Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sittpinnar i en struktur värprede i en annan.  (läst 1016 gånger)

eriklundberg

• Skåne
Sittpinnar i en struktur värprede i en annan.
« skrivet: 03 aug-19 kl 22:18 »
Hej. Jag har mina höns på bete. Dom har sina sittpinnar i en vagn och värpredena utanför sin sov vagn. En av poängerna med det är att slippa stänga och öppna värpreden. Jag funderar på och bygga en rejälare vagn eller släde för värpreden. Någon som har en liknande lösning och vill visa bilder eller ritning?

Fredrik.L

• -
SV: Sittpinnar i en struktur värprede i en annan.
« Svar #1 skrivet: 12 aug-19 kl 08:56 »
Hej. Jag har ingen bra lösning eller inspiration att ge utan bara en följdfråga för att jag är intresserad och nyfiken. Vad vinner du på att ha sovplats och reden på olika ställen. Jag förstår inte riktigt hur du tänker men vill gärna veta mer om din tanke. :)

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Sittpinnar i en struktur värprede i en annan.
« Svar #2 skrivet: 12 aug-19 kl 09:45 »
Det där lät intressant med värpreden skilt från nattplatsen. Hur fungerar det? Lägger alla hönsen äggen där eller går några in? Är det höns som blir kvar ute och vill sova i redet? Skrockor?

När det gäller tips på konstruktionen så titta på fackverkskonstruktioner (broar, takstolar mm) så du tänker rätt och får starkt och lätt, och gör det möjligt att lyfta eller sätta hjul på. Jag har bara byggt små flyttbara burar/utegårdar, som går att flytta för hand med hjälp av lös axel som man petar in under centrum. Har också byggt ett flyttbart skjul till hästarna. Det blev lite större, och där backar jag in traktorn och lyfter centrum med trepunkten. Skulle gå att göra så med en stor hönsgård också, passa på att lyfta när damerna sitter inne.

Dela detta:

* Inloggade just nu

89 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser