Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plug-in-termostat till elelement  (läst 6612 gånger)

Anders S

• -
    • Fröodling.se
Plug-in-termostat till elelement
« skrivet: 07 jan-16 kl 14:11 »
I hus där jag deltidsbor använder jag bl.a. direktverkande elvärme. Det är kanske den mest praktiska och säkra lösningen för underhållsvärme på ca 5 grader. Dessutom är det ett bra komplement till direktverkande vedvärme när man bor i huset. Jag vill på sikt få mindre elberoende lösning, men just nu gäller smärre praktiska anpassningar.

Jag har behov av bättre termostater. Det jag har nu är dels element med egen fastsittande termostat (som då alltför mycket känner av elementets temperatur), dels några element utan termostat (som då får regleras helt manuellt vid toppbelastning). Dessutom har jag i några rum i en bostad rumstermostat med inställbar temperatur. Det fungerar mycket bättre. Jag vill på enkelt sätt få till liknande lösning i några rum i ett annat hus där detta inte finns installerat.

Jag köpte för några år sen ett lsgas plug-in-termostat på Clas Ohlsson, som är mer eller mindre identisk med denna:
http://www.clasohlson.com/se/Frost--och-temperaturkontroll/36-1109
Den stoppas in i väggkontakt och har sin egen termostat samt eluttag, som styr elvärme som kopplas till med stickpropp. Dock fungerade den uruselt, hade illa utformad manövrering, samt slutade helt fungera efter något år. Den har märkligt nog inget firmanamn på sig, men ser precis likadan ut som den Co-Tech-grunka de säljer nu, utom att min är vit. Jag har därför inte förtroende för denna produkt. Dessutom har den bristen att känselkroppen sitter på själva termostaten. där det går el igenom, och kanske kan värmas upp lite. Då har man inte heller valfrihet var man mäter temperaturen.

Jag funderar i stället på att använda en sån här:
http://www.clasohlson.com/se/Rumstermostat/36-5263
Skulle man kunna skruva ihop den eller på annat sätt kombinera med en sån här plug-in strömbrytare:
http://www.clasohlson.com/se/Uttag-med-2-polig-str%C3%B6mbrytare/36-2902
Jag misstänker att det skulle bli mer pålitligt och funktionellt till ungefär samma kostnad.
Jag har redan ett antal sådana strömbrytare. De fungerar bra och är billiga. Mycket användbara till diverse ändamål, för att slippa dra ur belastade stickproppar stup i kvarten o dyl..

Finns fler förslag?

kackelmann

• Skåne
SV: Plug-in-termostat till elelement
« Svar #1 skrivet: 07 jan-16 kl 14:55 »
Misstänker att dina element är stickproppsanslutna eftersom du kör med den termostatpluggen från Clasolle.
Hur många element är det totalt?
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

kackelmann

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 07 jan-16 kl 15:00 »
Har också haft en från Clasolle som blev kass inom ett-två år. Obegripligt gränssnitt men när den satt där gjorde den sitt jobb, tills den pajade.

Conrad.se saluför en annan variant av bättre märke
http://www.conrad.se/Rumstermostat-Eberle-RTR-E-3311-Utanp%e5liggande-5-till-30-%b0C-Veckoprogram.htm?websale8=conrad-swe&pi=560144&ci=SHOP_AREA_37360_0812041
30 kr dyrare än ditt inköps förslag men du slipper mecka.

Det jag funderade på var om det inte var billigare att ordna med centralstyrning för alla element. Kräver dock att de är anslutna med egna anslutningar i proppskåpet så man kan styra därifrån.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #3 skrivet: 07 jan-16 kl 15:12 »
Misstänker att dina element är stickproppsanslutna eftersom du kör med den termostatpluggen från Clasolle.
Hur många element är det totalt?

Stickproppsanslutna ja. Man behöver en sådan plug-in-termostat per rum. Om den sen matar ett eller flera element i rummet spelar mindre roll. Maxeffekt per rum kan variera mellan 0,2-0,7 kW för sparvärme. Det handlar kanske om ca 3-8 rum i 1-4 hus, beroende på hur bra det funkar praktiskt och vad det kostar. Som mest 5 kan det handla om 5 rum (inkl kök o badrum) i samma hus.

Termostaten från Eberle via Conrad ser mycket intressant ut. Tack för det tipset.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #4 skrivet: 07 jan-16 kl 15:22 »
Dock undrar jag om Eberles variant har stickpropp? Ser mer ut som att den ska monteras väggfast. Alltså termostatstyrt vägguttag? Skulle föredra flyttbar variant.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #5 skrivet: 07 jan-16 kl 17:52 »
Jag tror det här är vad jag önskar, men den är lite dyr.
http://www.bauhaus.se/frostguard-eco-termostat.html

Jag letar f.n. på ebay.de.

andtol

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 07 jan-16 kl 21:31 »
Det blir inte överbelastning och det är därför den går sönder?

5 element a 700 W = 3500 W. Räcker det med 16 A då?

Eller tänker jag fel?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #7 skrivet: 07 jan-16 kl 21:40 »
Det blir inte överbelastning och det är därför den går sönder?

5 element a 700 W = 3500 W. Räcker det med 16 A då?

Eller tänker jag fel?

Nej det var inte överbelastning. Elementet har väsentligt lägre effekt än den skitgrej från Clas Ohlsson som gick sönder ska tåla. Det du räknar på (utifrån ett felaktigt underlag som du själv tycks ha plockat ihop från diverse ofullständiga uppgifter jag lämnat) är risken för att proppen ska gå, vilket är något helt annat. Att uppgifterna är ofullständiga beror på att jag har valt att inte redovisa mer, för det behövs knappast i den här tråden.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #8 skrivet: 07 jan-16 kl 21:49 »
Nej det var inte överbelastning. Elementet har väsentligt lägre effekt än den skitgrej från Clas Ohlsson som gick sönder ska tåla. Det du räknar på (utifrån ett felaktigt underlag som du själv tycks ha plockat ihop från diverse ofullständiga uppgifter jag lämnat) är risken för att proppen ska gå, vilket är något helt annat. Att uppgifterna är ofullständiga beror på att jag har valt att inte redovisa mer, för det behövs knappast i den här tråden.

Jag är övertygad att du lyckats överbelasta...
Det kan dock bero på felaktig utrustning.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #9 skrivet: 07 jan-16 kl 22:02 »
Jag är övertygad att du lyckats överbelasta...
Det kan dock bero på felaktig utrustning.

Troligen felaktig utrustning från Clas Ohlsson. Deras plug-in termostat ska tåla 3680 W. Elementet är knappast på mer än 1/3 av detta. Jag tror det är på 1000 W.

De har ju tagit bort den och ersatt den med en till utseendet likartad. När den gamla fanns kvar var jag inne och skrev några kritiska kommentarer och det var jag inte ensam om. Kackelman har ungefär samma erfarenhet som jag av likartad (ev samma) produkt.

Allmänt sett tycker jag marknaden är översvämmad av elektronikskrot. (Den som gick sönder är alltså en elektronisk termostat.) Jag undviker elektronik så mycket jag kan nuförtiden.

Nu är jag främst ute efter en mekanisk termostat. Eller elektromekanisk kanske man ska säga, men själva temperaturregleringen sköts mekaniskt. Jag kan dock överväga elektroniska dito om de är företroendegivande.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #10 skrivet: 07 jan-16 kl 22:06 »
Troligen felaktig utrustning från Clas Ohlsson. Deras plug-in termostat ska tåla 3680 W. Elementet är knappast på mer än 1/3 av detta. Jag tror det är på 1000 W.

De har ju tagit bort den och ersatt den med en till utseendet likartad. När den gamla fanns kvar var jag inne och skrev några kritiska kommentarer och det var jag inte ensam om. Kackelman har ungefär samma erfarenhet som jag av likartad (ev samma) produkt.

Allmänt sett tycker jag marknaden är översvämmad av elektronikskrot. (Den som gick sönder är alltså en elektronisk termostat.) Jag undviker elektronik så mycket jag kan nuförtiden.

Grejen är att antagligen så är effektutaget ur elementen 1000w när dom kommit upp i arbetstemperatur.
Den intressanta siffran är hur stort effektutaget är tills dom kommit dit är, skulle inte förvåna mig om dom går för fullt då.

Och likväl söker du ny elektronik?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #11 skrivet: 07 jan-16 kl 22:12 »
Grejen är att antagligen så är effektutaget ur elementen 1000w när dom kommit upp i arbetstemperatur.
Den intressanta siffran är hur stort effektutaget är tills dom kommit dit är, skulle inte förvåna mig om dom går för fullt då.

Och likväl söker du ny elektronik?

Att elelement intialt skulle dra mer än märkeffekten har jag inte hört talas om. Som jag förstår det är det en resistor och en termostat. När elelementet är påslaget och termostaten slår till kör elementet för fullt. Effekten blir då effektiv spänning (230 V) i kvadrat delat med resistansen.

Jag hade innan jag läste ditt inlägg lagt till ett stycke som inte finns i ditt citat, och som svarar på din avslutande fråga.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #12 skrivet: 07 jan-16 kl 22:39 »
Hur är det med mekaniska plug-in-termostater som t.ex. den som Kackelmann länkade till? Jag förmodar att bimetallmekanismen sitter i den flyttbara delen. Vad går i ledningen mellan denna och uttaget? Är det en reglerström eller är det hela driftströmmen till det inkopplade elementet? I det förra fallet krävs såvitt jag förstår ett relä eller motsvarande elektronik i uttaget, i det senare fallet blir det relativt hög strömstyrka som ska gå i ledningen.

Conrad.se saluför en annan variant av bättre märke
http://www.conrad.se/Rumstermostat-Eberle-RTR-E-3311-Utanp%e5liggande-5-till-30-%b0C-Veckoprogram.htm?websale8=conrad-swe&pi=560144&ci=SHOP_AREA_37360_0812041
30 kr dyrare än ditt inköps förslag men du slipper mecka.

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 07 jan-16 kl 22:44 »
Resistansen blir högre med temperaturen för de flesta material. Grafit som resistorer är oförutsägbart och vänder så att det får lägre resistans vid högre temperatur. Jag vet att detta är praktiskt applicerbart på glödlampor och i industriugnar som jobbar på 1000+ grader. Att ett elelement initialt skulle dra tre gånger märkeffekten från kallt tillstånd ställer jag mig skeptisk till men har inte räknat på det. Ganska lätt att mäta om man har utrustning till det.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #14 skrivet: 07 jan-16 kl 22:50 »
Resistansen blir högre med temperaturen för de flesta material. Grafit som resistorer är oförutsägbart och vänder så att det får lägre resistans vid högre temperatur. Jag vet att detta är praktiskt applicerbart på glödlampor och i industriugnar som jobbar på 1000+ grader.

Kan det handla om särskilt stora skillnader mellan olika temperaturer? Det verkar oönskat för elelement. Å andra sidan är elelement troligen inga underverk i precision. I mitt fall är det ett oljefyllt väggfast element. Vad för slags resistor det är vet jag inte.

Citera
Att ett elelement initialt skulle dra tre gånger märkeffekten från kallt tillstånd ställer jag mig skeptisk till men har inte räknat på det. Ganska lätt att mäta om man har utrustning till det.

Jag tror det handlar om en sammanblandning med elmotorer, men osvuret är väl bäst, antar jag.

Kontorsråttan

• Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
« Svar #15 skrivet: 07 jan-16 kl 23:12 »
Har inget handfast, men ett tips är att se till att termostaten kommer bort från värmekällan, brukar underlätta regleringen.

Personligen skulle jag nog byggt något eget med en termostat typ kylskåp (och några lådor/kontakter mm för att få det "säkert")

"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #16 skrivet: 07 jan-16 kl 23:19 »
Har inget handfast, men ett tips är att se till att termostaten kommer bort från värmekällan, brukar underlätta regleringen.
Javisst, det är det som det går ut på!

Citera
Personligen skulle jag nog byggt något eget med en termostat typ kylskåp (och några lådor/kontakter mm för att få det "säkert")
Du får gärna utveckla. Har inte hållit på med kylskåpstermostater.

Har de rätt temperaturområde? Någorlunda, men lite snävt intervall tycker jag.

Det brukar ofta vara termostaten som pajar på kylskåp.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #17 skrivet: 07 jan-16 kl 23:28 »
Motståndstråden i elektriska värmeelement har inte helt perfekt stabil och temperaturoberoende resistans. När det är ett element av typ vanlig elradiator där motståndstråden aldrig blir varmare än kanske 100 grader, så ligger resistans- och därmed effekt-variationerna inom högst 10 % , men om det rör sig om element som blir glödande under drift (t ex en brödrost) så kan skillnaden vara större.
Jag råkade vara på Semko i ett annat ärende en gång när de dessutom höll på med provning av ett billigt konvektorelement, hur de än bar sig åt fick de inte elementet att dra den effekt som tillverkaren hade angivit och som stod på typskylten, det låg ca 10 % lägre. Så småningom visade det sig att om man mätte elementets resistans i kallt tillstånd och räknade ut vad det motsvarade för effekt vid 230 V, så stämde det exakt. Men tillverkaren hade inte tänkt på temperaturberoendet hos motståndstråden.

Mekaniska termostater brukar normalt vara dimensionerade för att kunna manövrera elementens ström direkt utan mellanrelä. Rumstermostater av lite bättre kvalitet har ofta en speciallösning för att minska hysteresen (temperaturskillnaden mellan till- och frånslag), nämligen ett litet värmeelement på kanske 0,5 W som är placerat nära bimetallfjädern och kopplat så att det värms upp samtidigt med elradiatorerna i rummet.  Har man en sådan termostat är det viktigt att koppla in den exakt enligt anvisningarna, den kräver alltså både fas och nolla in och måste anslutas till rätt spänning (vanligen 230 eller 400 V). Se upp med att sådana termostater också finns i utförande för 24 V, som är avsedda att styra ställdon för vattenburen golvvärme.

Kylskåpstermostater är inte lämpliga, dels brukar reglerområdet vara ungefär 0 till +10 grader och dels har de omvänd funktion - slår till vid stigande temperatur.  Man brukar aldrig bli glad om man försöker återanvända gamla termostater från skrotade prylar, som regel har de åldrats med tiden och blivit mer eller mindre konstiga.

Kontorsråttan

• Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
« Svar #18 skrivet: 07 jan-16 kl 23:46 »
Typ kylskåp, var för vag benämning, Kapillär Thermostat är bättre, typ 250V/380V 16A 0-40C Temperature Control Switch Capillary Thermostat BF
Använder ett par liknande (fast från Conrad) för att styra värmeförflyttare och fläkten till LSF.
Bättre reglerområde jmf kylskåps dito och inte begagnad och värmande/kylande beroende på hur man kopplar in den.
Mekanisk så hysteres blir som den blir. Men pålitlig.

"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Rubensgården

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 08 jan-16 kl 06:56 »
@Torbjörn: Ja din erfarenhet verkar stämma överens med min- att det ledande materialet måste börja glöda eller i alla fall få hög molekylär aktivitet för att resistansökningen ska ha praktisk betydelse. Om man kan avgöra detta på luminiscensen vet jag inte.

Nu blir tråden inte riktigt som avsett men jag har länge tänkt att någon borde sälja ombyggnadstermostater för elelement med e-puls eller pulsviddsstyrning. Då skulle man ha en helreglerad uppvärmning och elementen skulle aldrig skjuta över mål. I min värld borde det spara mer energi än hysteresreglering. Speciellt dyrt skulle det inte heller bli.

Dela detta:

* Inloggade just nu

226 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser