Det finns lite alla möjliga rekommendationer om hur stort hönshus höns måste ha. En jag sett i Sverige är minst 0,5 kvadratmeter per höna. En jag sett på amerikanska sidor är en kvadratfot per höna. Du har 0,3724 kvadratmeter per höna (om dina mått är innermått), så du uppfyller de amerikanska kraven.
Men allt detta beror på massor olika saker: Hur stora hönsen är, hur mycket möjlighet de har till utevistelse, osv. Vissa höns använder i stort sett bara hönshuset till att sova och lägga ägg i, då känns det inte som om det är så motiverat med ett jättestort hönshus.
Att hönan krafsar ut halmen tror jag inte behöver betyda att hon är understimulerad. När höns lägger ägg så ser de alltid till att göra en liten grop i golvmaterialet i redet, så de krafsar nästan alltid när de lägger sig där. Det låter iofs lite konstigt att din höna krafsar direkt när du lagt dit halmen, och inte bara när hon ska lägga ägg, men iallafall.
Om det inte alltid finns torr jord att krafsa och sandbada i utomhus råder jag dig att sätta tak - i plåt eller solid plast - över några kvadratmeter av hönsgården.