Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ohyra på höns och hästar?  (läst 11096 gånger)

Joachim

• Gäst
Ohyra på höns och hästar?
« skrivet: 26 aug-04 kl 14:46 »
Hej, vad jag har förståt (och tror) så kan inte ohyra från höns (hönslopper och hönslöss) sätta sig på andra djur, men nu har jag hört en gammal förståsigpåare säga att hästar får ohyra från höns, är det någon som vet något om hur det ligger till med den saken?

MVH Joachim
« Senast ändrad: 11 sep-04 kl 10:53 av admin »

Camilla

• Gäst
Re:Ohyra
« Svar #1 skrivet: 26 aug-04 kl 14:57 »
Enligt SVA är det Röda hönskvalster som angriper både höns och hästar:
"Hästar är mycket känsliga för röda hönskvalster (drabbas av svår klåda) och av denna anledning bör höns och hästar aldrig hållas i samma byggnad."
Hela artikeln finns på
http://www.sva.se/dokument/stdmall.html?id=494

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #2 skrivet: 26 aug-04 kl 15:33 »
Tack och lov bör väl inga djur ha ohyra - varken höns eller pälsdjur och hönshuskvalster (kallas röd hönslus) kan hönsen dö av!
Vem som helst kan få in det men skäms den som inte åtgärdar det och avlägnar ohyran utan låter de stackars hönsen lida!
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Camilla

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 26 aug-04 kl 16:09 »
Tack och lov bör väl inga djur ha ohyra - varken höns eller pälsdjur och hönshuskvalster (kallas röd hönslus) kan hönsen dö av!
Vem som helst kan få in det men skäms den som inte åtgärdar det och avlägnar ohyran utan låter de stackars hönsen lida!

...du har rätt som vanligt, men frågan gällde väl ändå om det finns någon ohyra som angriper både höns och hästar?!  :-X

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #4 skrivet: 27 aug-04 kl 08:49 »
Ja, jag vet frågeställningen och försökte bara belysa att om hönsen inte har någon ohyra så är frågan inte aktuell och att höns mår lika dålig av ohyra som hästar.
Av någon konstig anledning anser många att det är ok. och mer eller mindre obligatoriskt att höns har ohyra men att det är nästan katastrof om något pälsdjur, t.ex. hästar, får detsamma.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Ronny

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 29 aug-04 kl 14:31 »
Hej!

Jag kan bara inte låta bli att lägga mig i detta! Höns får rätt lätt fågelloppor (i södra Sverige) och även vanliga hönslöss, men jag har själv haft en helt frigående hönsflock i 25 år och bara haft ett enda (lindrigt) angrepp av kvalster för ca 10 år sedan på en ruvhöna. Då ska ni veta att jag håller min åsbohönsflock väldigt naturligt och någon dammsugning sker definitivt inte i hönshuset. Jag har sett Ett enda riktigt elakt angrepp av kvalster i ett hönshus, men att det skulle vara mer eller mindre standard och accepterat bland hönshållare stämmer tack och lov inte! Sen är det naturligtvis precis som Kicki säger, att det aldrig är försvarbart att låta husdjur ha ohyra utan att göra något åt det.
« Senast ändrad: 29 aug-04 kl 14:53 av Ronny »
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Camilla

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 29 aug-04 kl 18:11 »
Av någon konstig anledning anser många att det är ok. och mer eller mindre obligatoriskt att höns har ohyra men att det är nästan katastrof om något pälsdjur, t.ex. hästar, får detsamma.

Det kanske beror på att om man får ohyra på hästar är det väldigt dyrt att behandla, jämfört med vad det kostar att behandla en hushållsflock höns? Att behandla en häst med frontline går på ca 1000:- (om det räcker med t ex sebacil eller bayticol blir det billigare, vet faktiskt inte vad man använder mot hönskvalster). Att sedan sanera stall och utrustning är bara det ett jättejobb. Har man flera hästar, som många har, är det lätt att räkna ut att det blir en dyr historia.

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #7 skrivet: 29 aug-04 kl 20:10 »
Ja, det håller jag med om men tro även det handlar om de olika djurslagens olika status. Höns är bara produktionsdjur och många bryr sig inte om hur de ev. upplever att ha ohyran på sig. Hästar är mer sportdjur med hög status så där vill man inte riskera nåt.
Håller man sitt hönshus rent från ohyra behövs ju inte någon kostnad alls angående hästarna...

Har kursverksamhet!

Anna

• -
« Svar #8 skrivet: 01 sep-04 kl 13:43 »
Mycke prat om vikten att hålla hönsen ohyrefria, men hur gör man det på bästa sätt? Jag har använt mej av etotal bl. a. men det skulle vara väldigt intressant att få höra hur alla ni andra gör. Startar därför en ny rubrik där alla kan få komma med praktiska råd och tips om hur man går till väga.
Anna
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

admin

• Administratör
    • Alternativ.nu
« Svar #9 skrivet: 11 sep-04 kl 10:45 »
Den nya tråden finns alltså här: http://www.alternativ.nu/yabb/index.php?board=16;action=display;threadid=1928

(Jag flyttade även senaste inlägget av Ann P till den nya tråden, eftersom det innehöll många bra tips! /Admin)
« Senast ändrad: 11 sep-04 kl 10:45 av admin »

Dela detta:

* Inloggade just nu

140 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser