Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Späntved på smidigt sätt  (läst 11730 gånger)

Ett svart får

• Bohuslän
SV: Späntved på smidigt sätt
« Svar #20 skrivet: 25 sep-15 kl 11:51 »
Är du en sådan som mäter vedlängden med tumstock?
Nja, jag har sågat till en bit läkt i rätt längd som jag har med mig i skogen och mäter med. Jag säljer mest ved till folk med pannor och de har ju magasin på dom nu för tiden så veden måste hålla en viss längd för att passa.

Den egna veden varierar desto mer  ::)

andtol

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 25 sep-15 kl 12:00 »
Är du en sådan som mäter vedlängden med tumstock?

Ibland önskar jag att jag har gjort det. När bitarna inte går in i kaminen och måste ut och sågas igen, det suger!

DennisCA

• Finland
« Svar #22 skrivet: 25 sep-15 kl 12:06 »
Jag vill nog bara pröva på och se hur det funkar. Tycker inte det är så trevligt med yxan.

Kanske en mindre vass enhands yxa kunde vara något, allt jag har är gränsfors största klyvslägga, trevligt att klyva större bitar med, inte så för späntveden. En slykniv är något jag behöver ändå så om det inte funkar så bra har jag inte förlorat något och kan skaffa en mindre bra yxa av något slag.

TW

• Finland
« Svar #23 skrivet: 26 sep-15 kl 18:54 »
Det är inte så svårt att hitta en liten handyxa av bra kvalitet på loppmarknad för 5 euro (50kr) eller mindre. Man kan bli tvungen att vässa den och snickra ett skaft men investeringen är minimal och effektiviteten oöverträffad så jag föredrar yxa.

Min uppfattning är att de där specialverktygen är handikapphjälpmedel. Väldigt bra om man till exempel är enarmad eller har söndervärkta händer eller har fått finmotoriken förstörd av en eller annan sjukdom.
Det är litet som med rollator...... det finns ingen orsak för en frisk ungdom att börja gå med rollator men när man inte längre kan gå utan rollator är den ett väldigt bra hjälpmedel.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Jakobn

• Skåne
« Svar #24 skrivet: 26 sep-15 kl 20:45 »
Nja, jag har sågat till en bit läkt i rätt längd som jag har med mig i skogen och mäter med. Jag säljer mest ved till folk med pannor och de har ju magasin på dom nu för tiden så veden måste hålla en viss längd för att passa.

Den egna veden varierar desto mer  ::)
Låt mig då bjuda på ett bra tips så du slipper ränna runt och leta efter din läkt bland stock och sten. Mät från toppen av svärdet mot handtaget så långa din vedbitar behöver vara och gör en markering med tuschpenna, också använder du sågen som mätsticka istället. Ska jag ex ha 125 cm, vet jag att det är 3 såglängder minus handtaget, ska jag ha 50cm är det från svärdtoppen till gasen.

Rubensgården

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 26 sep-15 kl 21:01 »
Jag brukar räkna tänder på bågsågen. Det är mycket enklare.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #26 skrivet: 26 sep-15 kl 21:04 »
Låt mig då bjuda på ett bra tips så du slipper ränna runt och leta efter din läkt bland stock och sten. Mät från toppen av svärdet mot handtaget så långa din vedbitar behöver vara och gör en markering med tuschpenna, också använder du sågen som mätsticka istället. Ska jag ex ha 125 cm, vet jag att det är 3 såglängder minus handtaget, ska jag ha 50cm är det från svärdtoppen till gasen.
Smart, det skall jag börja med

Svart

• tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
« Svar #27 skrivet: 29 sep-15 kl 16:52 »
Jag är lite sugen på en stikkan, eller motsvarande för en rimligare peng, att ha inomhus på väggen vid kaminen. Ibland vill jag dela på något och att ha gränsfors lilla yxa liggande inne i värmen där blöjbarn dessutom kommer åt den känns inte så bra.
Visst, jag samlar på yxor. Kanske borde det räcka :)

Men ändå, en handsmidd elegant klyvare monterad på väggen till att använda ibland skulle jag gilla.

Jag brukar annars klyva fram breda och tunna flak av barrträ med stor yxa och sen lägga flaken ner platt på huggkubben och slå många gånger med liten yxa, flyttar yxan lite i sidled varje slag och kan hålla med fingrarna längst ut i kanten på flaket.
Om det inte finns något spill kring hyvelbänken för spån är ju både torrt och billigt :)

Förresten, eldar du med björkved kan du som jag rycka av nävret och tända stickorna med så slipper du tidningspapper i askan sen.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

andtol

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 29 sep-15 kl 18:42 »
Förresten, eldar du med björkved kan du som jag rycka av nävret och tända stickorna med så slipper du tidningspapper i askan sen.

Nu är det kanske OT, men är det ett problem med tidningspapper i askan? I Sverige har det länge varit förbjudet med tungmetaller och andra farligheter i tryckfärg.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #29 skrivet: 29 sep-15 kl 18:48 »
Nu är det kanske OT, men är det ett problem med tidningspapper i askan? I Sverige har det länge varit förbjudet med tungmetaller och andra farligheter i tryckfärg.
Det finns en liten mängd mineralolja i trycksvärtan, men den förbränns nog om man eldar pappret. Jag skulle i alla fall inte vara orolig för att använda aska från tidningspapper som mineraltillskott och PH-höjare till grönsaksjorden.

ärt

• Halland
    • www.lillanabben.se
« Svar #30 skrivet: 29 sep-15 kl 20:38 »
Sammlar upp alt bös efter klyven o lägger i icas papperskassar. Plockar fram det med grepen. lavar dem ovanpå varandra med bräda mellan. När så det är dags att elda ställer jag påsen ovanpå pannan.
 Lika dant görs med spånet. Soltorkar på en cementplatta sen i papperspåsarna, lavas med bräda mellan, sluttorkning upp på pannan o så shuss in i pannan.

Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Rubensgården

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 29 sep-15 kl 20:57 »
Jag läste någon annan tråd om att en skribent brukade dränka glasull i diesel. Det startar pannan bra. Vet inte om det var sant eller bara en provokation.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #32 skrivet: 29 sep-15 kl 21:01 »
Jag läste någon annan tråd om att en skribent brukade dränka glasull i diesel. Det startar pannan bra. Vet inte om det var sant eller bara en provokation.
Glasullen brinner ju inte så det blir ett skit att aska ur och bli kvitt askan.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #33 skrivet: 29 sep-15 kl 21:43 »

I princip så skall man kunna dricka dagens tryckfärg utan att få andra problem än att man pissar den färgen i flera dagar efteråt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tinkerbell

• Östergötland
« Svar #34 skrivet: 30 sep-15 kl 11:07 »
Verkar som att jag inte behöver någon späntved alls när jag tänder med gasol. Några mindre vedträd i botten och stora ovanpå. Köra med gasolbrännaren en minut så är det tänt och klart. Behöver ändå köra slut på småslattarna i engångstuberna med något då jag vill ha välfyllda tuber när jag ska ut i vildmarken med gasköket.

Men många bra tips har jag fått och ny kunskap är alltid uppskattat :-)

Svart

• tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
« Svar #35 skrivet: 30 sep-15 kl 13:44 »
Tidningspapper är inget stort problem i askan nej. Häftklamrarna kanske men det är väl inget stort problem och de går ju att undvika. Men jag slipper det helt, känns rätt bra tycker jag.
Och så slipper jag ha papper liggande vid kaminen :)

Sluttömma gastuberna från trangiaköket är ingen dum idé. Snyggt!

Det finns ju de som tänder med stearinljusstumpar också.
Jag har fyllt vedboden med pappkartonger med flis och hyvelspån från mitt timringsbygge. Det lär räcka året säsongen ut och än finns det gott om spån utomhus. Kanske får bli några lager i komposten också :)
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

kurt

« Svar #36 skrivet: 30 sep-15 kl 13:59 »
Vill man vara lite mera estetisk, så kan man göra tändrosor av stearinrester

http://partylitebloggen.blogspot.fi/2014/12/dyi-tips-med-anne-forvandla-ljusrester.html

Tinkerbell

• Östergötland
« Svar #37 skrivet: 30 sep-15 kl 15:36 »
Sluttömma gastuberna från trangiaköket är ingen dum idé. Snyggt!

Ja, lilla Primusbrännaren fungerar helt okej. Jag tänder grillen med den också men där får man passa sig lite då grillkolen har en tendens att stänka glöd. En ogräsbrännare med längre munstycke är säkert mer lämplig att tända grillen med och lär också fixa vedpannor och spisar. Har man en redan hemma så testa :-)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #38 skrivet: 30 sep-15 kl 16:55 »
När jag har tillgång till långa smala torra bitar, såsom grenar upp till 5 cm, eller gammal läkt, brukar jag lägga dem mot någon upphöjning, och drämma till mitt på med baksidan av yxan.  Det blir ojämna bitar, som inte är så vackra för ett mänskligt öga, men mums för en liten brasa som vill växa till en större brasa.

Det enda problemet jag känner till med tidningspapper är att det blir mycket aska av det.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #39 skrivet: 30 sep-15 kl 18:51 »
Det används en hel del lera och annat obrännbart i papperframställningen, men jag tror inte det är så mycket i vanliga dagstidningar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

271 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser