Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur hade ni gjort?  (läst 1939 gånger)

Sebbe

• Småland
Hur hade ni gjort?
« skrivet: 08 mar-16 kl 20:01 »
Vi håller på att fixa till hönshuset,
Det är byggt ca 1850 och har tjocka brädväggar. Förra ägaren hade 4 höns där. Jag har nu rivit ut den gamla som var 2*2m med reden o allt.
Den nya blir 2,2-3* 5,5 m.
Hade tänkt sätta vindpapp för att bli av med drag o sen regla upp o sätta masonit som jag sen tänkt kalka.
Är det nödvändigt att kalka ytterväggen innan vindpappen tror ni?
Huset är tänkt för en grupp om ca 12 individer. Tänkt börja med 4 höns o en tupp o se vart det leder. Där finns plats till att bygga ett isolerat utrymme på 2* 2m om det skulle visa sig behövas. Blir det onödigt stort jag tycker det kan vara skönt med lite utrymme för dem utan trängsel?
Något annat man som nybörjare lätt glömmer?
Mvh Sebbe

Permission

• Uppland
SV: Hur hade ni gjort?
« Svar #1 skrivet: 08 mar-16 kl 22:56 »
Många glömmer att det behövs ventilation.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #2 skrivet: 08 mar-16 kl 23:04 »
Tror många nybörjare har för smal och tunn sittpinne. Normalstora höns ska helst ha 5-8 cm tjock pinne, som är 30 cm bred per höna.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #3 skrivet: 09 mar-16 kl 08:45 »
Jag tror att kalkfärg fäster dåligt på masonit. Väggarna behöver tåla hårdhänt rengöring   Jag föredrar oljefärg i hönshus, åtminstone inredningen och en bit upp på väggarna.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #4 skrivet: 09 mar-16 kl 14:21 »
Vissa påstår ju att man, tvärt emot konventionell visdom, inte ska kalka i hönshuset överhuvudtaget? Några mer kunniga än jag får debattera för eller emot det.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #5 skrivet: 09 mar-16 kl 15:05 »
Föregående ägaren till mitt hönshus hade kalkat väggarna som är av bräder. Kan säga att fortfarande, åratal senare, måste jag ha andningsskydd varje gång jag borstar bort lort och spindelnät från tak och väggar.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Sebbe

• Småland
« Svar #6 skrivet: 09 mar-16 kl 21:43 »
Då blir det nog till att måla med nån våtrumsfärg istället för att kalka, kanske OSB skiva istället även om jag tycker att masonitens glatta yta har sina fördelar.
Lättare att fästa upp reden o grenar i OSB.
Nu till sandbad..
Gör ni nån sorts sandlåda o hur djup bör den isåfall vara räcker 2 dm?
Golvet i hönshuset idag är jordgolv, detta hade jag tänkt att jämna av med grus. Sen är nog tanken att lägga pressening på det vika upp på väggarna o sen strö där. Läste om det i någon tråd här, verkar smart när man ska städa.

Nyfikenskåne

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 09 mar-16 kl 21:58 »
Jag brukar ha en kattlåda eller liknande till sandbad inne i hönshuset. Finns ju i lite olika storlekar och är lätt att göra rent/byta sand.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #8 skrivet: 09 mar-16 kl 22:21 »
Nu till sandbad..
Gör ni nån sorts sandlåda o hur djup bör den isåfall vara räcker 2 dm?

2 dm borde räcka gott och väl, jag har nog aldrig sett en höna gräva en djupare grop än 2 dm när hon sandbadar.

En vanlig låda borde räcka. Tänk på att de ska kunna ta sig in i lådan lätt. Tänk även på att de gillar att ligga precis intill varandra och bada, så den bör vara stor nog att rymma hela flocken.

En grej till om sandbad: Det heter visserligen sandbad, men jag har faktiskt aldrig sett en höna sandbada i sand. De föredrar att bada i torr jord. Dock har vår sand kanske varit för grovkornig, vi har kört med "vanlig sandlådesand".

Golvet i hönshuset idag är jordgolv, detta hade jag tänkt att jämna av med grus. Sen är nog tanken att lägga pressening på det vika upp på väggarna o sen strö där. Läste om det i någon tråd här, verkar smart när man ska städa.

Varför inte bara ha jordgolv?

Jag antar att det finns någon stor nackdel med att ha jordgolv, eftersom man så sällan ser det i hönshus. Men sålänge rovdjur och ohyra inte kan ta sig in (borde gå att ordna genom att gräva ner nät längs hönshuskanten) så borde det väl vara det optimala? Det håller väl värmen bra, hönsen kan krafsa i det, och det är lätt att plocka bajs från.

Är jorden riktigt torr och fin kanske de till och med kan sandbada i den!

Hönslust

• Småland
« Svar #9 skrivet: 11 mar-16 kl 07:40 »
Jag la vanliga gångplattor på golvet i hönshuset, sedan halmpellets att strö med. Funkar jättebra vid storstädning. Bara att ösa ut strö och skrapa av plattorna med gångskyffel. Kanske inte det billigaste men definitivt en permanent lösning. Ang sandbad så har inte jag heller sett någon höna bada i sand. Jag satte in en gammal sandlåda i hönsgården men det enda den används till är att sitt på sidorna och bajsa ner i lådan.....
Torr jord däremot (läs planteringar) hålls väl luckrade. Speciellt utefter husväggarna.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #10 skrivet: 11 mar-16 kl 12:14 »
Speciellt utefter husväggarna.

De verkar gilla att ligga intill en husvägg. De tycker nog det ger trygghet.

smarran

• Närke
« Svar #11 skrivet: 14 mar-16 kl 08:19 »
Jag spinner vidare med lite frågor inom samma ämne eftersom de verkar vara många kloka här!
Jag har 5 hönor och tupp, de bor i ett stort gammalt hönshus gjort av betong/cement. Hönshuset har säkert plats för minst 25 höns, typ 15 kvm stort.
De har klarat finfint att bo där i vinter med en extra värmelampa under de kallaste nätterna/dagarna.

1.Väggarna i hönshuset är av cement och målade med något vitt, jag tänker att det är kalk, golvet ser omålat ut. Så då är det egentligen bara att ta en borste, rengöra genom att borsta av väggar och tak (gjort av trä), vara försiktig och måla på kalken, flera lager? ska det torka mellan de olika lagrern?

2. Det finns två stora rejäla fönster (ett åt väster och ett åt söder) fönstrerna har blivit så skitiga att det är svåra att få rent, ljus kommer in men svårt att se ut, jag har gjort rent utsidan och insidan x flera, men inte skruvat upp dem och gjort rent mellan glasen, tror ni det spelar någon roll?. vet helt ärligt inte om fönstrern skulle klara av att bli isärskruvade i dagens skick jag har läst någonstans att de ska komma in mycket ljus i hönshus och det gör det. Men det kunde komma in ännu mer.

3. I hönshuset finns den 5 gamla reden, bygda i trä och som står på ben. Ganska högt över marken säkert 1.3 meter. Vissa av hönorna föredrar att sova i redena framför sittpinnarna. Om jag ska bygga nya reden är det värt att bygga dom lägre? finns det nackdelar med det? Om jag bygger reden i trä, ska jag måla dom med något, de reden som är nu är omålade. I botten på varje rede har jag en sån låg kartonglåda som läskburkar står i affären (typ A3-A5 storlek) plus lite halm, lätt att kassera hela lådan vid rengöring.

5. Sittpinnarna, eftersom hela hönshuset har cementväggar så sitter det på ena väggen en trälist högt upp, där jag tänker att sittpinnarna ska kunna fästas i. Orginal sittpinnarna var i vanligt ohyvlat/obehandlat trä och en rejäl konstruktion (dock i dåligt skick). Den kastades ut och jag satte in två mindre björkar med björkpinnar på tvärsen som sittpinnar, har verkar funkat bra men är svårt att fästa den på bra sätt in i trälisten på väggen. Någon med bra tips?

6. Sista frågan :) vad gör en av hönsen under själva rengöringen, går all målning på en dag och de kan hålla sig ute i utegården då eller är det vettigt att bygga en liten hönstraktor där de kan vara medan rengöringen. Har funderat på bygga enklare hönstraktor hursomhelst för dem att vara i för att få lite grönt gräs att picka på. Om jag ska göra en hönstraktor vilka dimensioner är då lämpliga för själva husdelen för fem hönor plus tupp? har ni nätgolv eller inget golv alls i era hönstraktorer? (i utedelen)

Dela detta:

* Inloggade just nu

162 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser