Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hydrofor fyller inte på  (läst 40216 gånger)

Bondmoran

Hydrofor fyller inte på
« skrivet: 04 maj-07 kl 10:10 »
Vår hydrofor fyller inte på nytt vatten.
Pumpen fungerar så vi har vatten men nu är det missfärgat men smakar inte illa.
Men hydroforen står där helt tom.
Vi har provat att lufta men inget hjälper.

En vvs:are var här och fixade en backventil på pumpen, stod ett tag och lyssnade ifall det skulle fyllas på sa äsch det är slut i brunnen och åkte, lämnandes en faktura på över 1000:-
Men inte  >:( var det slut på vattnen så problemet kvarstår.

Vad kan det vara för fel ?????

Nått vi kan åtgärda själva eller är det bara att köpa nytt ??

Hälsar
Bondmoran som inte är på bra humör idag  ::)
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Bo

Hydroforen
« Svar #1 skrivet: 04 maj-07 kl 11:29 »
är bara en tät behållare där den sammanpressade luften skall göra att ni får tryck i systemet. Fylls den inte, är det för att det sinat i brunnen eller pumpen pajat eller är en läcka nånstans mellan pump och hydrofor.

Vattendoktorn fd

• Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
Re:Hydrofor fyller inte på
« Svar #2 skrivet: 04 maj-07 kl 13:00 »
Vår hydrofor fyller inte på nytt vatten.
Pumpen fungerar så vi har vatten men nu är det missfärgat men smakar inte illa.
Men hydroforen står där helt tom.
Vi har provat att lufta men inget hjälper.

En vvs:are var här och fixade en backventil på pumpen, stod ett tag och lyssnade ifall det skulle fyllas på sa äsch det är slut i brunnen och åkte, lämnandes en faktura på över 1000:-
Men inte  >:( var det slut på vattnen så problemet kvarstår.

Vad kan det vara för fel ?????

Nått vi kan åtgärda själva eller är det bara att köpa nytt ??

Hälsar
Bondmoran som inte är på bra humör idag  ::)

Om jag förstått saken rätt finns det vatten i brunnen.

Det skall finnas en bottenventil (backventil) i inloppet på röret-slangen som går ned under vattenytan. Kolla den först. Finns det slang ner, koppla loss den, brukar finnas koppling från huset, kolla genom att fylla på röret ovanför bottenventilen med vatten, läcker det igenom trots ev rengöring, byt denna.

Nästa steg, kan även göras från början är att vattenfylla ledning från pumpen med vatten. Har installatören monterat backventilen här, så att du inte kan fylla pumpledningenfrån pump till brunn (sugledningen).

Då skall du bestrida fakturan, då har han inte många grå innanför pannbenet.

Utgår att han monterat backventillen mellan pump och hydrofor. På pumpen sitter   en avluftningsskruv, skruva loss den och fyllpå med vatten för hand, du behöver säkert en tratt till detta. Du skall fylla upp hela ledningen från brunnen till pumpen, det kan ta tid (timmar). När vattnet i ledningen är fylld med vatten (du kan inte fylla på mer) skruva fast avluftningsskruven, och starta pumpen.

Du kanske får hålla på så några gånger, även om bottenventilen är hel, men till slut så skall du få pumpen att suga vatten , som sedan efter pumpen trycker i vatten i hydroforen. Har du otur, är pumpen skadad av "torrkörningen"

Lycka till / Leif  ;)

Vattendoktorn fd

« Svar #3 skrivet: 04 maj-07 kl 13:52 »
Jag igen, utgick ifrån att du har grävd brunn.

Du skrev även att du fick vatten, men var missfärgat, och utan tryck.

Tänkbara orsaker:

Bottenventil, för lågt vattenstånd i brunnen vid pumpning, tjuvar lyft i insugsledningen om bottenventil hel, pumpen utsliten.

Berätta mer om du känner att det där har jag redan gjort.

Hälsn Leif ;)

Bondmoran

« Svar #4 skrivet: 04 maj-07 kl 21:22 »
Jag igen, utgick ifrån att du har grävd brunn.

Du skrev även att du fick vatten, men var missfärgat, och utan tryck.

Tänkbara orsaker:

Bottenventil, för lågt vattenstånd i brunnen vid pumpning, tjuvar lyft i insugsledningen om bottenventil hel, pumpen utsliten.

Berätta mer om du känner att det där har jag redan gjort.

Hälsn Leif ;)

Det är just typiskt mig att inte ge fullständig information.

Brunnen är borrad 24 meter och vattentillgången är begränsad. När vattnet är slut brukar inte pumpen stå och gå.
Jag skrev inte att vi inte hade tryck i ledningarna.
hydroforen vi har är en sån där med en gummiblåsa inni och jag hittade lite info om att de inte är så fräscha med tiden så ett byte blir det nog ändå.

Tryck måste det finnas eftersom vi har vatten på övervåningen också.

Ålder på allt är 16 år.

Backventilen monterades mellan pumpen och hydroforen.

Pumpen är helt nedsänkt i vattnet i brunnen. Inte ens vvs:aren tog upp pumpen.

Jag ringde till honom idag igen för att berätta att det fortfarande är tomt i hydroforen men det vill han inte tro på.

Jag har pratat med en borrfirma och de lovade att jag skulle ha en offert här idag men den kan jag se mig om i stjärnorna efter. Jag blir så  >:(

Tänk om det är så här för att det nästan är slut i brunnen ?

TACK så mycket för alla råd Leif !

Hälsar
Bondmoran
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Vattendoktorn fd

« Svar #5 skrivet: 04 maj-07 kl 21:47 »
Hej igen, du skrev att du hade en sådan med gummiblåsa, hydropress kallas dom.

På denna hydropress finns en svart topp, kan vara liggande också.
Skruva av denna topp, det kan du göra för hand. Där under finns en bilhjulventil, kolla att om du trycker in piggen i mitten om det händer något. Pyser det, kommer det ur vatten ur den, eller händer det ingenting. När du kollat det, kan du maila mig om du vill.

Kommer det vatten ur ventilen är blåsan kass, ingen ide att byta, ny hydropress kostar obetydligt mer än att köpa blåsa och allt arbete det för med sig.

Kommer det luft, är det dags att byta luft i blåsan, syret är då förbrukat. Töm först på all luft, fyll därefter med ny frisk luft till 3 hekto över tillslagstrycket för pumpen. Luften kan du säkert låna en sådan där luftbehållare på en mack.

Eftersom du märker att färgen har ändrats, beror det sannolikt på att gummiblåsan är kass, men kolla det andra innan.

Hoppas att det kan vara till någon hjälp.

Hälsn Leif ;)

eka

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 04 maj-07 kl 21:57 »
Kommer det luft, är det dags att byta luft i blåsan, syret är då förbrukat. Töm först på all luft, fyll därefter med ny frisk luft till 3 hekto över tillslagstrycket för pumpen. Luften kan du säkert låna en sådan där luftbehållare på en mack.
Hälsn Leif ;)
Förlåt men min fråga kanske blir lite OT Leif. Syret förbrukar ???
Det enda jag hört talas om att man ibland använder rent kväve och det skulle vara att detta hade bättre kompresionsegenskaper och behövde mindre volym. Detta är i min mening en dålig lösning för när man vill fylla på så skall man inte jaga rätt på någon installatör utan fylla med en vanlig cyckelpump.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Vattendoktorn fd

« Svar #7 skrivet: 04 maj-07 kl 22:15 »
Förlåt men min fråga kanske blir lite OT Leif. Syret förbrukar ???
Det enda jag hört talas om att man ibland använder rent kväve och det skulle vara att detta hade bättre kompresionsegenskaper och behövde mindre volym. Detta är i min mening en dålig lösning för när man vill fylla på så skall man inte jaga rätt på någon installatör utan fylla med en vanlig cyckelpump.

Japp, det är så att syret i luften i blåsan, kan diffundera genom gummit, till vattnet. Det räcker att det är lite järn i vattnet, så snor järnet syret. Kvar blir då resten av gaserna i luften. Dessa gaser är lika kompressiva som vattnet, dvs inte alls.

Har du vanlig cyckelpump med koppling för bildäckventil går det lika bra.

Hälsn Leif ;)

Bondmoran

« Svar #8 skrivet: 04 maj-07 kl 22:17 »
Hej igen, du skrev att du hade en sådan med gummiblåsa, hydropress kallas dom.

På denna hydropress finns en svart topp, kan vara liggande också.
Skruva av denna topp, det kan du göra för hand. Där under finns en bilhjulventil, kolla att om du trycker in piggen i mitten om det händer något. Pyser det, kommer det ur vatten ur den, eller händer det ingenting. När du kollat det, kan du maila mig om du vill.

Hälsn Leif ;)

Jag mailar dig privat då !

Hälsar
Bondmoran

eka

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 04 maj-07 kl 22:28 »
Ok Leif.  Solklart  ;D
Följden av ditt resonemang är att problemet måste vara kraftigare när man använder "gummiblåsa" i pannsystemet. Där järnförekomsten i vattnet borde vara större.
Men om du säger att övriga gaser i atmosfären inte har samma kompresionsegenskaper. Hur kommer det sig att man rekomenderar rent kväve.  ???
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Vattendoktorn fd

« Svar #10 skrivet: 04 maj-07 kl 23:17 »
Ok Leif.  Solklart  ;D
Följden av ditt resonemang är att problemet måste vara kraftigare när man använder "gummiblåsa" i pannsystemet. Där järnförekomsten i vattnet borde vara större.
Men om du säger att övriga gaser i atmosfären inte har samma kompresionsegenskaper. Hur kommer det sig att man rekomenderar rent kväve.  ???
[/quote

Tänker du på bildäck?

Leif]

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 04 maj-07 kl 23:19 »
Denna helt nya naturlag kallas för "den inte lika allmänna gaslagen".

Vattendoktorn fd

« Svar #12 skrivet: 05 maj-07 kl 01:02 »
Denna helt nya naturlag kallas för "den inte lika allmänna gaslagen".

Kalla det vad du vill, första gången jag stötte på fenomenet var tidigt 80-tal, när pex-slangar började användas i radiatorledningar. Det visade sig att kopplingarna till radiatorerna började att oväntat började korrodera. Första misstanken var att kopplingsmaterialet inte var avzinkningsfritt, men det spelade ingen roll. Syret i rumsluften diffunderade in i radiatorvattnet.

Nästa upptäckt var i hydroforanläggningar med järnhaltigt vatten, där man ideligen tömde tanken på vatten, för att få ny luft som gjorde att det fungerade igen. Nonsens tyckte jag, det läcker säkert från toppförskruvningen, proppen.

När jag sedan fick kännedom om detta problem, som en kund hade, trots att han svetsat igen proppen med tankgodset, började jag fundera, vad var det som hände igentligen.

Oftast på den tiden använde man sig av när det gällde järnhaltigt vatten av en oljefri kompressor som pumpade in luft i hydroforen, och placerade automatisk avluftare, där manometerstället med nivåglas brukar sitta. Men när det gällde vatten som visade på obetydlig järnhalt, och inte behandlades för det kom det här problemet som ett brev på posten.

Därför monterade jag in ett venturirör på ingående vattenledningen som sög in lite luft vid varje pumpstart, och kompletterade det med enkel avluftare för varmvatten i manometerställröret, och problemet försvann.

Hur märker man att detta problem skulle uppstå då, ja pumpen gick från-till-från-till...... precis som om luftkudden var borta från hydroforkärlet, och
luftkompressionseffekten var borta.

Så om detta till äventyrs skulle spoliera allmäna toeretiska gaslagen, så har kanske praktikanten rätt, iallafall ibland.

Hälsn Leif

Vattendoktorn fd

« Svar #13 skrivet: 05 maj-07 kl 02:07 »
Ett litet tillägg, pex-rören ändrades i sin materialstruktur under tidigt 80-tal.

Och man använde Hydrazin i vattnet till radiatorsystem för att förhindra syressättning. Hydrazin är idag förbjudet (tror jag) för sina canserframkallande egenskaper.

Godnatt / Leif

Tapio

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 05 maj-07 kl 18:21 »
Japp, det är så att syret i luften i blåsan, kan diffundera genom gummit, till vattnet. Det räcker att det är lite järn i vattnet, så snor järnet syret. Kvar blir då resten av gaserna i luften. Dessa gaser är lika kompressiva som vattnet, dvs inte alls.

Halaj!

Leif!
Nu får du änna komma in i matchen.
Jag tror att en gas förmåga att diffundera beror på dess molekyldiameter.
Jag vet inte vad syre, O2  och kväve, N2  har för diameter men periodiska systemet ger att kväve har en elektron mindre i sitt yttersta skal och dessutom har den lägre molmassa. Den borde vara mindre. Så om syre kan diffundera genom blåsan så kan kväve också göra det och dessutom lättare.

Kväve går att komprimera precis lika bra som vilken annan gas som helst.
Var har du fått det där ifrån?

När man räknar på en fluidströmning (gas el. vätska, vilket som) och det aktuella fallet har ett lågt Reynolds tal så använder man Bernoullis ekvation.
Man räknar då med att strömningen är laminär och i detta ingår att fluiden är inkompressibel. Kan det vara detta du blandar in i leken?
Men det gäller bara för strömning. Inget annat!

Dina tekniska rön är säkert bra. Du verkar kunna vad du pratar om.
Håll i hatten bara när du teoretiserar!

//T

Vattendoktorn fd

« Svar #15 skrivet: 05 maj-07 kl 20:05 »
Oki-doki.

Leif

Vattendoktorn fd

« Svar #16 skrivet: 06 maj-07 kl 00:52 »
Skulle kanske ha tänkt efter lite mer, innan jag nämnde kompressiviteten hos gaser. Jag blandade in  saker som inte har med vartannat att göra. Jag kastade all facklitteratur för 8-10 år sedan, då jag ansåg att jag inte skulle fylla mina väggar med saker jag inte längre sysslar med, samt började bli allt mer inaktuella. Kvar har jag dock Karlebo handbok från-71.

Ulric, gasernas allmänna tillståndslag gäller fortfarande.

Tapio, termodynamikens lagar har jag inte använt mig av sedan början på 80-talet, men känner väl till begreppen men kanske inte i sitt rätta sammanhang.

Kvarstår, vi har en vattenlösning på en sida (med alla ämnen som är lösta i vattnet)vi har ett membram av gummisammansättning, mellan andra sidan detta membran luft (med ett antal gaser, som finns i den).

Om man betraktar detta ur en annan synvinkel, trycket mellan medierna var sida om memramet är ungefär lika. Om vi börjar att betrakta detta membram ur en annan, en osmotisk vinkel.

Periodiska systemet har inte varit min starka sida, men jag förstår vad som tillhör ädelt och vad som är oädelt, så hänger jag med. Vidare när det gäller laddningar hänger jag också med. (+ / - )

Alltså, det kanske förhåller sig så att gaserna minskar i takt med det osmotiska utbytet mellan luft och vatten. Mindre gas=mindre expanderbar volym, beroende på hur "skitigt" vattnet är, är jag fortfarande på banan, eller är jag fortfarande ute och cyklar.

Detta har inte släppt mina tankar under dagen, för faktum är att vidtagna åtgärder fungerat, men jag har utgått från felaktiga grunder när det gäller orsak.

Gammal man gör så gott han kan, men dansar fan så illa.

Hälsn Leif   ???

Vattendoktorn fd

« Svar #17 skrivet: 06 maj-07 kl 02:08 »
Ett litet tillägg, ( så att inte rolighetskommiten får skrattkramp) ovanstående gäller med hydropress, med hydrofor sker gas / vätskeutbytet direkt vid vattenytan, och minskad gasvolym som följd.

Leif

Tapio

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 07 maj-07 kl 12:35 »
Halaj!

Inte för att någon bryr sig kanske, men jag måste backa några steg här.
Med anledning av att varje bilist med självaktning numera måste fylla sina däck med Nitrogen (Kväve på svenska) så har jag gjort efterforskningar i saken.

Mitt antagande om att förmågan att diffundera var en funktion av molekyldiametern var korrekt, men inte antagandet om att kvävemolekylen är mindre.
Enligt Wikipedia har kväve en kovalent radie på 75 pikometer och syre 73 pm.
Såhär skriver de också om kväve:
Filling automotive and aircraft tires[1] due to its inertness and lack of moisture or oxidative qualities, as opposed to air, though this is not necessary for consumer automobiles.[2][3]

Nitrogen molecules are less likely to escape from the inside of a tire compared with the traditional air mixture used. Air consists mostly of nitrogen and oxygen. Nitrogen molecules have a larger effective diameter than oxygen molecules and therefore diffuse through porous substances more slowly.[4]

http://en.wikipedia.org/wiki/Nitrogen

//T

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #19 skrivet: 18 maj-07 kl 11:11 »
Hmm...tänkte ta chansen att fråga alla experter när ni ändå är inne på hydroforer/hydropresser.

Jag har hydrofor och den senaste tiden är det dåligt tryck tanken. Vattnet kommer stötvis och den går och går efter minsta vattenförbrukning. Nu är det så att jag hittar ingen bilventil nånstans på dendär grejen, så var sjutton fyller jag då på luft ???

Tacksam för goda råd

/Kimma
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Dela detta:

* Inloggade just nu

137 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser