Jag har på mitt landsställe byggt en luftsolfångare på ca 2.0 m2. Mest som ett kul experiment. Detta fungerade över all förväntan. Förra helgen när jag var ute värmde den upp huset till 26 C på eftermiddagen.
Jag håller på att ta fram ett styrsystem. Detta styr fläkten och loggar temperaturer. Jag har i mitt system fyra tempsensorer som loggas. Sensorerna är placerade enl följande en i luftsulfångaren, en i utblåset från luftsolfångaren, en inne och en ute.
Just nu har jag valt att programera den så att fläkten startas när det är 10 grader varmare i fångaren än inne. Sen kör den så länge det är varmare i fångaren än inne. Ni som har mer erfarenhet av detta, hur skulle ni vilja att fläkten styrs för bästa resultat? Jag hade på min första version en varvtalsstyrning på fläkten. Men kom fram till att det var helt onödigt om man inte har en väldigt kraftig fläkt. Så tog bort den funktionen till denna version och styr den nu i stället via ett relä. Min fläkt jag använder är 170 CFM(80 l/s), 12 V.
För att visa alla värden använder jag en 7 tums lcd display. Just nu kan jag se momentanvärden på temp i fångaren, utblås, inne, ute samt effekt. Sen kan jag se maxvärden på temp i fångaren, utblås, effekt samt vilka datum och tider detta var.
Jag kan även se maxfärden för temp i fångaren, utblås samt inne för respektive månad. Detta ville jag ha för att kunna se hur mycket det olika månaderna skiljer sig åt. Jag valde att inte ta med sommarmånaderna.
Om det finns uppkoppling till nätet så kan den skicka momentanvärden på temp i fångaren, utblås samt inne till twitter.
Själva hjärnan i systemet är en Raspberry Pi. Tempsensorerna som jag använder heter ds18b20 och har en noggranhet på 0.25 C har jag för mig.
Ni får jätte gärna komma med tips på fler funktioner som är nödvändiga. Eller kanske inte så nödvändiga men roliga... Jag är ganska ny på detta men försöker lära mig.