Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hydrofor fyller inte på  (läst 40220 gånger)

Skytten

• Skåne
Re:Hydrofor fyller inte på
« Svar #20 skrivet: 18 maj-07 kl 11:31 »
Kimma!

Om den är tät så skulle det nog hjälpa att tömma den helt, och sedan när du pumpar in vatten blir det tryck.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #21 skrivet: 18 maj-07 kl 11:35 »
Kimma!

Om den är tät så skulle det nog hjälpa att tömma den helt, och sedan när du pumpar in vatten blir det tryck.

du menar typ fylla badkaret och tömma den? Eller?

(Kimma inte vattenteknisk)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Skytten

• Skåne
« Svar #22 skrivet: 18 maj-07 kl 11:38 »
Stäng av pumpen och töm ut allt vattnet först i kran, det sista kan man vanligen ta på hydroforen, där brukar vara ett avlopp längst ner, där en slang kan kopplas.

När det bara är luft i den, starta pumpen så komprimeras luften, troligen tillräckligt.

davidB

• Västergötland
« Svar #23 skrivet: 18 maj-07 kl 11:41 »
Jag har ett rör ut på undersidan av tankan med en vanlig ändplugg att ta bort där.
sen får man öppna lite kranar så att man får inn luft och vattnet i tanken rinner ut.
« Senast ändrad: 18 maj-07 kl 11:42 av kioskdavid »
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #24 skrivet: 18 maj-07 kl 11:57 »
Stäng av pumpen och töm ut allt vattnet först i kran, det sista kan man vanligen ta på hydroforen, där brukar vara ett avlopp längst ner, där en slang kan kopplas.

När det bara är luft i den, starta pumpen så komprimeras luften, troligen tillräckligt.

Hmm, skall hem och inspektera ifall där är nån strömbrytare förutom huvudströmbrytaren på väggen, eller det är den du menar?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Tapio

• Västergötland
« Svar #25 skrivet: 18 maj-07 kl 12:30 »
Halaj!

Jag är verkligen ingen expert, men jag tar saken som jag har uppfattat det.

Hydrofor:
Stort åbäke som är tom inuti.
Man fyller på vatten och den luft som finns i hydroforen fångas längst upp i tanken och blir en ”luftkudde”.

Hydropress:
Mycket mindre. Den innehåller en gummiblåsa som man fyller luft i. Hur mycket bestäms av vilket arbetstryck systemet skall ha.
Det är gummiblåsan som gör att en 50 liters hydropress gör samma jobb som en kanske 150 liters hydrofor.

Töm alltså din hydrofor. Fyll på vatten igen. Klart.

//T

Skytten

• Skåne
« Svar #26 skrivet: 18 maj-07 kl 14:40 »
Visst stäng av med den brytaren, töm hela hydroforen, och starta upp igen.

Jag förutsätter att det är en hydrofor, och inte en sån där grej med blära.

Vattendoktorn fd

• Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
« Svar #27 skrivet: 18 maj-07 kl 15:19 »
Citat från: Tapio link=board=81;threadid=18690;start=15#msg date=
Halaj!

Jag är verkligen ingen expert, men jag tar saken som jag har uppfattat det.

Hydrofor:
Stort åbäke som är tom inuti.
Man fyller på vatten och den luft som finns i hydroforen fångas längst upp i tanken och blir en ”luftkudde”.

Hydropress:
Mycket mindre. Den innehåller en gummiblåsa som man fyller luft i. Hur mycket bestäms av vilket arbetstryck systemet skall ha.
Det är gummiblåsan som gör att en 50 liters hydropress gör samma jobb som en kanske 150 liters hydrofor.

Töm alltså din hydrofor. Fyll på vatten igen. Klart.

//T

Citera

Hydropress, oftast rödlackerad, med svart gängat lock i ena änden, därunder bilventil. Annars hydrofor.

Leif

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #28 skrivet: 18 maj-07 kl 17:26 »
Stor grå tank med en skruv i toppen, brevid en blå "motor historia" som för oväsen, ungefär så mycket vet jag om dessa manicker  ;D :-[

Rödskägg

• Småland
« Svar #29 skrivet: 19 maj-07 kl 15:41 »
Grå tank, typ zinkgrå. Hydrofor skruven i toppen är luftventilen. Stäng av pumpen , den som låter, förmodligen med den där brytaren på väggen. Har du en kran på vattenledningen antingen där ledningen kommer in i huset (om du inte har hydroforen i källaren el. dyl. och redan är i huset) eller direkt på utgående ledningen från hydroforen (detta gör att du slipper dränera hela huset också). Öppna bottenutloppet efter att du sett till att vattnet har någon bra ställe att ta vägen till (ja lägsta punkten blir det alltid enligt våra naturlagsexperter). Öppna gärna toppventilen för att öka flödet.

När tanken är tom, stäng topp och bottenventil, slå till strömbrytaren för pumpen. När pumpen stannar öppna kranen på utgående ledning(om du stängde den). Voila!
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Skytten

• Skåne
« Svar #30 skrivet: 19 maj-07 kl 16:02 »
Se till att toppventilen är tät tillsluten, jag fick klippa en lock av håret och  vira om gängan för att få den tät.

Luften kan försvinna i hydroforen om toppskruven läcker.

Rödskägg

• Småland
« Svar #31 skrivet: 19 maj-07 kl 16:07 »
Läckert tips, tyvärr tänker jag fortsätta vara snaggad så det får väl bli lin, gängtejp eller gamla trasor även i fortsättningen.

Henry David Thoreau

AndersT

« Svar #32 skrivet: 19 maj-07 kl 23:45 »
Är det en gammal hydrofor du har så brukar det finnas en lucka långt ner på ena sidan,  öppna den, när vattnet runnit ur, så kan du passa på att göra ren hydroforen på insidan.., brukar behövas om man har en grävd brunn, iallafall...

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #33 skrivet: 21 maj-07 kl 13:25 »
Grå tank, typ zinkgrå. Hydrofor skruven i toppen är luftventilen. Stäng av pumpen , den som låter, förmodligen med den där brytaren på väggen. Har du en kran på vattenledningen antingen där ledningen kommer in i huset (om du inte har hydroforen i källaren el. dyl. och redan är i huset) eller direkt på utgående ledningen från hydroforen (detta gör att du slipper dränera hela huset också). Öppna bottenutloppet efter att du sett till att vattnet har någon bra ställe att ta vägen till (ja lägsta punkten blir det alltid enligt våra naturlagsexperter). Öppna gärna toppventilen för att öka flödet.

När tanken är tom, stäng topp och bottenventil, slå till strömbrytaren för pumpen. När pumpen stannar öppna kranen på utgående ledning(om du stängde den). Voila!

Titta det är sånna A-B-C förklaringar jag behöver :)
Toppventilen har jag hittat, och vattenledningen IN i huset från tanken. Dock kan jag inte öppna eller stänga den kranen för den sitter stenhårt. Kranen in i HUSET har jag dock inte hittat(kollat efter) ännu. Få se om jag hittar nån annan ändventil el liknande på själva tanken. Jag provade upprepade ggr i förrgår att stänga av "den som väsnas" och tömma det som fanns i kranarna, då ökade trycket i tanken och flödet blev jämnare samt spottade det smuts och luft ur kranen ett par ggr. Men 2 dagar senare är vi tillbaks på samma igen. Så vare sig jag vill eller ej får jag nog krypa ner bland alla (urk) spindlar i veckan och ta en ordentlig titt.

Rödskägg

• Småland
« Svar #34 skrivet: 21 maj-07 kl 13:48 »
Du menar att det, blev bra men sedan blev sämre igen? Det skulle i så fall tyda på att luften försvinner. Är toppventilen tät ? Ta lite saliv runt ventilen och dess infästning, bubblar det så läcker det förutsatt att du har någon luft kvar, annars borde det fukta.

Henry David Thoreau

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #35 skrivet: 21 maj-07 kl 14:10 »
Ja det blev bra trots att jag bara tömde det som fanns i kranarna men som sagt, igår kväll började det stöta ut vatten ur kranarna igen.

Får ta hela toppventilen i munnen är jag rädd om jag ska lyckas blöta den för den e inte liten  :-[
« Senast ändrad: 21 maj-07 kl 14:19 av Kimma »

Rödskägg

• Småland
« Svar #36 skrivet: 21 maj-07 kl 18:40 »
Du skulle ju kunna nöja dig med att väta ner vitala delar såsom gängor, skarvar och utlopp.

Henry David Thoreau

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #37 skrivet: 22 maj-07 kl 06:20 »
Skall se om det funkar..om inget annat lyckades jag hitta ett företag som kör runt hela södra sverige och "servar" hydroforer,tankar osv för en hyffsat billig peng, och med tanke på att jag upptäckte att min är från -49 skadar det nog inte att låta någon som vet gå igenom alltihop.

Rödskägg

• Småland
« Svar #38 skrivet: 22 maj-07 kl 09:02 »
Vår är fån 46 eller 47 kommer inte i håg exakt

Henry David Thoreau

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #39 skrivet: 22 maj-07 kl 09:14 »
Hmm..då är min rena ungdommen juh  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

217 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser