Nu tror jag inte riktigt på alla dessa kalkyler att få sälja till bra pris, det kommer de att sänka och dessutom klå dig på dubbla nätöverföringar, eller något annat djävelskap... Men förbrukar man elen själv så blir det ju bra vinst.
Men som du säger så är själva monteringen en stor kostnad om man lejer bort den. Jag pratade med en seriös firma som tyckte att jag skulle bygga ställningen själv så de bara hade kabeldragning och inkopplingen att göra. Men då gäller det att hitta en firma som inte envist skall göra allt själv. Det vi pratade om var en markstående grej med två paneler i höjd, men även på ett par olika tak. Det finns lite olika standardfästen till de olika panelerna, och det var en skaplig prisskillnad där. Hitta en firma som går att diskutera med som sagt, de kan mycket väl tycka att du kan använda andra lösningar än vad den stora fårflocken gör.
De här jag pratade med hade bra priser på växelriktare och paneler, och de varnade för en del som gör stora påslag på de delarna samtidigt som de väljer dyraste beslagen (mest vinst på dem).
Har jagat bästa pris på lösa solceller, och började med en liten egenproduktion, men har insett att de Kinesiska slavarbetarna sätter ihop paneler så pass billigt att jag inte orkar lägga ner det jobbet själv. Så jag kommer köpa färdiga paneler, antingen genom firman jag var ikontakt med eller genom några som de här
https://etcel.se/energi/nu-halverar-vi-priset-pa-solceller-tillsammans