Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybörjare som önskar hjälp med hönsgårdsförslag  (läst 3185 gånger)

Lbrant

• Skåne
Nybörjare som önskar hjälp med hönsgårdsförslag
« skrivet: 20 jun-16 kl 11:22 »
Hej!
Jag är ny på höns. Har inte skaffat än men mitt mål är att börja med det under sommaren.
Min fråga är hur beroende hönsen är av direkt solljus. Jag har ett stort plåtförråd i två delar som ligger i direkt anslutning till det fasta hönshuset (som även har ett fönster i söderläge) och hade från början tänkt bygga om den del som vätter mot söder så att hönsen skulle få sol nästan hela dagen från morgon till kväll. Nu har jag eventuellt tänkt om och funderar på att använda andra plåtförrådet till hönsgård vilket gör att de egentligen bara får direktsol på morgonen. I såna fall ligger ett plåtförråd i söder och ett hus i väster och då skulle det bli öppet åt öster, norr och "uppåt". Den planerade hönsgården är ganska stor så det kommer säkert komma dagsljus och sol uppifrån också en bit in på dagen. Hur mycket det blir vet jag dock inte förrän vi river väggar och tak på befintligt skjul.
Min fråga är egentligen om det är bra att de får så mycket sol som möjligt (i första fallet ligger gården helt öppen utan någon naturlig skugga) eller om det kan vara bra att placera gården så att det blir delvis skugga under dagen och sedan halvt/helt i skugga på eftermiddag/kväll. Vad mår de bäst av? Eller är de enkla varelser och nöjda med vad de får?
En annan aspekt är att gården i första fallet ligger ut mot gräsmattan/tomten där vi har en 3-åring som gillar att springa och leka medan i det andra fallet vätter gården mot ett trädgårdsland. Vet ej om hönsen föredrar det ena eller andra. Sociala djur kontra stressfaktorn från fotbollar som studsar på gallret och barn som skriker och sliter i detsamma :) Alternativt lugn och ro invid ett trädgårdsland därde får vara mer i fred.
Tacksam för all hjälp jag kan få! :)

Se gärna bifogad skiss som förklaring...hoppas att man kan förstå min snabbt handgjorda ritning.
1: hönshus i del av större byggnad (platt tak, utan ovanvåning).
2: mitt andra förslag på hönsgård, annars plåtskjul.
3: mitt första förslaget på hönsgård, annars plåtskjul.

Luff

• Västergötland
SV: Nybörjare som önskar hjälp med hönsgårdsförslag
« Svar #1 skrivet: 21 jun-16 kl 00:40 »
Hönsen behöver dagsljus för att må riktigt bra och leva länge, det räcker med förmiddagsol och det enda som händer om eftermiddagssolen uteblir är att dom går in tidigare.
Dom vänjer sig fort vid barn och ju närmare folk ju mindre rovdjur.
//Luff

Lbrant

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 21 jun-16 kl 09:49 »
Tack för svaret, Luff!
Är det direkt solljus som de främst styrs av eller är det dagsljus mer generellt?
Det kommer ju troligen vara dagsljus på gården så gott som hela dagen, så just ljuset kommer nog inte vara problem, mer än möjligen på vinterhalvåret.
Men om det är direkt solljus så blir det ju mindre. När man pratar om "tidigare på kvällen", vad är det för tid ungefär? (Givetvis beror det på många olika omständigheter, men generellt...)
De följer ju solens rytm, men om gården ligger i skugga på kvällen? Sen oavsett var gården placeras så sitter det ju ett fönster i hönshuset om det gör någon skillnad för dygnsrytmen kanske?

Bränntorparn

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 21 jun-16 kl 11:15 »
Dagsljus är det viktigaste. Vid varmare väder och direkt solljus går hönsen undan in i skugga även om det så bara är en lite buske. Har fönster i norr så jag slipper värmen på sommaren. En eller tvåglasfönster rakt i söder kan nog ge ett väldigt varmt hönshus
Här i Kolmården går hönsen in runt 19 men ibland kan det dröja till närmare 21. Man blir aldrig klok på hur höns tänker.

Gilbert

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 21 jun-16 kl 11:30 »
Inte så konstigt att det finns ord som "hönshjärna" och "fårskalle" typ .

De styrs av dagsljuset. En disig kväll kan de gå in tidigare. Med ett fönster åt norr kan man reglera tiden lite med belysning bättre.
Vi har en timer som tänder större delen av året, 2 x 10W LED och hönsen värper längre. Att få hönsen att gå in regelbundet är bra, vi har ett snöre som stänger luckan på kvällen och vi öppnar på morgonen. Man behöver inte köra med automatik alltid. Tillsyn på morgonen och även öppna lite dörrar för luftcirkulation. På kvällen plockar vi in äggen.

Lbrant

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 21 jun-16 kl 11:34 »
Hönsen behöver dagsljus för att må riktigt bra och leva länge, det räcker med förmiddagsol och det enda som händer om eftermiddagssolen uteblir är att dom går in tidigare.
Dom vänjer sig fort vid barn och ju närmare folk ju mindre rovdjur.

Dagsljus är det viktigaste. Vid varmare väder och direkt solljus går hönsen undan in i skugga även om det så bara är en lite buske. Har fönster i norr så jag slipper värmen på sommaren. En eller tvåglasfönster rakt i söder kan nog ge ett väldigt varmt hönshus
Här i Kolmården går hönsen in runt 19 men ibland kan det dröja till närmare 21. Man blir aldrig klok på hur höns tänker.

Tack för svar!
Jag står just i fas med att bygga vår utegård.
Har ni tips på hur man ska tänka med storlek på maskorna i nätet?
Funderar på att använda putsnät som material då jag fått ett bra erbjudande på det men är 25mm maskor okej eller är det för stort/litet av någon anledning?
Hur ska man tänka där, för er som har erfarenhet...?

Har ett hönshus som är drygt 3,5kvm (spelar förresten höjden in - har nämligen full takhöjd där - eller det är ytan som är den viktiga när det kommer till antal hönor?)
Hur stort bör man tänka med själva hönsgården då. Jag har inte planerat att ha dem fria i trädgården utan bygger en inhägnad till dem.
Jag har två förråd, ett på 15kvm och ett på 25kvm. Tänkte bygga om ett av dessa till gård men frågan är om storleken räcker eller om de behöver ännu större yta?
Vad är era tips här?

Lbrant

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 21 jun-16 kl 11:36 »
Inte så konstigt att det finns ord som "hönshjärna" och "fårskalle" typ .

De styrs av dagsljuset. En disig kväll kan de gå in tidigare. Med ett fönster åt norr kan man reglera tiden lite med belysning bättre.
Vi har en timer som tänder större delen av året, 2 x 10W LED och hönsen värper längre. Att få hönsen att gå in regelbundet är bra, vi har ett snöre som stänger luckan på kvällen och vi öppnar på morgonen. Man behöver inte köra med automatik alltid. Tillsyn på morgonen och även öppna lite dörrar för luftcirkulation. På kvällen plockar vi in äggen.

Gilbert, stänger ni luckan manuellt eller går "snöret" också på timer?
Tänker mer om hönsen lär sig när de ska gå in för att "hinna".
Nu kanske JAG låter som en hönshjärna men vad jag förstått så är höns ganska så klyftiga...ibland...inom olika områden :)

Gilbert

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 21 jun-16 kl 12:29 »
Jag har prylar till automatik men ser inget behov eller funktion ännu. Vi stänger när hönsen är inne, de är ofta inne innan jag tar kvällsrundan.

Det har hänt att jag sovit med kläderna på och bössan innanför dörren för att rusa ut och förekomma räven. Inte så lätt men lyckades en gång i år. Då störde den gässen.

Gässen går lösa ute på ett par hektar och föses in på knappt 1/2 hektar kvällstid och där har de en nätgård som står öppen på heltid sommarhalvåret. I nätgården finns ett litet gåshus där gåshona och småttingar går in kvällstid.

Kommer höken på taket så rusar alla höns in. Fjäderfän har en trygg punkt de vilar på natten. Det har hänt att vi åkt bort en kväll/natt och då får luckan stå öppen helt enkelt.

Kolla in Luffs bild, där är många bra och enkla sätt att ha hönsen ute.

karsan

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 26 jun-16 kl 09:11 »
Efter vad jag har läst mig till så får höns D-vitamin av direkt solljus.   De gillar att ligga och sola sig ibland.  Kommersiellt hönsfoder innehåller tillsatt D-vitamin, men om man inte ger färdigfoder så behöver man tänka på att hönsen behöver sol eller extra D-vitamin.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #9 skrivet: 30 aug-16 kl 22:15 »
Jag tycker dina höns ska ha tillgång till solljus hela dagen, om det går att ordna praktiskt. Även om de väljer att vara i skugga för det mesta så gillar de att ligga och ha det gött i solen ibland, och om de föredrar att sola någon särskild tid på dygnet så har iallafall inte jag tänkt på det. Och jag tror det kan vara bra för dem på vintern att kunna vara i direkt sol för att få lite extra värme.

Istället för att tala om absolut storlek på hönshus så är det bättre att prata om storlek per höna. Jag tycker att 0,5 kvadratmeter per höna inomhus och 4 per höna utomhus är lagom. Men gör den gärna större utomhus, där kan det verkligen inte bli för mycket - får de välja rör de sig nog över någon hektar. Självklart är det bäst om själva huset också är så stort som möjligt, men höns tenderar att spendera merparten av dagen utomhus, så jag tycker det är viktigare med stor gård.

Putsnät är egentligen bättre än vanligt hönsnät. I vanligt hönsnät är maskorna så stora att kycklingar kan gå ut och småfåglar kan flyga in och stjäla hönsmat. Jag vill starkt rekommendera att göra gården taktäckt, inte bara mot småfåglarna, utan även vår egen gårds nemesis: Höken.

En annan sak jag vill ta upp angående hönsgård: Jag tycker många är alldeles för dåliga att ha buskar i sin hönsgård. Många har bara en inhägnad gräsplätt. Höns älskar buskar! Om du har dem utsläppta kommer du se att de har lite "torgskräck", rusar gärna över öppna ytor, men står långa stunder i buskage.

För första gången på flera år har våra höns i sommar frivilligt varit lika mycket i hönsgården som utanför, trots att de får gå ut om de vill. Jag tror det beror på att de små ekarna därinne har vuxit sig så täta, och hönsen gillar att vara under dem:

Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

karsan

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 01 sep-16 kl 08:55 »
Klart att buskar är toppen men kan ta lite tid att fixa, några år eller så. Har man möbler som man ändå ska slänga blir de bra i hönsgården - bord, pallar.  Antar att en byrå utan lådor kan bli poppis också.  Hönsen gillar att ibland sitta högt, ibland i skydd.  Jag har också en rishög av gamla julgranar där kycklingarna brukar hålla till, kul  att klättra på och att gömma sig.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #11 skrivet: 01 sep-16 kl 09:03 »
Klart att buskar är toppen men kan ta lite tid att fixa, några år eller så. Har man möbler som man ändå ska slänga blir de bra i hönsgården - bord, pallar.  Antar att en byrå utan lådor kan bli poppis också.  Hönsen gillar att ibland sitta högt, ibland i skydd.  Jag har också en rishög av gamla julgranar där kycklingarna brukar hålla till, kul  att klättra på och att gömma sig.

Några år är väl att ta i? Kan man inte bara flytta en befintlig buske på tomten?

Men du har rätt i att man kan göra "fejk-buskar". Våra älskar att vara under trädgårdsmöbler. Och jag gjorde en liten hydda som de är i väldigt ofta:

Jag såg förresten att ingen svarat på Lbrants fråga om takhöjd. Nej, man behöver ingen speciell takhöjd i hönshuset, men det bör vara högt nog för att man ska kunna gå upprätt där. Hög takhöjd har även fördelen att man kan sätta sittpinnarna högre, och att man kan sätta ventilation högt upp på taket utan att det drar på hönsen.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

78 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser