Löser man upp ett ämne i vatten, så får man en fryspunktsänkning (och kokpunktshöjning). Detta har utnyttjats inom kemin för att bestämma något som heter molekylvikter. Jag är också övertygad om att det är ytspänningssänkning som medför ökat läckage i skarvar etc. Ytspänningen hos vatten sänks då vatten blandas med något annat. Jag kan inte minnas någon substans som höjer vattnets ytspänning.
Edit: Googlat, och tydligen höjs ytspänningen av vissa salter. Skit att ha fel....Får väl trösta mig med att jag arbetat med att sänka ytspänningen, aldrig att höja den.
Vad gäller fryspunktssänkning kan man ju tänka sig att i vattnet lösa diverse salter (men då får man korrosionsproblem). Man kan ju också tänka sig diverse substanser, som urea eller socker. Här vet jag inte hur viskositeten påverkas, så att flödet i värmesystemet försämras. Här får man också beakta mikrobiologiska risker när vattnet inte är varmt.
Lättast är ju att blanda vattnet med någon alkoholartad substans, och här har TS fått ett antal tips redan tidigare (etylenglykol, propylenglykol, glycerol, etylalkohol och jag kan lägga till isopropylalkohol). Personligen har jag förutom etylenglykol använt propylenglykol och glycerol som frostskydd i gamla bilar och traktorer. Vad man väljer att använda är en prisfråga.
En lös fundering är om ni tror man kan använda kylarcement som läcktätare i denna applikation?