Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frost i hönshuset  (läst 1459 gånger)

almansss

• Småland
Frost i hönshuset
« skrivet: 20 jan-16 kl 07:43 »
I vårdat hönshus så är det isolerat, dubbelglasat fönster, alla dörrar är även isolerade. Men det blir frost även om det bara är några minusgrader ute. Någon som vet vad jag gör för fel?

exilbonde

• All utveckling beror på nyfikenhet och lathet.
    • Jämtland
SV: Frost i hönshuset
« Svar #1 skrivet: 20 jan-16 kl 08:56 »
Fel gör du inte, men höns avger inte särskild mycket värma och det blir därför lätt frost i hönshuset (jämfört med t ex fårhuset) om du inte har många fler höns än det som rekommenderas till ytan, varför det lätt blir frost i hönshuset.
Viktigast är dock inte kylan, höns tål lite frost  åm det inte är för fuktigt.
Se till att ge vatten så ofta att det inte är fryst, eller sätt in en värmekälla om du tycker att det är för kallt ;D
Har lämnat kvinna fårgård och hund på annat håll i landet för ett jobb, så därför ingen djur, men säkert en mening om det mesta ;)

almansss

• Småland
« Svar #2 skrivet: 20 jan-16 kl 09:05 »
Okej tack

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #3 skrivet: 20 jan-16 kl 10:50 »
Det kan vara så att du (och de flesta av oss!) har för lite ventilation i hönshuset. Enligt den här sidan ska man ha massor ventilation: http://www.backyardchickens.com/a/chicken-coop-ventilation-go-out-there-and-cut-more-holes-in-your-coop
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Notdavid

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 20 jan-16 kl 11:12 »
Kan hålla med om att det behövs väldigt bra ventilation (utan att det drar på hönsen). Hade alltid fuktiga väggar, sedan satte jag in ytterligare ventiler i gavlarna och vipps! Inge mer kondens. :)

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #5 skrivet: 20 jan-16 kl 11:18 »
Kan hålla med om att det behövs väldigt bra ventilation (utan att det drar på hönsen). Hade alltid fuktiga väggar, sedan satte jag in ytterligare ventiler i gavlarna och vipps! Inge mer kondens. :)

Ja, det är ju faktiskt så att fukt + svag kyla är farligare än stark kyla när det gäller frostskador på hönsen. En torr höna klarar av mycket mer kyla än en som är täckt av ett fuktlager!
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

148 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser