Två saker är oumbärliga:
1) Att nätet är utvikt ca 30 cm längst ner, med utvikningen täck av jord. Detta gör hönsgården immun mot att räven gräver sig in.
2) Nät (eller tak) över hönsgården. Annars blir hönsgården smörgåsbord för rovfåglar.
Men ta helst inte bärnät. Det brukar gå sönder, och småfåglar fastnar i det och dör. Använd samma nät som du använder till väggarna.
Putsnät är bättre än hönsnät av två skäl:
1) Det håller småfåglar ute. Räkna med att småfåglar kommer äta av hönsens mat (och möjligen sprida sjukdomar) om du har hönsnät.
2) Det håller kycklingar och små dvärghöns inne.
Jag tror att hönsnäts enda fördelar är bättre för det är billigare och snyggare.
Om gården är täckt av tak, så inte fåglar kan bajsa in, och väggarna har putsnät, då kan du ha hönsen ute i gården även om fågelinfluensan rasar utanför!
Eftersom du ska bygga en så stor hönsgård så tycker jag du ska dela av den i två - eller fler, beroende på hur många höns du har - avdelningar. Gör så att alla avdelningar sitter ihop med ditt hönshus, men se till så att hönsen bara kan befinna sig i en av dem åt gången. När hönsen har ätit upp alla växter i en avdelning så stänger du av den avdelningen och öppnar upp den andra (eller en av de andra). Voilá - hönsen kommer alltid ha tillgång till grönt!
Ett annat tips är att ha sittpinnar lite överallt, sittipinnar i olika storlek, höjd, tjocklek osv. De gillar att sitta på pinnar, även när de inte sover.
Viktigare än sittpinnar är det att ha skydd lite överallt. Täta buskar är bäst, men trädgårdsmöbler eller liknande funkar jättebra också. Höns älskar att gömma sig under dem, både från sol och regn, men också från höken. Höns har torgskräck! Vi hade tidigare problem med att hönsen aldrig besökte ena hörnet av hönsgården. Jag gjorde en liten "hundkoja" och satte där - då började hönsen gå dit!
Trots att hönsen älskar att gömma sig så älskar de också att sola. Så täck inte HELA hönsgården med buskar. Ha lite öppna ytor också.
Höns måste kunna sandbada. Vissa löser det med att han sandbad i huset. Om de inte har det så bör åtminstone ett av hönsens sandbadeställen utomhus vara taktäckt, så de alltid har något torrt ställe att sandbada på. Och fokusera inte på ordet "sand" i sandbada; hönsen föredrar torr, lucker jord över sand här.
Har gärna vattenskålar/automater utspridda på fler än ett ställe i hönsgården.
När du sätter näten, var noga med att ingen vass del sticker in i hönsgården. Man vet aldrig om någon korkad höna kommer få den i ögat.
Håll undan fukt så långt det går. Höns gillar att dricka vatten, men så långt sträcker sig deras vattenintresse. Bad sköter de i den där luckra jorden.
Det var allt jag kom på på rak arm!
Jag har 170 m2 och i min växer det gräs trots att trycket stundtals är större än 10m2/djur
Det beror på hönsras, är min erfarenhet. ADHD-drabbade värphybrider äter allt de ser. Lata Brahmor och Orpingtonar äter knappt något gräs alls.