Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sota vedspis  (läst 7269 gånger)

olivia.k

• Jämtland
sota vedspis
« skrivet: 03 jan-16 kl 18:36 »
Hej. Jag har en vedspis som inte går elda i längre för det är stopp i "kanalen" som ansluter vedspisen till skorsstenen. Hur stor (diameter) denna kanal har vet jag inte för den sitter ju bakom kaklet. Det var samma problem för 2 år sedan men då löste sotaren det men jag vet inte hur för jag var inte hemma.
Jag har fått sämre och sämre drag under den senaste tiden, och nu har jag gett upp. Jag eldade lite papper i sotluckan i golvhöjd under spisen men röken tog sig ut via spisen istället för att gå uppåt i skorsstenen trots att det blåste ute. Jag har rengjort hela spisen innuti så problemet sitter inte i spisen. Efter sotaren varit här förra gången var det ju väldigt bra drag.

Så vad jag undrar är; tror ni det skulle funka att köpa någon billig asksug på Jula och suga ut skiten i röret, eller är de för svaga? Eller ska jag satsa på någon annan sotningsutrustning? Skorstenen har inga kanaler (bara en stor för alla eldstäder) men det är svårt att nå kanalen ovanifrån med handen och stoppet lär ju sitta längre ned.
Hur gör sotaren när han fixar problemet? Har han en väldigt kraftig asksug?

TL

• Östergötland
SV: sota vedspis
« Svar #1 skrivet: 03 jan-16 kl 18:49 »
Hej!
E ju inte lätt att ta på dator går mkt snabbare över tfn om du vill så ring
har varit sotare i fem år.
Mvh Thomas
lev väl
Livet e hårt grymt orättvist.
Men en kan göra skillnad.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 03 jan-16 kl 20:20 »
Jaha.. är du sotare har du säkert ingen erfarenhet av de billigare asksugarna som finns på marknaden.

Någon annan kvast jag ska köpa? Hur gör man? Eldar jag fel? Hur löste de problemen förrut? Spisen har ju stått där sen 30 talet åtminstone.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 03 jan-16 kl 21:17 »
Vad är det för vedspis du har? Om det är en "vanlig" gammal husqvarna brukar det finnas en asklucka under ugnsluckan och därigenom borde du mer eller mindre komma rakt ut i skorstenen. Men det är trångt under ugnen så jag vet inte om du kommer till med en asksug. Du kanske får tillverka ett tunnare sugrör av gammalt VP-rör eller liknande. Sedan har murstocken ofta en asklucka på sidan, runt hörnet från vedspisen så att säga, där man kommer åt kröken ut mot spisen.

Om du bara har en enda stor kanal i skorstenen kan du få dåligt drag. Desto tunnare kanal i förhållande till längden, desto bättre drag blir det. Och att det blåser ute är ingen fördel, tvärtom.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #4 skrivet: 03 jan-16 kl 21:42 »
Jag tror sotarna mest använder asksugen till själva spisen och kanske andra ställen där det är lättare att komma åt. För att sota ur den väg som fåret beskriver brukar de ha en tvärställd viska (liknande en gammaldags diskviska fast av det är en stålborste), som sitter på ett långt kraftigt rensband. Jag tror inte såna finns att köpa i handeln. Jag frågade en sotare för ca 10 år sen. Han sa att de satte samman dem själva av dels en viska som fanns hos nån leverantör av (såvitt jag minns) utrustning för eldning och sotning, dels av rensband (om de nu kallades så ...) som köptes från Sandvik. Sen gäller det ju att sätta ihop dem på rätt sätt.
Det verkade vara lite yrkeshemlighet. Han berättade om detta med viss tvekan.
Jag tror jag minns rätt, men jag kan inte garantera att detta stämmer.
Jag vill själv ha en sån grunka.
Hur gjorde man förr? Kvistade av en lagom böjlig och tjock gran lagom mycket? Eller annat yngre träd? Kan det funka?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 03 jan-16 kl 22:00 »
Antingen rakar man ut sot/aska med en en raka som når in eller så tar man dammsugaren, och då helst med en burk emellan, typ julas. En gammal mjölkså har jag använt någon gång, men oftast är jag för lat för att göra riktigt rent så då blir det enklast att ta en raka.

När det börjar bli dåligt drag i en spis så kan det gå snabbt till dess det är täppt eftersom sot bildas då det blir ont om syre.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #6 skrivet: 03 jan-16 kl 22:12 »
Sedan kan det tilläggas att de billiga asksugar som bland annat jula och biltema säljer inte är helt bra. Filtren klarar inte av de minsta partiklarna i sotet utan de går rakt igenom och blåses ut på andra sidan. Det kan därför vara idé att låta maskinen stå utomhus och använda en längre slang. Eller storstäda efteråt, om man tycker det är kul  ::)

TL

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 03 jan-16 kl 22:14 »
 ;D ;D ;D

Inga hemligheter där ja va mer än knoparmojet ;)

Svartafårets beskrivning ganska bra tyck ja.

Dammsugaren användes till o städa me så de int va så sketet efter en ;) försökte få de mesta i hinken.
Viskan kan alla som vill ha en göra själv. ta en sex till åtte mm rundjärn ca 1,4meter lång gör ögla i ena ännen
banka runnjärnet lite platt ca 5-8 cm i andra ännen böj till den så du får ett u 3-4 cm djupt. viskan gjorde vi av
kokosfiber ca 12cm långa ca 1,5 cm i diameter naja två tre varv ståltrå på mitten klart... nu till trixet viska ska in i u-et
fast på fel håll om ni förstår hälften av stråna påvarsin sida om järnet sen när en slår ihop järnet så

blir borsten som en fjäril ett konstverk i sig...      Men de går att stoppa in den på andra hållet me de funkar de me ;D 
Man kan använda va en vill egentligen men se till att de inte e för stora saker e ju pinsamt att fastna :-[ ;D

Har provat asksug julas med motor  o de kan ja sä lägg pengarna på ngt som du tycker e kul istället ;D tyvärr e de rena katastrofen...
sopa försiktikt ut upp på skyffel o ha spjällen öppna. sen e de att torka me fukt trasa me lite yes så blir de fint

Mvh Thomas

ps finns många sätt om du blir nöjd så e ditt sätt helt rätt :D
lev väl

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #8 skrivet: 03 jan-16 kl 22:36 »
Viskan kan alla som vill ha en göra själv. ta en sex till åtte mm rundjärn ca 1,4meter lång gör ögla i ena ännen
banka runnjärnet lite platt ca 5-8 cm i andra ännen böj till den så du får ett u 3-4 cm djupt. viskan gjorde vi av
kokosfiber ca 12cm långa ca 1,5 cm i diameter naja två tre varv ståltrå på mitten klart... nu till trixet viska ska in i u-et
fast på fel håll om ni förstår
Nej, jag förstod inte riktigt. Ska den den in så ståltråden (najningen) sitter inne i u:et? Så att U:et omsluter ståltrådsnajningen längs ungefär 3/4 av varvet?

Citera
hälften av stråna påvarsin sida om järnet sen när en slår ihop järnet så

blir borsten som en fjäril ett konstverk i sig...     
Eller ska man tvinga isär najningen lite och trycka igenom början av U:et genom den? Så man särar på fiberknippet lite?

Citera
Men de går att stoppa in den på andra hållet me de funkar de me ;D 
Man kan använda va en vill egentligen men se till att de inte e för stora saker e ju pinsamt att fastna :-[ ;D

Dock: denna raka blir stel. Den funkar väl inte bakom krökar? Då behöver man en sån som jag beskrev, om jag inte misstar mig. De jag sett har varit 2-3 meter långa. Och jag har några gamla skorstenar och eldstäder, troligen liknande Olivias, som saknar lämpliga askluckor, så man måste komma förbi krökar.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 03 jan-16 kl 22:56 »
Vad är det för vedspis du har? Om det är en "vanlig" gammal husqvarna brukar det finnas en asklucka under ugnsluckan och därigenom borde du mer eller mindre komma rakt ut i skorstenen. Men det är trångt under ugnen så jag vet inte om du kommer till med en asksug.

Ja, det är en husqvarna och från luckan under ugnsluckan kan man se rakt ut i skorsstenen. Där är det inget stopp just där. Stoppet måste sitta längre upp, i ögonhöjd. Sen under spisen är det ju ett litet "torkskåp" eller vad det heter, där jag brukar lagra ved och längst in där sitter en "asklucka. Där kan man raka ut lite sot.  Jag knölade in papper där och tände på dem för jag har läst att man kan göra så, men då tog ju röken vägen ut genom spisen och ut i rummet. Jag tänkte att man genom att elda i askluckan kan man elda upp det som sitter fast i kanalen. Om man kryper upp under spiskåpan finns en lucka där man skulle kunna komma åt att sota om man bara hade rätt redskap.
Tack för era svar. Finns det ingen viska man kan köpa på jula eller någonstans som fungerar? Känns ju konstigt om man ska behöva tillverka grejorna själv.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #10 skrivet: 03 jan-16 kl 23:06 »
Låter ju som om du inte har något drag, men frågan är om det verkligen beror på att det börjar bli tätt i skorstenen.

Jag använder en sån här när jag sotar:

http://www.biltema.se/sv/Hem/Inredning/Ved--och-Brastillbehor/Sotarset-2000023068/

Men den lär ju inte räcka om du har en enda, grov pipa.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #12 skrivet: 03 jan-16 kl 23:24 »
Låter ju som om du inte har något drag, men frågan är om det verkligen beror på att det börjar bli tätt i skorstenen.

http://www.biltema.se/sv/Hem/Inredning/Ved--och-Brastillbehor/Sotarset-2000023068/

Tack, jag ska köpa en sån där. Vi har inte biltema här men jula har en likadan. Om jag får ned den i kanalen från luckan under spiskåpan kanske den kan rensa kanalen från skorstenen till vedspisen.
Nä, jag har inget drag längre. När jag flyttade hit för 2 år sedan var det precis samma problem, inget drag och det rök bara in, och då kom sotaren hit och sen var det bra drag och det rök inte in något alls. Jag såg aldrig vad han gjorde när han var här för jag var på jobbet. Nu har det blivit sämre och sämre drag för varje gång jag eldat så jag förstår ju att det är samma kanal som satts igen.

TL

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 03 jan-16 kl 23:35 »
Lite så här om bildern visa va ja skrev. de e avsett för sot av spis mm

Den böjliga finns att köpa men vi hade en 100meters rulle platt fjäderstål ( ofta samma som rörmokarn rensa avlopp med)
sen svetsa en fast öglan i ena enden sen två små rörbitar för att sätt fast stålviskan i o den kan va rund fyrkantig o rektangulär :D

Om man eldar lite året runt ska en ha ut sotarn en gång om året
då ska sånt här egentligen inte hända.

Mkt av de sotarn har tilverkar han själv sotmästarn e ju snål  ;D

Och de e ofta beting på jobbet när en e klar kan en gå hem verktygen gör en innan en går hem. (men fan ta en om en keppat på runda) ;) :-[

mvh Thomas
lev väl

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #14 skrivet: 03 jan-16 kl 23:51 »

Eller också trycker Olivia bara ihop askan och sotet och vad det nu är om hon försöker sota detta uppifrån. Jag tror det sitter så långt ned så det bör tas underifrån.
« Senast ändrad: 03 jan-16 kl 23:56 av Anders S »

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #15 skrivet: 03 jan-16 kl 23:56 »
Lite så här om bildern visa va ja skrev. de e avsett för sot av spis mm
Tack, nu tror jag att jag förstår.
Den första teckningen visar andra hållet, som också går bra.
Den andra visar "fel" håll, som du tycker är bättre.

Citera
Om man eldar lite året runt ska en ha ut sotarn en gång om året
då ska sånt här egentligen inte hända.

Just ja.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #16 skrivet: 03 jan-16 kl 23:59 »
Hmmm ...
http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Verktyg-och-tillbehor/Rensverktyg-3-i-1-2000034472/

Alltså, ovan länkade lilla grej från Biltema kan kanske göra jobbet om man är försiktig, men den är troligen i klenaste laget.

Här hittade jag diverse mer proffsiga och halvproffsiga grejor:
http://www.nspab.se/produkter/skorsten/sotningstillbehaor/redskapverktyg
http://www.sotarverktyg.se/Category/121/sotning/

TL

• Östergötland
« Svar #17 skrivet: 04 jan-16 kl 00:03 »
Om du sa göre ett själv så släpp sakta sakta sakta ner inge skoj om de tryck ut sot...
Har vatt me omett 100000 kosta de att sanera sotet e överallt-sotarn har ju försäkring ;)
men gör du et själv så e de int säkert att försäkringsbolaget ger dig ngt om de blir fel... tänk innan...

Ett tips släpp ner kulan ensam o se om du kan få utden där nere koppla sen på viskan dra upp sakta så har en fått göra ibland ;)

Lycka till

Ps kan va billigare att ta ut sot... en tanke bara

Mvh Thomas
lev väl

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #18 skrivet: 04 jan-16 kl 00:07 »
Eller också trycker Olivia bara ihop askan och sotet och vad det nu är om hon försöker sota detta uppifrån. Jag tror det sitter så långt ned så det bör tas underifrån.
Mycket möjligt. Det sitter väl antagligen i kröken där röret från spisen ansluter till skorstenspipan.

Hur är det med ugnen på en gammal vedspis, är den enkel att plocka ur? I såna fall borde det vara enkelt att komma till rökröret.

TL

• Östergötland
« Svar #19 skrivet: 04 jan-16 kl 00:11 »
Man kan ofta lyfta ut vedspisen den sitter så att säga inte fast på ngt sätt
men de kan va ett jädra bök men de kan va värt de...

Mvh Thomas
lev väl

Dela detta:

* Inloggade just nu

219 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser