Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Problem med vattenburen värme  (läst 9312 gånger)

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Problem med vattenburen värme
« Svar #20 skrivet: 25 nov-15 kl 19:29 »
Ett sätt som hjälpte mej i mitt system när jag luftade det var, att jag lät systempåfyllningen stå och rinna så det rann i skvallerröret medan jag luftade elementen. Max fart på cirkulationspumpen, alla element max öppnade och systemet riktigt varmt.
kretslopp

nordtravare

• Medelpad
« Svar #21 skrivet: 25 nov-15 kl 19:44 »
lite tankar.vad är det för element?är det så att dom sitter paralellt eller är det så att det är en slinga runt med en liten blandare på varje element .Andra kan nog förklara bättre .Men det borde ju kunna vara helt olika lösningar

Jakobn

• Skåne
« Svar #22 skrivet: 25 nov-15 kl 20:36 »
Rören är ganska snålt dimensionerade, det finns en gräns för hur många watt du kan få fram i ett 15 mm rör, max 2 kWatt om man inte vill ha brusande rör. Blir det mer måste hastigheten ökas, dvs pumpen köras på högre hastighet vilket då ger ljudproblem. Nu vet jag inte hur stora radiatorerna är men du har ju ett antal meter så jag tycker att det mesta tyder på att stammen skulle varit en storlek större. Men innan du byter hela stammen kan du försöka med att bara byta den sista 12 mm, det är också viktigt att böjarna inte är för snäva.
Det kan man väl inte påstå?
Effekten som går att få ut beror ju på flöde, difftemp och konvektionsytor. Går ju alltid att generalisera, men då undrar jag hur du fick fram 2 kw.

Klasb

• Gotland
« Svar #23 skrivet: 25 nov-15 kl 20:49 »
hej jag tycker ändå att det verkar som du har kopplat fel. Det varma vattnet ska gå in i den yttre kopplingen om du har ett någorlunda modern radiator med radiatorkoppling. upptill termostat med ett rör ner till anslutningen nedtill som har ett ingående för varmt vatten  och en utgående anslutning för returvattnet. det varma vattnet ska in upptill för att sjunka nedåt när det kallnar, avger värme. På så sätt uppstår cirkulationen i radiatorn. retur anslutningen sitter närmast radiatorn. Om du kopplar fel så kommer det inte att cirkulera

Hokuspokus

• Södermanland
« Svar #24 skrivet: 25 nov-15 kl 20:59 »
För att nu utesluta ett vanligt fel som jag inte kan se i tråden att du kollat, för säkerhets skull:
- När du tar bort vreden/termostaterna, har du kollat att den lilla "ventilpiggen" inte har fastnat ? den ska kunna röra sig ut och in. Det är ett vanligt problem att den fastnar efter att ha stått stängd några månader sommartid, då får man motionera den lite.

Det stora elementet som inte blir varmt, det ser ut att vara ca tre gånger större än de andra, är de andra enkelradiga och det stora dubbelradigt med plåtflänsar emellan så kan det stora ha en värmeavgivande yta som är mer än 6 gånger så stor, det kan inte vara så att det bara känns kallare vilket är naturligt om du inte har hög tilloppstemperatur. Om du känner på ingående rör, är det kallt så har du problem med cirkulationen i elementet men om ingåede rör är varmt och utgående (retur) är kall så fungerar elementet.

Sen ett ovanligt fel men som ändå förekommer: Cirkulationspumpen kan gå åt fel håll och det kan man ha utan att märka men kan spöka vid luftningen.

Sist en nyfiken fråga om värmeskissen. Går verkligen rören först upp till övervåningen och sedan ner till undervåningens element och tillbaka upp igen ?

Halte

• Östergötland
« Svar #25 skrivet: 25 nov-15 kl 21:54 »
Piggen rör sig, radiatorn är helt ny också. Pumpen går, som jag bedömer det, åt rätt håll. Vad gäller storlek så är det en hel del större än de andra. Ca 30% större till yta och sedan är det två paneler i den, så den är betydligt större. Både ingående och utgående är kalla som det är nu. När jag dtog strypnngarna i botten på alla andra radiatorer på slingan blev radiatorn skapligt varm ändå. Ska testa i helgen att lufta den ordentligt efter 1 timmes "vila" med pumpen.

Stammen går upp på övervåningen då den ligger i golvet där (nytt golv), sedan går det avstickare ned till bottenvåningen. Radiatorerna är parallellkopplade, inte seriekopplade
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Hokuspokus

• Södermanland
« Svar #26 skrivet: 25 nov-15 kl 22:19 »
OK. Ser att du har koll på det mesta. Vi får se vad luftningen kan ge. Lycka till.

Små

• Skåne
« Svar #27 skrivet: 26 nov-15 kl 10:07 »
Det kan man väl inte påstå?
Effekten som går att få ut beror ju på flöde, difftemp och konvektionsytor. Går ju alltid att generalisera, men då undrar jag hur du fick fram 2 kw.

Det är bara att räkna på flödet multiplicerat med (temp in minus temp ut) så ger det att vid normala flödeshastigheter och normala temperaturer kan man inte få ut mycket mer än cirka två kilowatt ur ett 15 mm rör, möjligen om man accepterar att det låter om rören så kan man få ut lite mer. Egentligen är det konstigt att det bara är det sista elementet som inte är varmt, kanske är de andra fem radiatorerna av enkelpaneltyp med ganska liten effekt, 300-400 watt.
Ett värmesystem måste vara i balans, om man har någon slags värmekälla typ värmepump eller elpanna som ger säg 10 kilowatt så måste radiatorerna kunna ge mer än 10 kilowatt (säkert helt ok i detta fallet) men rören som transporterar ut de 10 kilowatten måste också klara av minst 10 kW. Vill man ha ut 10 kW i ett hus med två stammar så bör de vara 22 mm.
Man kan gå  runt med en tumstock och skriva upp storleken och sedan kolla hur många watt de ger (och kräver), de tabellerna finns på flera ställen, t ex Rinkaby, Lenhovda

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #28 skrivet: 26 nov-15 kl 10:24 »
Men Haltes element är inte kallt för att rören är för smala, det är luft eller kraftig strypning. Jag gissar på luft, i andra hand luft och strypning.

Du har väl inte slarvat Halte, så att det åker omkring tussar av lin och gängtejp i rören? Eller att det sitter som en gardin över rören till sista elementet.

Halte

• Östergötland
« Svar #29 skrivet: 26 nov-15 kl 11:06 »
Men Haltes element är inte kallt för att rören är för smala, det är luft eller kraftig strypning. Jag gissar på luft, i andra hand luft och strypning.

Du har väl inte slarvat Halte, så att det åker omkring tussar av lin och gängtejp i rören? Eller att det sitter som en gardin över rören till sista elementet.

Man ska aldrig säga aldrig, men jag tror inte jag har skräp i. Det har ju aldrig fungerar, inte från ens första minuten det drogs igång. Funderade på om jag skulle plocka bort radiatorn och byta mot en mindre, om det kan hjälpa. Men som sagt, i helgen ska jag ge mig på att höja radiatorn på luftningssidan, stänga av en timme och sedan lufta tills det kommer varmvatten. Så får vi se om det hjälper. Vad gäller dimensioneringen på rören så är det en firma som beräknat det, så jag antar att det är korrekt. Det går 3 slingor i huset, från pannan till förgreningen till de olika slingorna så går det ett grövre rör, 22 eller 28.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

torbjorn

• Medelpad
« Svar #30 skrivet: 26 nov-15 kl 11:21 »
När min morbror hade gjort VVS-jobb i sitt hus en gång på 70-talet råkade han ut för ett element som vägrade att bli varmt. Efter mycket felsökning hittade han en 90° -vinkel av gjutjärn som det var stopp i - en tunn mellanvägg mitt i vinkeln, tydligen hade gjutkärnorna från ömse håll inte nått ihop utan det kunde rinna in järn mellan dem.

Små

• Skåne
« Svar #31 skrivet: 26 nov-15 kl 12:05 »

Jag skulle väldigt gärna läsa vilka skäl du har, inte bara "jag gissar.." eller "det är..." Tänk efter lite, det är två slingor, ganska lika, är det inte lite osannolikt att båda samtidigt har råkat ut för något som dessutom märkligt nog försvinner när man stryper de andra radiatorerna?

I röret går det fram ungefär 0,05 liter per sekund (tre liter per minut) Effekten=8 grader * 0,05 * 4,18 = vilket du kan räkna ut själv, svaret kommer i kwatt. Det svaret kan du sedan dividera på fem radiatorer, så kan du se hur mycket som blir kvar till den sista. (hint inget alls) (En liten radiator kan ge några hundra watt, en medelstor kring 900 watt och en rejäl kring 1,5 kWatt eller lite mer)

Små

• Skåne
« Svar #32 skrivet: 26 nov-15 kl 12:19 »
Det kan vara bra att veta om det är värmepump eller något annat. Har man olja eller elpanna så kan man hålla större temperaturskillnader på radiatorerna och också få ut mer effekt.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #33 skrivet: 26 nov-15 kl 12:46 »
Jag skulle väldigt gärna läsa vilka skäl du har, inte bara "jag gissar.." eller "det är..." Tänk efter lite, det är två slingor, ganska lika, är det inte lite osannolikt att båda samtidigt har råkat ut för något som dessutom märkligt nog försvinner när man stryper de andra radiatorerna?

I röret går det fram ungefär 0,05 liter per sekund (tre liter per minut) Effekten=8 grader * 0,05 * 4,18 = vilket du kan räkna ut själv, svaret kommer i kwatt. Det svaret kan du sedan dividera på fem radiatorer, så kan du se hur mycket som blir kvar till den sista. (hint inget alls) (En liten radiator kan ge några hundra watt, en medelstor kring 900 watt och en rejäl kring 1,5 kWatt eller lite mer)

Jo tack jag kan räkna, men även tänka.

Vattnet går lättaste vägen, det kan vi väl vara eniga om? Och om du tycker att ett 12mm rör utgör en kraftig begränsning av flödet, vad tror du då att ventilpaketen i radiatorerna utgör? Så länge det finns en tryckskillnad mellan matarrör och returrör så kommer vatten att strömma genom den radiator du kopplar in där emellan, sedan beror det på hur mycket du stryper genomflödet vilka procent av cirkulerat vatten som tar de olika vägarna. Har du en kraftig strypning i ett stort element kommer det att kännas kallt.

Står det däremot luft i det kalla elementet så behöver tryckskillnaden mellan tur och retur vara så stor att den kan övervinna lyfthöjden innan något genomflöde över huvud taget kan ske.

Små

• Skåne
« Svar #34 skrivet: 26 nov-15 kl 13:32 »
Om man bara tittar på den sista biten 12 mm så är det som du säger, det begränsar inte flödet särskilt kraftigt, problemet är bara att huset har flera långa slingor (minst två, antagligen tre) med 15 mm rör och fem radiatorer före den sista. Flödet och effekten räcker helt enkelt inte till i slutet på slingorna.
Du har helt rätt i att en radiatortermostat begränsar flödet mycket mer än en bit 12 mm rör, men du glömmer längderna.

Tillägg
Egentligen svarar du själv på vad det handlar om
Citera
Vattnet går lättaste vägen, det kan vi väl vara eniga om?
Du har fem radiatorer före den sista och tillgång till säg 4, absolut max sex liter per minut. Hur vill du fördela de deciliterna på de sex radiatorerna? Eftersom de första fem är varma så får de i genomsnitt max en liter per styck per minut. Alltså inget kvar till det sista stora. Eller så kan man göra som Halte redan provat, strypa de första så blir det sista stora varmt. Och hur kan den luften du påstår står i elementet plötsligt försvinna när han stryper de andra?
« Senast ändrad: 26 nov-15 kl 14:02 av Små »

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #35 skrivet: 26 nov-15 kl 14:38 »
Luften försvinner inte, det är ett överfall. Vattnet måste övervinna ett statiskt tryck, inte ett dynamiskt som du får vid en förträngning eller av friktionen i ett långt rör. Om vattnet hela tiden går genom de öppna radiatorerna innan (de hade förresten kunnat sitta efter) den radiator som har luftfickan så kommer inte något flöde att gå genom denna. Är det bara en förstrypning så måste lite vatten ta den vägen så länge du har olika tryck på till- och frånrör.

Halte

• Östergötland
« Svar #36 skrivet: 26 nov-15 kl 14:43 »
Eller så kan man göra som Halte redan provat, strypa de första så blir det sista stora varmt. Och hur kan den luften du påstår står i elementet plötsligt försvinna när han stryper de andra?
Lite så resonerade jag med. Men sedan är det några omständigheter som jag inte riktigt har kunskap nog att förstå.
De andra radiatorerna går ju att få glödheta över hela radiatorn om man vrider upp termostaten. När jag ströp de andra 5 radiatorerna på denna slinga blev ju den sista varm jämfört med innan, men absolut inte som de andra kan bli. Den blev varm i toppen, främst mot övre hörnet där vattnet går in.
Jag tycker att med de andra radiatorerna på slingan strypta max så borde det bli ett jäkla drag i den sista? Eller tänker jag galet?

Nästa fundering är det där med luft.. Lite har jag resonerat som du skrev tidigare gånger jag gett mig på detta problem. Men jag har för mig att jag hört/läst att en luftbubbla kan göra att det bara blir sämre tryck inte bara att det avstannar helt. Typ att vattnet "kluckar" förbi vattenlåset..
- Olof Palme

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #37 skrivet: 26 nov-15 kl 15:19 »
Låter som luft eftersom vattnet då rinner över kanten och ner i den närmaste delen.

När du har helt vattenfyllt system så spelar inte höjden någon större roll, men med luft blir det annorlunda. Tänk på en hävert t ex. Du måste få vattnet i slangen att komma upp i slangen och ned på andra sidan kanten till en liten bit under kärlets vattenyta innan det fortsätter att rinna av sig självt. Det är motsvarande grej som sker inne i ett element med luft, bara att det är så stort att vattnet inte river med sig luften som i en trädgårdslang som man suger fart på när man tömmer en tunna.

Små

• Skåne
« Svar #38 skrivet: 26 nov-15 kl 16:02 »
De andra radiatorerna går ju att få glödheta över hela radiatorn om man vrider upp termostaten. När jag ströp de andra 5 radiatorerna på denna slinga blev ju den sista varm jämfört med innan, men absolut inte som de andra kan bli. Den blev varm i toppen, främst mot övre hörnet där vattnet går in.
Jag tycker att med de andra radiatorerna på slingan strypta max så borde det bli ett jäkla drag i den sista? Eller tänker jag galet?
Nej, du tänker inte galet. Men du har tre slingor, prova att stänga de andra två slingorna också så kommer du troligen att se att flödet då räcker till för att den sista ska bli varm.
Du har en pump som klarar 6 meter, det betyder egentligen inte att den klarar sex meter i höjd utan att den klarar ett visst motstånd i rör och böjar. Och här är det motståndet ganska högt. Eventuellt skulle en kraftigare pump hjälpa, men grundproblemet kvarstår, för klen stam.

Dela detta:

* Inloggade just nu

225 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser