Hade tänkt svara dig för länge sedan men har glömt
ägg och lantras. Alla raserna lägger ju ägg. De som är bäst på det är Kinda, Åsbo och Blomme tätt följt av Öland. Orust, Svarthöns och Gotland ligger lite efter.
Medel till stora De raser där tupparna snittar över 2 kg är Blomme, Ölands, Gotlands, Kinda, Hedemora, Bjurholms
Coola Svårt att säga då jag inte känner alla raserna utan bara min egen. Det är ju lantraser som ska klara av att hålla sig undan fårn rovdjur och i det stora hela klara sig ganska bra på egen hand. Det gör att det kan vara svårt att få den tama men mina känner igen mig och har inga problem med att jag klampar runt hos dem. Kommer någon annan in så blir det rätt livat men det är ju bara jag som hanterar dem (är singel). De är väldigt stadiga i huvudet på andra sätt. Jag har höns som varit kraftigt bitna av räv. De har altså slagit sig ur rävens käftar och klarat det mentalt. Lite hjälp på traven med att rengöra såren och sen lever de vidare utan någon märkbar förändring. Grannens rashöns har strukit med av chock vid rävbesök, vissa av dem är då helt oskadda.
Gärna blandade färger. Blomme, Gotland, Hedemora, Öland? Kinda, Bjurholm
Ruvning Man siktar mot ca 30%. Där ligger Åsbo 37%, Gotland 33%, Hedemora 33%, Orust 29%, Svarthöna 29%. Lägre finns Blomme13%, Öland 15%. Högre är Kinda 67% och Bjurholm 66%
Alla siffror från 2013 års rapport då jag inte hittar de nyare.
Om vi tittar på vilka av rasererna som har störst behov av bevarare (dvärghönsen undantagna) så är det Svarthönan (finns 380 st), Orusthönan (467 st), Bjurholm (458 st men har nog ökat nu siffran är från 2015 och de är populära), Öland (650 st), Gotland (905 st) övriga raser över 1000 st.