Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sota vedspis  (läst 7278 gånger)

olivia.k

• Jämtland
SV: sota vedspis
« Svar #20 skrivet: 04 jan-16 kl 00:35 »
Alltså, ovan länkade lilla grej från Biltema kan kanske göra jobbet om man är försiktig, men den är troligen i klenaste laget.

Här hittade jag diverse mer proffsiga och halvproffsiga grejor:
http://www.nspab.se/produkter/skorsten/sotningstillbehaor/redskapverktyg
http://www.sotarverktyg.se/Category/121/sotning/

Där var bra grejor! Böjbara skaft i stål och glasfiber. Helst skulle jag vilja haft något så jag kunde ta det nerifrån. Jag trodde inte sotare använde så mycket verktyg.

Om man eldar lite året runt ska en ha ut sotarn en gång om året
då ska sånt här egentligen inte hända.

Jo, det är sant. Jag borde ta hit sotaren, men problemet är att jag inte har någon stege, och sist han var här sa han (när jag pratade med honom på telefon efteråt) att jag måste skaffa en stege att ha på taket. Jag har inte ens en stege åt honom att ta sig upp på taket. När han var här för 2 år sen var det byggställningar runt huset för jag höll på byta takpannor så då var det lätt att ta sig upp. Så eftersom han ändå inte kan sota skorstenen ordentligt känns det onödigt att ta ut sotaren nu. Men jag behöver använda vedspisen så måste lösa problemet. Dessutom täcker väl inte försäkringen för huset om det brinner upp och det visar sig att man inte har tagit ut sotaren tillräckligt ofta?

Tack så mycket för er hjälp.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #21 skrivet: 04 jan-16 kl 09:38 »
Rökgången från spisen är antagligen en sidokanal som ansluter till den stora pipan i vinkel. Stoppet sitter antagligen i denna sidokanal. Man kommer troligen inte åt uppifrån med viska, snöre och lod, för det kan vara svårt att komma in i sidogången. Samt som sagt kanske risk att man trycker ihop det hela då.

Olivia, om jag har rätt så bör du försöka ta reda på hur långt det kan vara från lämplig sotningslucka, troligen under ugnen, till sidokanalen mynnar i pipan, och köpa böjligt band/skaft som räcker hela vägen med viss marginal.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #22 skrivet: 04 jan-16 kl 10:15 »
Med tanke på att Olivia inte kunnat elda på ett tag så lär spisen vara kall, och då fungerar det med en slang. En vanlig trädgårdsslang som man efter att ha lyckats komma igenom stoppet förser med en lagom stor knöl eller raka av påtejpad trasa eller sönderklippt ketschupflaska, typ. Det är ju ingen viska som skall gå i produktion utan bara för att lösa problemet.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #23 skrivet: 04 jan-16 kl 13:01 »
Där var bra grejor! Böjbara skaft i stål och glasfiber. Helst skulle jag vilja haft något så jag kunde ta det nerifrån. Jag trodde inte sotare använde så mycket verktyg.
Jo, det är sant. Jag borde ta hit sotaren, men problemet är att jag inte har någon stege, och sist han var här sa han (när jag pratade med honom på telefon efteråt) att jag måste skaffa en stege att ha på taket. Jag har inte ens en stege åt honom att ta sig upp på taket. När han var här för 2 år sen var det byggställningar runt huset för jag höll på byta takpannor så då var det lätt att ta sig upp. Så eftersom han ändå inte kan sota skorstenen ordentligt känns det onödigt att ta ut sotaren nu. Men jag behöver använda vedspisen så måste lösa problemet. Dessutom täcker väl inte försäkringen för huset om det brinner upp och det visar sig att man inte har tagit ut sotaren tillräckligt ofta?

Tack så mycket för er hjälp.

Tyvärr är det bara att skaffa stege snabbt som attan så du kan komma upp på taket.
För att oavsett vad som skall göras så måste men upp där.
Det verkar oxå som att det kan vara så att du kan ha ett fågelproblem då dom kan ha fått för sig att bygga i skorsten. För att förhindra sådant så är nät ett enkelt och bra skydd.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #24 skrivet: 04 jan-16 kl 13:21 »
Med tanke på att Olivia inte kunnat elda på ett tag så lär spisen vara kall, och då fungerar det med en slang. En vanlig trädgårdsslang som man efter att ha lyckats komma igenom stoppet förser med en lagom stor knöl eller raka av påtejpad trasa eller sönderklippt ketschupflaska, typ. Det är ju ingen viska som skall gå i produktion utan bara för att lösa problemet.

Tack, det här var ett bra tips. Nu har jag löst problemet. Jag letade reda på min trädgårdsslang och körde upp den i luckan ovanför spiskåpan och tyngden på slangen längst ut gjorde att den vände nedåt och jag kunde få ned den i kanalen och det var stopp i kanalen ganska på en gång. Som någon skrev tidigare var alltså stoppet väldigt nära anslutningen till skorsstenen och hade det inte varit så svårt att få in armen i luckan hade jag kunnat rensa med handen istället. Så jag tryckte på med slangen och man hörde hur det rasade bakom kaklet och så körde jag slangen upp och ned några gånger. Sen skrapade jag ut sotet i askluckan längst nere vid golvet och tände sen upp i spisen och det gick hur bra som helst. Det rök inte något alls.
Nu kan jag avvakta med att ta hit sotaren till sommaren.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #25 skrivet: 04 jan-16 kl 15:17 »
Härligt! Elda bör man...

Måste bara berätta om min senaste fadäs inom eldningen. Har ju en massa eldstäder i kåken som jag bara eldar väldigt sporadiskt i. Fick för mig att tända en brasa i pigkammarens rörspis för att värma upp den lite och blåsa ut spindelnäten i den kanalen som är separat och väldigt fin. Slängde in nå´t kilo spänt och tände på i förvissning att det bara skulle brumma igång. Men icke, Lützens dimma svepte ånyo in i huset. Efter flera turer ut i friskluften för att hämta ny luft så fick jag hål på stoppet, sprutade in lite sprit och tände på. Det visade sig att det var en torr fågel, modell större som brann upp i skorstenspipan. Sedan gick det bra, fast vädringen tog sin tid med kommentarer från min inte så roade fru ;D

Och om jag kommer ihåg det till nästa gång så provar jag med ett papper först. Man vet aldrig vad som kan ha krypit ned i skorsten...

olivia.k

• Jämtland
« Svar #26 skrivet: 04 jan-16 kl 17:19 »
Härligt! Elda bör man...

Ja, tack för hjälpen allihopa. Jag hade ingen tanke på att en trädgårdsslang skulle fungera, utan var inställd på att köpa nåt på jula imorgon men var tur jag fick igång spisen idag för det är 15 grader kallt ute. Det är bra att om man lär sig fixa saker själv när man bor på en gård för man kan ju inte ringa in hjälp för alla problem som dyker upp. Jag har i alla fall pratat med sotarbolaget idag och de tänker inte sota åt mig såvida jag inte skaffar en stege som sitter fast på taket. Jag tycker de är himla fula men får nog kolla upp det där.

kackelmann

• Skåne
« Svar #27 skrivet: 04 jan-16 kl 18:20 »
Kanske olika i olika kommuner men här går det i varje fall få dispens på den vanliga årliga sotningen, om man lovar göra det själv. Men det är någon brandskyddskontroll som man inte kan göra själv, var femte år eller så. Då får du ju lite respit med stegen.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #28 skrivet: 04 jan-16 kl 18:22 »
Kanske olika i olika kommuner men här går det i varje fall få dispens på den vanliga årliga sotningen, om man lovar göra det själv. Men det är någon brandskyddskontroll som man inte kan göra själv, var femte år eller så. Då får du ju lite respit med stegen.
Här måste man gå en kurs, sedan får man sota själv. Men de måste ändå komma med några års mellanrum, det är kanske den där brandskyddskontrollen de skall göra då.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #29 skrivet: 04 jan-16 kl 20:07 »
Japp, den får man inte göra själv.

Neon Knight

• -
« Svar #30 skrivet: 04 jan-16 kl 20:33 »
Även om man sotar själv vill man ju ha stege, så kul är det inte att trilla ner från taket. Det är dessutom ganska enkelt att sätta upp.

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 04 jan-16 kl 21:37 »
Jag använde PEM slang när vi rensade vår skorsten. Två skottkärror med bös fick vi ut. Nu har ju TS löst sitt problem. En annan orsak när vi ändå har ämnet på tråden kan vara sot under spisplattorna. Vi eldade något som tjärade så mycket att det blev som skumplast under alla plattor. Allt såg bra ut och drog tills vi lyfte på plattorna. Troligtvis björk som varit för blöt i kombination med fel eldning. Så då till min poäng: Hur eldar du i spisen? Fick lära mig här på forumet att bara elda spänt och på fullt spjäll hela tiden och har inte haft bekymmer sedan dess.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #32 skrivet: 04 jan-16 kl 21:56 »
Hur eldar du i spisen? Fick lära mig här på forumet att bara elda spänt och på fullt spjäll hela tiden och har inte haft bekymmer sedan dess.

Vad för slags spis har du? Jag har en Ankarsrum vedspis från ca 1930-40-tal som är illa konverterad till kombipanna. Där ligger ständigt några sura "trän" och kyler, nämligen värmeledningsrören. Detta är "pannan" (d.v.s. spisen) inte byggd för. Brännkammaren är alldeles för liten och blir förstås ännu mindre av rören. Jag eldar alltid på fullt spjäll och veden bör vara mycket bra, torr och/eller finkluven. Vanliga vedspisar tycker jag dock man kan använda spjället på, men veden bör förvisso vara av bättre och klenare slag.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #33 skrivet: 04 jan-16 kl 22:27 »
Ja, när sotaren var här för 2 år sedan så gjordes en brandskyddskontroll och jag fick en faktura på 2000kr. Jag har sett att de har haft kurser om sotning på studieförbunden men tyckt att de varit orimligt dyra så därför har jag inte anmält mig.

Troligtvis björk som varit för blöt i kombination med fel eldning. Så då till min poäng: Hur eldar du i spisen? Fick lära mig här på forumet att bara elda spänt och på fullt spjäll hela tiden och har inte haft bekymmer sedan dess.

Just nu elder jag med förra vinterns ved så den är torr nog, men jag eldar ibland för blöt ved som jag kluvit någon månad innan fast å andra sidan brukar mina vindfällen ligga i 2 år minst innan jag tar reda på dem. Jag eldar mest tall och gran för det är vad jag har... Sen är jag lat också när jag klyver ved så det är sällan jag får in mer än en vedklabbe i spisen åt gången. Det är säkert lättare för veden att torka om det är mindre bitar. Spjället som sitter i ögonhöjd brukar jag ha öppet jämt.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #34 skrivet: 04 jan-16 kl 22:34 »
Just nu elder jag med förra vinterns ved så den är torr nog, men jag eldar ibland för blöt ved som jag kluvit någon månad innan fast å andra sidan brukar mina vindfällen ligga i 2 år minst innan jag tar reda på dem. Jag eldar mest tall och gran för det är vad jag har... Sen är jag lat också när jag klyver ved så det är sällan jag får in mer än en vedklabbe i spisen åt gången. Det är säkert lättare för veden att torka om det är mindre bitar. Spjället som sitter i ögonhöjd brukar jag ha öppet jämt.
Tall kan gärna ligga vindfälld ett par år, jag tycker den är som bäst när barken börjar ramla lös av sig själv. Men gran blir nog inte bättre av att ligga, den ruttnar snabbt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

217 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser