Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Det här med hönshus  (läst 5148 gånger)

Norrgårds Anna

Det här med hönshus
« skrivet: 12 apr-07 kl 10:51 »
Vi funderar på att försöka bygga ett hönshus själva  :)

Hur har ni gjort?? Är det någon som skulle vilja dela med sig med en bild eller nåt på ert hönshus ser ut? Eller som har några tips på vad man ska tänka på?

Tack på förhand, vänner  ;)

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
Re:Det här med hönshus
« Svar #1 skrivet: 12 apr-07 kl 10:53 »
Min familj har bara en liten bod, som lika gärna skulla kunna användas som redskapsbod. Väldigt stabil och välbyggd.

En vanlig dörr och så en liten lucka där nere, som en kattlucka som kan stängas under natten så inga tjuvaktiga djur kommer in.
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #2 skrivet: 12 apr-07 kl 11:59 »
Vi håller på och bygger hönshus just nu. Har hittills byggt en plattform, som vilar på lecablock som är nedgrävda en bit i marken så att det blir jämnt och stadigt. Plattformen består av reglar med spånplattor fastspikade ovanpå. Väggarna består av reglar klädda med masonit. Golvramens och väggarnas regelverk har vi oljat. Fönster hittade vi på tippen, två stycken blev det. Dörren ska också bestå av reglar och masonit. Golvet vet vi inte hur vi ska göra med, antingen måla med riktig golvfärg, men det blir nog rätt dyrt, eller lägga in en plastmatta. Väggar ska målas ordentligt så det blir enkelt att hålla rent. Sen ska vi spika nån slags fuskpanel på utsidan också. Och så måla hela härligheten, troligen i mörkgrönt! Taket ska bestå av reglar, masonit och tjärpapp. Hönshuset blir lite drygt åtta kvm och vi ska skruva ihop väggarna så det blir enkelt att ta med vid en ev. flytt. Två rastgårdar blir det till detta hönshus. Vi har tittat en hel del i boken "Höns i trädgård" när vi planerat hönshuset, den ger bra tips om t ex var man ska placera fönster.
Lycka till!
Höns, stickning och pelargoner

Sirpusbollen

• Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 12 apr-07 kl 12:19 »
Du glömde skriva att den har fönster  ;)

den har väl inte fönster, eller har den...? vem är du?  
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 12 apr-07 kl 12:34 »
Hönshus ska enligt djurskyddslagen ha fönster !

Grimla  8)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Sirpusbollen

• Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 12 apr-07 kl 12:42 »
Äsch det finns så många lagar. Kanske är det ett fönster, husker ikke. Varför ska det finnas ett fönster för? Hönsen behöver ju inte njuta av utsikten, de är ju ute nästan jämt  ;D

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 12 apr-07 kl 12:48 »
Och lyse! Vi såg en fiffig lampa på Netto för 149 kronor med en solcellspanel som sätts utomhus.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 12 apr-07 kl 12:48 »
Ljus är viktigt för trivseln både för djur och människor.

Det finns massor av tunga belägg för vilka trista konsekvenser det kan få att ha djur o människor i fönsterlösa utrymmen.
Men jag skulle vilja vända på din fråga...

Av vilken anledning skulle man inte ge sina djur de fönster de har rätt till att ha.
Det är ju hur enkelt som helst att sätta i 1-2 fönster !

Djuren blir glada  -  och djurskyddslagen följs  :)

bara intressant att veta av vilket skäl det ska finnas. Hönsen är ju bara inomhus när det är natt och då är det ändå mörkt :)
Hit kan du ringa och fråga:
Djurskyddsmyndigheten Tel: 0511-274 00
« Senast ändrad: 12 apr-07 kl 14:49 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Sirpusbollen

• Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 12 apr-07 kl 12:56 »
Jadå, jag har ingenting emot fönster, bara intressant att veta av vilket skäl det ska finnas. Hönsen är ju bara inomhus när det är natt och då är det ändå mörkt :)

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #9 skrivet: 12 apr-07 kl 14:29 »
Fönster är bra för både folk och fä, trevligt dessutom ;)
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Norrgårds Anna

« Svar #10 skrivet: 12 apr-07 kl 17:09 »
Hör på er att det verkar vara en pigg idé att sätta in ett fönster... :)

För säkerhets skull alltså. Djurskyddsmyndigheten är väl inte att leka med.  ;)

signe

« Svar #11 skrivet: 12 apr-07 kl 18:29 »
Självklart ska hönsen ha naturligt dagsljus, särskilt på vintern då de väl ändå är inne en del?

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #12 skrivet: 12 apr-07 kl 19:52 »
Lagen om fönster är ett försök att få till en acceptabel miljö för höns som stängs in och inte får gå ut. "Frigående höns" är ett minst sagt vitt begrepp.

Om man nu absolut anser att lagen är nödvändig....vore det inte bättre att lagstadga att höns ska ha tillgång till öppna dörrar dagtid så dom själva kan få avgöra när dom vill sitta inne eller gå ute och få dagsljus?

« Senast ändrad: 12 apr-07 kl 19:53 av Fred »
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Helenan

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 16 apr-07 kl 10:10 »
Exakt Fred! Du skulle bli politiker! Jag röstar på dig!

signe

« Svar #14 skrivet: 20 apr-07 kl 14:36 »
Mina hönor skulle nog inte bli så glada om jag lät dörren vara öppen när det är -20 grader och snöstorm!

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #15 skrivet: 20 apr-07 kl 15:27 »
Hör på er att det verkar vara en pigg idé att sätta in ett fönster... :)
För säkerhets skull alltså. Djurskyddsmyndigheten är väl inte att leka med.  ;)

Nä just precis och inte ska man leka mad EU-kontrollanterna heller  ;D

Simon

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 20 apr-07 kl 19:39 »
Visst ska hönsen ha dagsljus men det är stor skillnad på dagsljus och solljus! Direkt solljus bör aldrig få nå ner till själva golvet. För att undvika detta kan man ju avskärma så ljuset får en annan spridning.
  Som sagt så är det lag på fönster i fjäderfästallar byggda efter 1994. Att man tidigare byggde stallar helt utan fönster berodde på att man ville kunna styra över dygnsryttmen och motverka kannibalism. Just det senare var ett stort problem ,innan burarna kom, då alla flockar hölls på golv med fönster. Då använde man fönster för att man trodde att hönorna var tvugna att få ljus utifrån för att värpa. Idag vet vi att det inte är ljustypen eller ljusstyrkan som påverkar detta utan ljuslängden.
  Självklart ska dina hönor ha fönster men tänk på solljuset. Detta är farligast under snövintrar då då ljuset blir som skarpast.
Lycka till mvh: Simon

Tuppen

« Svar #17 skrivet: 20 apr-07 kl 22:02 »
Jag håller med om att djuren inte skall tvingas stå i solgasset, men om djuren kan ta sig undan solgasset och gå i skugga så kan det väl inte vara något problem? i alla fall tycker inte jag det.
Islandshöns, får, fjällkor, kalkoner och kaniner

Simon

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 20 apr-07 kl 23:26 »
Hönor har inget problem med solljus utomhus men när strålarna går genom ett fönster och in i stallet blir det skillnad. Det kan fungera bra ändå, men om det någon gång skulle inträffa otrevligheter som fjäderplockning/kannibalism så är detta en mycket tänkbar orsak. Det är att rekomendera att man försöker hindra solstrålar och framförallt ljusstrimmor att nå golvet. Att de hamnar en bit upp på väggen är mycket bättre. Jag ser heller inga direkta fördelar med att just solstrålarna når golvet.. Oftast är det tillräckligt ljust ändå! Att ljusstrimmor på golvet kan utlösa psykiska störningar är mycket välkänt och något som kan vara bra att veta!

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #19 skrivet: 21 apr-07 kl 13:30 »
Ja det var bra att veta. Jag ska genast gå ut och inspektera det rum jag tänkt ha höns i!

Mycket märkligt, psykisk störning av en ljusstrimma... undra om det är en så allvarlig psykisk störning att den fritar från straffrättslig ansvar för den höna som pickar ihjäl nån i som står i ljusstrimman...... sjuk (d)juristhumor  ;)
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Dela detta:

* Inloggade just nu

118 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser