Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byta vedpanna mot vedspis?  (läst 4190 gånger)

Mört´n

• Västerbotten
Byta vedpanna mot vedspis?
« skrivet: 04 jan-16 kl 11:23 »
Hej! vår panna gick sönder på självaste julaftonskvällen, nog måste jag ha varit stygg om tomten kommer och slår sönder pannan ;D
Så vi står nu inför valet att skaffa en ny panna och i så fall vilken. Men vi har i många år velat ha en vedspis för att elda i när det är strömavbrott.

Vad som talar för en ny panna är verkningsgraden, men såvitt jag förstår så har en panna och spis i 30,000 kr klassen samma verkningsgrad och det som skiljer är egentligen längden på veden som du kan stoppa i dom. Rätt eller fel??
Men då frugan har ledproblem och inte kan stoppa veden i pannan som det är så talar det ju för vedspisen som kräver en kortare längd på veden.
En kortare längd på veden gör det ju även möjligt att hugga upp veden för hand om jag vill. Jag tycker faktiskt att det är riktigt trevligt direkt en morgon på vårkanten.

Vi kan köpa en dyrare panna, men desto dyrare desto "bättre", vilket innebär mer elektronik som ger pannan en kortare livslängd.
Livslängden på grejerna jag köper värderar jag högt.

Vi har gått i tankarna om att skaffa en solvärme anläggning, har även en 500L acc-tank med solslinga.
Vi har ratat jord- och bergvärme inte pga initialkostnaden utan pga elkostnaden på ca 14500 kr/år (ej inräknat att sådana anläggningar nästan alltid behöver en värmepump som hjälper till på vintern).

ja, det är lite där vi står så lite av era tankar skulle uppskattas.

Edit: jag kan tillägga att vi planerar att bygga ett större växthus i anslutning till bostadshuset för att få in lite vår-&höst värme därifrån.
        Jag har 3 st 500L acc-tankar att värma upp! Funkar en vedspis till det utan att jag måste elda mer än några timmar som jag för tillfället gör.

« Senast ändrad: 04 jan-16 kl 11:32 av Mört´n »
Sugen på te? www.tealovers.se

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Byta vedpanna mot vedspis?
« Svar #1 skrivet: 04 jan-16 kl 12:29 »
En bättre begagnad wamsler eller lohberger kökspanna tycker jag är ett bra alternativ. Jag hade en Lohberger på 15 kW som gick att veva upp rostern på så man kunde elda den som en vedspis för matlagning om det blev strömavbrott. Värmde ett 150 m2 hus med den.

Mört´n

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 04 jan-16 kl 12:44 »
15 kw till 1500L acc-tank ??? Folk verkar ju klaga så hemsk över vedeldningen om dom inte har en panna på minst 50 kw.

Jag funderade annars på något sånt här: Länk till Blocket

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #3 skrivet: 04 jan-16 kl 12:57 »
Vi har en Parca på 20 kW och acctank på 750 liter.
Denna eldar vi som regel 2 inlägg för att fylla tanken hyffsat för att ha nattvärme i kåken.
På Morronen och dagtid eldar vi i gjutjärnskaminen som står i vardagsrummet.

Så är kök och vardagsrum varma och goa medan lite svalarare i resten av huset vilket passar oss bra.
Det gör att om man räknar i Ikeapåsar att vi har en förbrukning vid -7 på tre per dygn.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

kackelmann

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 04 jan-16 kl 13:36 »
15 kw till 1500L acc-tank ??? Folk verkar ju klaga så hemsk över vedeldningen om dom inte har en panna på minst 50 kw.

Du bör räkna lite på det här.

Varje kubikmeter vatten håller ca 47 kWh vid 40 graders temperaturskillnad (låt oss säga, från 50 till 90 grader). Om pannan ger 15 kW så tar det alltså tre timmar att "fylla" accumulatortanken. Men, samtidigt som du fyller tanken tar du också ut värme ur den till huset, låt oss anta för enkelhetens skull att ditt hus behöver 5 kW i kontinuerlig effekt för uppvärmningen. Kvarstår 10 kW från pannan som går till tanken, alltså tar det fem timmar att fylla den. Och sen håller tanken tio timmar innan du behöver elda igen.

Om du inte vet vad ditt hus har för effektbehov per dygn kan du utgå från tidigare mängd ved eldad per dygn. Multiplicera det med 4,2 (kW per kilo ved) och multiplicera sen med 0,8 (antagen verkningsgrad på 80% i din panna). Då har du mellan tummen och pekfingret hur mycket ditt hus behöver i värme per dygn. Sen kan du välja panna utefter det och hur många gånger per dygn du vill elda.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 04 jan-16 kl 14:54 »
Ja, om tomten slog sönder en 50kW panna så är det kanske inte så kul att ersätta den med en liten kökspanna ;) Men 1500 liter hade jag gärna haft. Jag eldade mot 750 liter av snålhet och platsbrist, men hade gärna haft 2 tankar till.

Man får visserligen en del av värmeförlusten i köket där den gör nytta vintertid, och man är ju så att säga ofta i "pannrummet" så man kan lägga i mer ved. Men det blir en hel del att bära in under en vinter...

Blocketannonsens kökspanna såg visserligen fin ut, men jag tror inte den går upp mot Lohbergern i hållbarhet om man skall elda mycket. De skriver gärna ut effekt vid koleldning också, tror att Lohbergern hade 22 kW i specen, men det blir det ju inte om man eldar blandved. Keramisk häll på en vedpanna förresten, verkar mysko ???

TL

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 04 jan-16 kl 15:11 »
Hej!

kan en sån här passa. har en till salu eldad 2 år
i mkt fint skick kan laga mat ovanpå.

Mvh Thomas

ps den e vatten mantlad glömde ja skrive.
« Senast ändrad: 04 jan-16 kl 15:22 av TL »
lev väl
Livet e hårt grymt orättvist.
Men en kan göra skillnad.

andtol

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 04 jan-16 kl 15:18 »
Min drömanläggning är kökspanna a la Lohbergern, stor acc-tank, solpaneler (så man inte behöver elda så mycket på sommaren) och gärna självcirkulation i större delen av systemet (för att slippa beroendet av elen).

Edit: eftersom vi älskar att bada så ska förstås varmvattnet vara inkopplat i systemet också.

Jag hade en bild på systemet förut men den har försvunnit.

(Tyvärr klippte förra ägaren av alla vattenledningar och slängde ut vedpannan. Så vi har luftvärmepump, element och vedspis+kamin i stället.)
« Senast ändrad: 04 jan-16 kl 16:08 av Toll »

kackelmann

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 04 jan-16 kl 15:29 »
Min drömanläggning är kökspanna a la Lohbergern, stor acc-tank, solpaneler (så man inte behöver elda så mycket på sommaren) och gärna självcirkulation i större delen av systemet (för att slippa beroendet av elen).

Väldigt likt vad jag hade velat :) Ett stort aber är att självcirkulering kräver höjdskillnad. Och få har köket nederst och alla andra rum överst. Gav faktiskt upp i tanken på hur det skulle lösas och tänkte att man får ha en cirkpump. Solcell och batteri för elavbrotten.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #9 skrivet: 04 jan-16 kl 16:03 »
Väldigt likt vad jag hade velat :) Ett stort aber är att självcirkulering kräver höjdskillnad. Och få har köket nederst och alla andra rum överst. Gav faktiskt upp i tanken på hur det skulle lösas och tänkte att man får ha en cirkpump. Solcell och batteri för elavbrotten.

Vi har kökspannan på nedervåningen, element och grejer finns det här oxå, på övervåningen några element oxå.
Systemet byggt i grunden som självcirkulerande. Dock monterades det en cirkulationspump när det kom dit elpatron, elpatronen är sönder sedan länge men pumpen sitter där och används när man vill gelite extra fart.
Sedan kopplade vi på en acctank. Den tar från stigarröret och utlopp i röret som försvinner bort till pannan.
Där sitter två cirkulationspumpar, en för laddning och den andra urladdning.
Går strömmen så får man värme via den ändå. Dock kan man inte brassa på för fullt utan elda med vett och sans.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 04 jan-16 kl 16:42 »
Systemet jag byggde med Lohbergern gick att elda med självcirkulation om man skruvade upp rostern i topp för då gick den mesta värmen till plattorna och så kunde man inte ladda i så mycket ved.

Men jag körde med bilbatteri och växelriktare för att få ut värmen i kåken och för att kunna elda normalt. På den tiden när strömavbrott var vardagsmat så hade det varit smart med en UPS till cirkulationspumparna.

Mört´n

• Västerbotten
« Svar #11 skrivet: 04 jan-16 kl 17:08 »
Hej!

kan en sån här passa. har en till salu eldad 2 år
i mkt fint skick kan laga mat ovanpå.

Mvh Thomas

ps den e vatten mantlad glömde ja skrive.

Grundat på kackelmanns matte så vill vi nog ha en panna på minst 20 kw.

Jo det systemet skulle gärna jag också ha, men det blir nog omöjligt i detta hus :'(

Vi har kollat in denna spis Wamler k178 och tänkt att överskottsvärmen som går ut i huset via luften gör att ingen värme från acc-tankarna går ut.
Grundat på "kackelmanns" matte så skulle vi värma upp vårt system på drygt 3,5 timmar.
Frun ääälskar att laga mat och satt och dräglade över spisen i 15 min. Japp, storleken har betydelse ;)
Så just för tillfället så står det nog mellan den och en vanlig panna, om ingen annan har något bättre förslag?
En tanke dock, en spis som ger så bra effekt kanske blir svår att elda i om vi skulle vilja laga mat på den antingen över en längre tid, t.ex vid jul, eller över både lunch och middag?
Vore det då bättre med en spis som ger mindre effekt men som man håller igång mellan lunch och middag?
Vi båda jobbar hemifrån så det vore möjligt, men då det faktiskt är jobba vi ska göra så vore det inte önskvärt.

TL

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 04 jan-16 kl 19:57 »
 Ja den sa va på 23kw tot.
lev väl

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 04 jan-16 kl 20:02 »
Klart ni skall ha en lyxspis! Både vedvärme och matlagning/bakning är bra områden att lägga lite extra på. Tror inte den är för stor.

Det där är en pjäs att bygga sitt hus runt!

Mört´n

• Västerbotten
« Svar #14 skrivet: 04 jan-16 kl 21:38 »
Klart ni skall ha en lyxspis! Både vedvärme och matlagning/bakning är bra områden att lägga lite extra på. Tror inte den är för stor.

Det där är en pjäs att bygga sitt hus runt!

Jo eftersom köket är lika viktigt som att ha värme i huset så ser jag ingen anledning att snåla när det ändå finns lite pengar över.
En tanke bara, går det att i nödfall koppla bort spisen från vattensystemet, tömma den och på så sätt kunna använda den som en vanlig vedspis?

TL

• Östergötland
« Svar #15 skrivet: 04 jan-16 kl 21:40 »
Hej!

Nej gör int det...

Mvh Thomas
lev väl

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #16 skrivet: 05 jan-16 kl 00:04 »
Nej, som TL skriver så är det inte en bra idé. Det är som att köra en bilmotor utan kylarvätska.

Om du sommartid lagar så mycket mat att du får värmeöverskott i acc-tankarna trots uppskruvad roster så får du dumpa värmen någonstans. Kanske en pool eller badtunna, eller helt enkelt duscha onödigt länge.

Mört´n

• Västerbotten
« Svar #17 skrivet: 05 jan-16 kl 07:25 »
Hej!

Nej gör int det...

Mvh Thomas

Varför inte?

TL

• Östergötland
« Svar #18 skrivet: 05 jan-16 kl 08:02 »
Rören eller vattenmantlen brinner upp så att sä.
Stor risk att järnet kolar av på insidan. så när du
fyll på vatten igen har du fått en massa glödskal
som sätter igen ventiler pumpar mm i värmesystemet.
O e de riktigt illa så läcker pannan, varit med om de i en
gammal ång panna som gått för länge utan vatten- Dyrt.

Mvh Thomas

ps: men de e dina pengar som brinner upp
lev väl

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #19 skrivet: 05 jan-16 kl 08:14 »
Om du får värmeöverskott på sommaren så kan du också ställa in några plåtar i eldstaden som skyddar väggarna från strålningsvärmen, då blir maten varm med mindre ved.

Dela detta:

* Inloggade just nu

236 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser