Haha!! Tur det inte är surdeg jag bakar med, de verkar vara mer aggressiva.
När jag gjorde min kockutbildning bakade jag mycket surdeg (där fanns det ju plats att leka med sånt ) och jag minns när min varmkökslärare pekade på en stor deg i en låda och frågade "ska den jäsa till imorgon???" "Nej, den är klar om bara nån timme, så ska jag baka ut den och grädda". "Ok, tur, för jag är först på plats här imorgon och jag vågar f*n inte möta dina degar i dörren!"
"Ok, tur, för jag är först på plats här imorgon och jag vågar f*n inte möta dina degar i dörren!"
prova att låta den stå i rumstemperatur över natten för att se hur det blir.
Hoppas du berättar!
Märkligt.Jästen har varit färsk? Degvätskan har varit varken för kall eller varm?Du har inte dragit hemma, eller att det öppnas ytterdörrar och springs ut och in? Bunken står inte på en kall yta? (maken försökte jäsa en deg på den släckta vedspisen, degen frös ju nästan) Jadu.... Knepig kemi!
Färsk jäst. Degvätskan har varit ok vad jag vet, jag har ingen termometer men jag har aldrig behövt en förut utan det har gått fint på känsla.Dragigt...jo lite kanske. Springs ut och in mycket gör det dock inte.Bunken har stått på köksbänken.Får prova en mer skyddad plats (med tanke på ev drag) då, och kanske vira in bunken i en handduk?
Ja, en tjock handduk är aldrig fel. Och täcke och kudde, så den sover gott
Jag får väl bädda ner den i min säng.
Och riskera att bli antastad nattetid?
Låter kladdigt 😀Vad har du för temperatur på din köksbänk? Lägg dit en termometer o kolla. Det du tycker är normalt kanske nån annan uppfattar som kallt.
Ok. Nu ska jag göra ny deg igen.Med vetemjöl speciaaaaal.Och sen tänker jag banne mig stoppa degburken innanför kläderna och ruva så den blir varm nog i en handduk för extra värme.