Jag är intresserad av din situation eftersom den liknar min, jag kan inte lagar och regler kring el så nedanstående är bara undringar om än formulerade som påståenden.
I broschyren skriver de att man inte får mata in genom en "utgående gruppledning" samtidigt matar de, i den bild du modifierat och bifogat, el till elnätet genom en gruppcentral som ligger under huvudsäkringarna. Om huvudsäkringarna räknas som gruppcentral betyder det att bilden i broschyren beskriver en felaktig installation och, logiskt sett, att man måste ansluta sin elproduktion direkt mot elnätet utan att ha huvudsäkringarna emellan och så kan inte vara fallet. Alltså räknas inte huvudsäkringarna som gruppcentral och ledningen ut från dem inte som "utgående gruppledning" (brochyren s.7). Så måste det väl bli?
Jag har antagligen fel på något sätt men om huvudsäkringarna inte är en gruppcentral blir frågan om man kan lägga en kabel från växelriktarna direkt till huvudsäkringarna men på din sida av elmätaren. Gör man det så matar du inte via en gruppcentral och både lada och hus ligger under inmatningspunkten. Båda kan därmed använda din egenproducerade el.
Sen funderar jag på vad som händer i praktiken om du låter dem hållas och mäta vid ladan. Det avgörande är hur elmätaren funkar.
Antag att du producerar ett flöde av el, exempelvis 10 kW vid ett givet tillfälle. Av detta gör du av med 1 kW i ladan. Om det nu är som de säger att du inte "får" använda din egen el i huset kommer de att påstå att du sålt 9 kW. Samtidigt gör du i huset av med exempelvis 5 kW så du säljer 9 kW och köper 5 kW, netto exporterar du 4 kW. Kommer elmätaren på stolpen att få information från växelriktarna hur mycket de producerar? Kommer den att få information om vad ladan gör av med? Mäter elmätaren nettoflödet genom sig eller ser den hur mycket solcellerna producerar? Om mätaren ser det som utgående och ingående så förstår jag att du ger upp eftersom du i så fall får betala överföringsavgifter för din egen el.
Ursäkta att jag tjatar men jag fattar inte hur det ska funka. Hur vet elmätaren vad som förbrukas internt? Är det via koaxialkabeln du skriver om som elmätaren på stolpen får info från växelriktarna?
De besked du fått verkar helt vansinniga. Jag misstror dig inte jag bara fascineras av vilka galenskaper som konstrueras. Jag fortsätter också att envisas med att det måste gå att komma runt de besked du fått, om inte annat så genom att dra en kabel från växelriktarna till elskåpet på stolpen. Ett argument mot elbolaget kan ju vara att det finns de som har panelerna på ställningar på marken, inte vid huset, får de då inte använda nån egen el?
Är man lite cynisk kan man tänka sig att elbolaget inte vill att du ska kunna använda egenproducerad el i huset eftersom de tjänar mer på att du köper elen av dem (de får ju överföringsavgifter för av dig köpt el) än om du gör av med din egen el. I ditt läge skulle jag nog härja runt lite och kolla upp de besked du fått och undersöka hur man kan komma förbi de, i mitt tycke, galna uppgifter de givit dig.