Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Problem med golvströ?  (läst 2152 gånger)

Minicool

• -
Problem med golvströ?
« skrivet: 25 jan-16 kl 10:47 »
Jag har nu varit höns ägare i 5 år och gått från 4 till 12 hönor med tupp. De är bland raser och förra sommaren kom även några dvärg hönor. Iaf så har jag varit med om några vintrar och kyckling kullar. Men har ständigt problem med golvströet. Mest köpt färdiga kutterspån fyrkanter som är till hästboxar, men även prövat halm och sågspån med lite torv i en gång. Vet att det var få problem första vintern förutom dålig luft när vi isolerat för bra och fick fixa bättre ventilations hål i väggen.   :-[  Andra vintern var värre när det var fler hönor från kycklingar jag fått och några fick idén att börja få ut allt foder på golvet. Där fick några hönor idén att börja picka i sig massor av strö. Speciellt när jag prövade sågspån gick de och pickade i sig detta. Trodde länge de hade brist på mat så gav mer men slutade med att det var mer mat än strö på golvet när jag mockade ut. Någon höna vi tog bort för att hon var sjuk var full av små kutterspån! Värst är att jag sett dem lära kyckłingarna äta strö de sista åren. Tabbade mig för en kull att ha sågspån så jag miste en kyckling men bytte snabbt till stora kutterspån\hyvelspån, då pickade hönan ner dem till kycklingarna så jag fick slänga in småstrån av hö och gräs det sista för att inte ta kol på de små liven! De hade en djup stekpanna full med mat från grovt mjöl storlek till hela korn för hönan att äta även havregryn som de älskar, ändå åt hönan hellre strö, varför? Är ett medel i ströt jag funderar på om de blir sjuka av och kanske beroende av? Hjälp!  :o

Permission

• Uppland
SV: Problem med golvströ?
« Svar #1 skrivet: 25 jan-16 kl 12:39 »
Vad får de för mat normalt sett?
Något att börja med kanske är att ta bort golvströet helt och hållet en tid.

exilbonde

• All utveckling beror på nyfikenhet och lathet.
    • Jämtland
« Svar #2 skrivet: 25 jan-16 kl 13:08 »
Köp även en foderautomat, där går det inte att sprätta ut fodret, det kanske löser problemet,och du sparar i alla fall mycker på foderkontot.
Har lämnat kvinna fårgård och hund på annat håll i landet för ett jobb, så därför ingen djur, men säkert en mening om det mesta ;)

sonja på slätten

• Halland
« Svar #3 skrivet: 25 jan-16 kl 13:10 »
Har dina höns tillgång till grus och småsten?  Jag har fött upp något hundratal kycklingar årligen i mer än 20 år, och har aldrig haft några sådana problem,  alltså med ströätande i skadlig grad. Däremot tycker jag inte om kutterspån för att de flyger kring i mat och vatten, så jag brukar täcka spånet med halm e.d.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Permission

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 25 jan-16 kl 14:31 »
Spånet i sig är inte "farligt" men äter de för stor mängd så är det ju inte bra.

Kan väl vara så att de saknar något eller att det är någon miljöfaktor som är boven till beteendet, brist på grus och småsten skapar nog inte ett sådant problem.

Minicool

• -
« Svar #5 skrivet: 26 jan-16 kl 12:00 »
Köper en stor mängd krossad säd av en bonde som jag ger dem. Periodvis får de mindre hushållsrester men alltid tillgång till vitaminer i pellets och snäckskal. Ställer sen in två byttor med grus i blandad storlek de äter och sandbadar i på vintern. Höna med kycklingar får alltid ett sandbad med grus och jag lägger även lite grus i maten ibland. Inte märkt samma problem med strö ätare denna vintern men förra våren var värsta året med hönsmamma och kycklingar som åt strö. Känns som ett stress symptom, när jag tillslut fick ut dem var de lugnare fast att jag gav mindre mat. Kanske till och med är aveln? Att jag fått energiska djur? Har haft en stor foderautomat hela tiden men den välte de eller rev på så allt fodret kom på golvet ändå. I år blev det två stora plastbyttor med mjuka kanter och en stor sten  i mitten. Såg en höna sprätta i det när jag fyllt på en gång annars varit ätit ur byttorna bara. Bytte tupp innan förra vintern så börjat misstänka att gruppen inte var i harmoni innan som jag trodde, är lugnare nu.

Dela detta:

* Inloggade just nu

159 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser