittpinnarna kan man tänka sig en gödselbinge under.Bygg upp detta från golvet så får du ju en större golvyta kvar under till hönsen och reden mm.

sanil

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 23 sep-15 kl 21:13 »
Ha någon form av skiva under sittpinnarna istället (mina höns har en bit av en gammal köksbänkskiva). Där har du några tidningspapper utlagda och kompostgaller lutade under så att hönsen inte kan hoppa upp på bordet och gå i bajset. Då hamnar så gott som allt bajs där och du kan enkelt rengöra genom att bara byta tidningarna, tar typ 2 min. Resten har boxen håller sig ren länge.

blizzard

« Svar #5 skrivet: 23 okt-15 kl 01:26 »
Ha någon form av skiva under sittpinnarna istället (mina höns har en bit av en gammal köksbänkskiva). Där har du några tidningspapper utlagda och kompostgaller lutade under så att hönsen inte kan hoppa upp på bordet och gå i bajset. Då hamnar så gott som allt bajs där och du kan enkelt rengöra genom att bara byta tidningarna, tar typ 2 min. Resten har boxen håller sig ren länge.
Det är ju mycket bättre att de bajsar direkt i gödselbingen direkt ist för att bajsa på någon tidning?
Under sittpinnarna är där alltså gödselbinge med ett kompostgaller ovanpå.

Znibban

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 23 okt-15 kl 09:12 »
Jag har ju bara ett par höns, så det beror nog på vilket antal djur du har....men jag har en avgränsande bräda strax framför sittpinnarna så det blir en enhet under pinnarna. Där har jag ett tjockt lager med sågspån nära 1 dm. Detta gör att skiten torkar och det luktar absolut ingenting! Detta tömmer jag verkligen sällan. Nu har jag öppet till dem så de kan gå ut och in som de vill under dagtid.
Gödslingen är alltså inget problem men dammet, det ligger 1 cm tjockt över hela denna stalldelen, hönsens box utgör en tredjedel.

sanil

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 04 nov-15 kl 13:58 »
Det är ju mycket bättre att de bajsar direkt i gödselbingen direkt ist för att bajsa på någon tidning?
Under sittpinnarna är där alltså gödselbinge med ett kompostgaller ovanpå.
Varför är det mycket bättre? Bajsar de på tidningspapper är det väldigt lättstädat, behöver inte stå och skrapa/skrubba när jag ska städa. Föser bara ner tidningarna i skottkärran med en gammal murslev. Tar ingen golvyta heller utan mina kan röra sig under sittpinnarna i rent och fräscht strö, iom att allt bajs hamnar på bordet med tidningspapper  :) Hade inte velat att de gick och sprätte i bajset, vilket de lär göra trots kompostgallret.

blizzard

« Svar #8 skrivet: 17 nov-15 kl 11:02 »
Varför är det mycket bättre? Bajsar de på tidningspapper är det väldigt lättstädat, behöver inte stå och skrapa/skrubba när jag ska städa. Föser bara ner tidningarna i skottkärran med en gammal murslev. Tar ingen golvyta heller utan mina kan röra sig under sittpinnarna i rent och fräscht strö, iom att allt bajs hamnar på bordet med tidningspapper  :) Hade inte velat att de gick och sprätte i bajset, vilket de lär göra trots kompostgallret.

Du har inte förstått hur jag menar,läs inlägg nr 3 igen. Det ska ju vara en binge under kompostgallret som samlar upp gödseln och den baljan är mycket enkel att gå ut och tömma.Inget skrapande ,tidningar eller något annat.Tömning 1ggr/månad eller mindre.

Kompostgallret är bara för att de inte ska stå eller trampa på baljkanterna.
Och detta bygger man upp från golvet så de har golvytan till annat.Sittpinnen ska ju sitta högt för att de ska må gott :)

sanil

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 23 nov-15 kl 12:12 »
Du har inte förstått hur jag menar,läs inlägg nr 3 igen. Det ska ju vara en binge under kompostgallret som samlar upp gödseln och den baljan är mycket enkel att gå ut och tömma.Inget skrapande ,tidningar eller något annat.Tömning 1ggr/månad eller mindre.

Kompostgallret är bara för att de inte ska stå eller trampa på baljkanterna.
Och detta bygger man upp från golvet så de har golvytan till annat.Sittpinnen ska ju sitta högt för att de ska må gott :)
Då har vi samma lösning fast jag har en bordsskiva och du har en binge? Hur lättstädat blir bingen då, med intorkad hönsbajs? Njä, jag tror fortfarande mer på bordskiva + tidningspapper ;)

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #10 skrivet: 24 nov-15 kl 08:42 »
Jag sållar mig till kören som tycker att det är en dålig idé. Mestadels på grund av bajsångorna; höns är faktiskt bättre på att känna ammoniaklukt än människor, så sannolikt tycker de att bajset luktar värre än vad vi människor gör! Kan även tänka mig att det blir en ökad risk för flugor, och för hög luftfuktighet.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #11 skrivet: 24 nov-15 kl 12:06 »
Jag tror också att det kommer att bli väldigt dålig luft om allt bajs ligger kvar länge men det låter ju onekligen bekvämt att slippa städa så ofta. Men när en väl städar blir det en rejäl mängd att forsla bort.

Vi har gått åt andra hållet istället. Vi har också en skiva (men pudrad med fint sågspån istället för tidningspapper) med nät över under sittpinnarna. Sedan ett halvår skrapar vi ut bajset varje dag istället för en gång per vecka som vi gjorde tidigare. Det är snabbt gjort och inte så tungt att bära till komposthögen och, framför allt, märker man en stor förbättring av luftkvaliteten i hönshuset. Nu ska jag väl säga att vi har drygt 30 höns så om en bara har några få blir problemet med ammoniak och annat otäckt i luften mindre.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

blizzard

« Svar #12 skrivet: 24 nov-15 kl 18:35 »
Det är ju fritt fram för alla att tro en massa.Jag skulle väl inte ge förslaget till trådstartaren om jag inte visste att det funkar perfekt.
Jag har haft detta system i flera år med ca 40-50 höns i varje grupp.

Någon oangenäm lukt blir det inte att tala om,hade i början tänkt att strö på kalk i bingarna men det har aldrig behövts.

Att samla några veckors gödsel i en binge( murarbalja 50-75l någonting) som är jättelätt att tömma i en utrangerad 1000l stor plasttank som man sedan enkelt sprider gödseln på åkern med låter iaf mycket mer rationellt och klokare än att ha bordsskivor och hålla på med tidningar varje dag?

Har ni 2stycken hönor då eller?

Men som sagt ,alla gör väl som dom vill.
Att hålla på med nytt tidningspapper varje dag låter då väldigt amatöraktigt och synnerligen arbetskrävande i onödan.

sanil

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 24 nov-15 kl 19:22 »
Det är ju fritt fram för alla att tro en massa.Jag skulle väl inte ge förslaget till trådstartaren om jag inte visste att det funkar perfekt.

Någon oangenäm lukt blir det inte att tala om,hade i början tänkt att strö på kalk i bingarna men det har aldrig behövts.

Att samla några veckors gödsel i en binge( murarbalja 50-75l någonting) som är jättelätt att tömma i en utrangerad 1000l stor plasttank som man sedan enkelt sprider gödseln på åkern med låter iaf mycket mer rationellt och klokare än att ha bordsskivor och hålla på med tidningar varje dag?

Att hålla på med nytt tidningspapper varje dag låter då väldigt amatöraktigt och synnerligen arbetskrävande i onödan.
Byter inte tidningspappret varje dag, kanske en gång i veckan under sommaren och mer sällan nu under vintern. Jag har fler än 2 hönor men inte så många som dig. Du är nöjd med din lösning, jag är nöjd med min - då kan vi alla vara glada :)

blizzard

« Svar #14 skrivet: 24 nov-15 kl 19:31 »
Eller hur...Vi får hoppas att Ursus hittar någon vettig lösning ;D

Gilbert

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 24 nov-15 kl 19:34 »

Med få höns 2-3-4 st behöver man bara strö och städa 2 ggr om året. Vi använder cutterspån underst och gammalt Hö överst. Att hålla på med tidningspapper och annat är bara att försöka odla mögel.
Men allra viktigast, man skall vara så pass påläst och medveten om höns innan man skaffat. De skall ha daglig tillsyn, vatten & lite vitaminer ibland och olika lämpliga foder.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #16 skrivet: 25 nov-15 kl 08:48 »

Vi har 11 höns, och det börjar komma oangenäm lukt redan om man struntar i att rensa bajsbrädan en enda dag.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Johan87

• Västerbotten
« Svar #17 skrivet: 13 jan-16 kl 19:48 »
Jag har sån där dyr vattenfast plywood med slät och glatt yta under sittpinnarna som sitter på ca 1 m över golvet. Sedan har jag ett nät med 5x10 cm maskor för att de inte ska gå i skiten detta skrapar jag ned i 25 l plåthinkar varannan - var tredje vecka nu på vintern då det är någon minus i hönshuset så luktar det inget. Men blir det några + grader måste jag ränsa ut varje vecka. Systemet fungerar hyfsat för mig då jag bara har 10 höns. Däremot tar det knappt 5 min att skrapa ut allt så även om jag måsre göra det en ggr 1 veckan så känns det acceptabelt för mig.

Kalkon-ägare

• -
« Svar #18 skrivet: 01 feb-16 kl 19:09 »
Sitter och planerar för att bygga om inne hos hönsen. Jag undrar om någon har erfarenhet av att ha en gödselbinge på golvet, nät ovanför detta, vistelseyta och sittpinnar ovanför nätet. Min tanke var att inte behöva gödsla ut alltför ofta (en gång i veckan, månaden eller halvåret?) men kommer det bli för mycket ammoniak i luften då? Ungefär halva ytan i huset skulle vara gödselbinge, den andra halvan blir ströbädd, Utfodring och vatten skulle vara uppe på nätgolvet i gödselbingen.

Vad tror ni om detta?
Jag hade satsat på lite "etage" för bajslådan vilket många redan tipsat om. För att frigöra golvutrymme. Vi har en låda som går längsmed kortsidan av huset med ca 2-3 dm hög kant, så den rymmer en del för våra <10 höns. Det är en trälåda med lutande gavlar och armeringsmatta på. Sittpinnarna är monterade direkt på mattan. Allt-i -ett alltså. Stor lucka i väggen bakom bajslådan så vi enkelt kan gödsla ut UTIFRÅN.
När det gäller lukten så har vi inga problem med det, trots att vi bara gödslar ut ca en gång/halvår, eller knappt det. Jag har på lite strö om jag känner att det luktar ammoniak och då försvinner lukten direkt. Och ett lager strö i botten då lådan rensats. Jag inbillar mig att husets ventilation också bidrar till huruvida det luktar illa eller ej, precis som principen för en kompost vad gäller syre...
Det färdigbrunna gödslet kastar vi ut i våra planteringar, och att det brinner inne hos hönsen gör ju bara att det blir lite "värme-effektivt" :)

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #19 skrivet: 01 feb-16 kl 21:33 »
Jag hade satsat på lite "etage" för bajslådan vilket många redan tipsat om. För att frigöra golvutrymme. Vi har en låda som går längsmed kortsidan av huset med ca 2-3 dm hög kant, så den rymmer en del för våra <10 höns. Det är en trälåda med lutande gavlar och armeringsmatta på. Sittpinnarna är monterade direkt på mattan. Allt-i -ett alltså. Stor lucka i väggen bakom bajslådan så vi enkelt kan gödsla ut UTIFRÅN.
När det gäller lukten så har vi inga problem med det, trots att vi bara gödslar ut ca en gång/halvår, eller knappt det. Jag har på lite strö om jag känner att det luktar ammoniak och då försvinner lukten direkt. Och ett lager strö i botten då lådan rensats. Jag inbillar mig att husets ventilation också bidrar till huruvida det luktar illa eller ej, precis som principen för en kompost vad gäller syre...
Det färdigbrunna gödslet kastar vi ut i våra planteringar, och att det brinner inne hos hönsen gör ju bara att det blir lite "värme-effektivt" :)

Vill du berätta lite mer i detalj hur du ventilerar?

Dela detta:

* Inloggade just nu

161 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser