Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  transport och varmt välkommnande  (läst 2732 gånger)

JV

• Gäst
transport och varmt välkommnande
« skrivet: 24 maj-07 kl 15:53 »
Hej!

Imorgon är den stora dagen här - jag ska hämta mina dvärggetskillingar
Rosa & Vera.  ;D
Tänkte höra om någon har några bra tips om transport och varmt välkomnande hem av getter.
Jag har skärmat av ena delen av vår hästtransport så att det inte ska bli för stort. Man vill ju inte att de "åker rundor " på vägen hem och skadar sig.
Har även lagt in hö som lite sysselsättning.
Finns det något annant att tänka på, något som kan lindra den traumatiska upplevelsen av att lämna mamma och flocken för att först åka transport i 50 min och sedan komma till ett helt nytt hem.

tacksam för alla små tips och knep.

Balbina

• -
Re:transport och varmt välkommnande
« Svar #1 skrivet: 24 maj-07 kl 18:43 »
Jag brukar föredra en hundbur istället för en stor hästtransport till små killingar. De åker bekvämare i bilen dessutom.
När de kommer fram sedan så bör de vara instängda i en box i ett par dagar och första dygnet behöver de lugn och ro.
Annars finns det nog inte så mycket att göra för att underlätta för de små liven. När jag säljer killingar brukar de vara avvanda och inte gå med sin mamma precis innan. Då blir det mindre traumatiskt för dem tycker jag....

Kråknäbban

• Vi tar livet som det kommer..
    • Kråknäbban
« Svar #2 skrivet: 24 maj-07 kl 20:52 »
Hej!

Imorgon är den stora dagen här - jag ska hämta mina dvärggetskillingar
Rosa & Vera.  ;D
Tänkte höra om någon har några bra tips om transport och varmt välkomnande hem av getter.
Jag har skärmat av ena delen av vår hästtransport så att det inte ska bli för stort. Man vill ju inte att de "åker rundor " på vägen hem och skadar sig.
Har även lagt in hö som lite sysselsättning.
Finns det något annant att tänka på, något som kan lindra den traumatiska upplevelsen av att lämna mamma och flocken för att först åka transport i 50 min och sedan komma till ett helt nytt hem.

tacksam för alla små tips och knep.

Mina tjejer gick med föräldrarna när vi hämtade dem, så de lät lite väl mycket när dom skiljdes och har fått den lugn och ro de behöver, men nu när killarna kom så blev det annan fart på tjejerna, dels för att dom haft en månad på sig att pissa in ett revir på ön, men eftersom killarna var kelig från första början så märks det på tjejerna att dom blir avundsjuka när killarna hela tiden söker upp oss för att bli kelade, så nu kommer även de mycket närmare utan att man behöver locka med bröd.. //Uffe
Sörj inte över en missad chans, du får snart chansen att missa en ny..

JV

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 25 maj-07 kl 06:20 »
Tack.
Tyvärr så har jag ingen hundbur och vill inte ha getterna i bagaget på bilen, annars är det ett bra tips.
Jag kanske ska spänna upp en filt över mellanväggen och på det sättet minska utrymmet.
Är det inte synd att hålla dem inne?
Jag har gränsat av hagen till ca 6x4m direkt i anslutning till utestallet och fyllt utrymmet med en stock och en stor gren med massa gott på. ( tips jag hittat på detta forum)
Min tanke var att de skulle gå där tills de är tama och sedan ta bort avskärmningen så de får gå med hästarna. ( om de vill  ::))
Är det svårare att få de tama på den ytan? Getterna är 10 veckor gamla och har inte blivit  mycket hanterade av människor.
Det kanske räcker att ha dem inlåsta första natten och sedan låta dem gå ut om de vill?
Som sagt så vet jag inte hur getter tänker, jag är mest van vid hundar och hästar.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #4 skrivet: 25 maj-07 kl 07:30 »
Jag hade nog hållt dem inne i 3 dagar jag med, det var vad det tog för mina bockar att komma till ro när jag fick hem dem förra året. De sprang på väggarna de första dagarna (var inte mycket hanterade) sen gick det bra att sätta sig hos dem och locka med nåt gott. När de kom fram till godiset började jag släppa ut dem. Tyckte det var bäst så man slapp jaga in dem i stallet på kvällarna och stressa dem ännu mer. Numera kommer de när jag kallar på namnen, då vet de att det är "kvällsmat" på G :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

JV

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 25 maj-07 kl 08:53 »
OK, då är det nog bäst att hålla dem inne tills de hittat sitt lugn och kommer när jag lockar med godis.
Tack för hjälpen alla!

Balbina

• -
« Svar #6 skrivet: 25 maj-07 kl 10:48 »
En av fördelarna med att stänga in dem i en box i ngra dagar precis när man fått hem dem är att de lär sig att där finns mat, vatten och trygghet så råkar det hända något när de är ute sedan så återvänder de alltid till boxen. Risken är rätt stor att de råkar hamna utanför stängslen om man släpper ut dem direkt...

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #7 skrivet: 29 maj-07 kl 15:49 »
Vill bara understyka vad som sagts tidigare här. De mår bäst i en box eller i transportvagnen de första tre dygnen. Kommer de ut är olycksrisken avsevärd de första dygnen, innan ni lärt känna varandra!!! Var med dem ofta från andra dygnet, ta med varrierat godis och sitt hos dem och prata med dem som till en ny hundvalp. Läs en bok eller en tidning som Du inte är rädd om, om det lyckas så kommerr nämligen getterna att tillgodogöra sig litraturen på sitt eget vis, som föda. ;)
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Caligari

• Dada
    • Östergötland
« Svar #8 skrivet: 29 maj-07 kl 21:24 »
Hej!

Jag läser den här tråden med stort intresse eftersom jag själv har ett litet gäng dvärggetter på gång och som bäst funderar på hur jag ska arrangera deras ankomst och acklimatisering... Flera av er rekommenderar box de första dagarna. Vilka är boxens poänger? Handlar det om att man inte vill ha getterna utomhus för att minimera rymningsrisken eller handlar det om att man inte vill ge dem för stora yta när de känner sig otrygga? Eller både och?

Jag har tänkt ha mina tre getter i ett hönshus på ca 8m2 under vintern. Kan det funka som "box" i början tror ni, eller är det för stort? Man vill ju inte skrämma slag på dem från början, om de t ex lider av torgskräck...  ;)

Hälsningar
Ambjörn

harstorp4.se

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #9 skrivet: 30 maj-07 kl 13:38 »
Om man inte vill ha små killingar i bagagedelen av en kombi och inte har hundbur, kan man fundera på att stoppa ner de små liven i varsin säck, knyta ihop säcken om halsen på dom och sen ha en varsin i knät under färden.  Gäller tama djur.  Och det där första dygnet utan människokontakt i en isoleringscell, förlåt, box, begriper jag inte meningen med.  Halvvilda kräk får man ta det piano med, men en tam get vill vara med folk!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

JV

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 31 maj-07 kl 09:28 »
Hej alla getälskare.
Har nu haft getterna hemma i 6 dagar, transporterade dem ändå i en avskärmad del i hästtransporten och det gick jätte bra.

Eftersom att mina små getter inte är tama kan jag nu förstå varför det kan vara bra att hålla dem inne i en box i början.
Med mycket tid och tålamod har jag nu kommit så långt att de kommer fram och äter ur handen, men jag får inte klappa dem än.
Naturligtvis så ska man inte hålla djur "isolerade" det krävs ju att man är hos dem så fort man har en liten stund över, annars mår de inte bra och vill man ha dem tama är det ett måste.

Kan väl tänka mig att man inte behöver ha dem i en box först om man redan har andra getter då de kan finna trygghet i det ( andra lugna o trygga getter )men har man inte det så finns ju inte den tryggheten.
Det hela handlar väl om att man ska utsätta djuren för så lite stress som möjligt och hur man gör det måste ju variera då de yttre faktorerna inte är samma hos alla oss getägare.

För mig så funkar det som sagt att ha dem inne nu i början.
Tänkte låta dem gå ut i en avskärmad del av hagen nu när de kommer när jag lockar med mat.
När de sedan vant sig vid att de kan gå ut och in som de vill och vant sig vid hästarna på andra sidan elstaketet så öppnar jag upp så att de får gå i hela hagen.

Caligari

• Dada
    • Östergötland
« Svar #11 skrivet: 31 maj-07 kl 13:33 »
Min plan för mina första getter, som jag ännu inte har fått, är följande: Till en början håller jag dem inne i hönshuset och försöker att tillbringa så mycket tid jag kan där själv.

När de börjar komma i form tar jag ut dem i en liten "rymningssäker" (förhoppningsvis) hage under dagarna och låter dem vara där tills de har vant sig vid elstängslet. På nätterna får de vara i hönshuset. (Tyvärr ligger hagen inte i anslutning till hönshuset, så de kan inte själva gå ut och in som de vill. Jag får bära eller leda dem emellan.)

Så småningom gör jag hagen större och låter dem vara ute även nattetid. De ska också få ett litet hus med tak och tre väggar att gömma sig i när de är i hagen.

Vad tror ni erfarna getägare om det här? Tänker jag i rätt banor?

Hälsningar
Ambjörn
harstorp4.se

JV

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 31 maj-07 kl 19:53 »
Hej.
Som sagt så släppte jag ut mina idag i vad jag trodde var en rymningssäker hage, Ha ,Ha vad lurad jag blev!!!!
Det började väldigt bra tills de blev skrämda av något och bara stack.
Eftersom att de inte är riktigt tama tog det mig nästan 4 timmar innan jag fick in dem igen( fast de höll sig i närheten av gården ). Tur att man är van vid lite halv vilda djur sedan innan för jävlar vilket tålamod man behöver.

Jag kommer att hålla mina inne nu tills de är helt tama och kommer när man kallar. Fina sommardagar kan de få komma ut i koppel om de vill det.
Bättre det än att de blir överkörda eller något sådant.

Det är nog lite olika från getter till getter men mina är  tydligen väldigt äventyrslystna och kräver väl därför denna metoden.
Kan ju hoppas att dina är lite lugnare men det märker du ganska snart. Annars så tycker jag att det låter som en bra plan och att hönshuset inte är i direkt anslutning till hagen gör väl inget så länge de har vidskydd.

Lycka till  ;D

Caligari

• Dada
    • Östergötland
« Svar #13 skrivet: 01 jun-07 kl 12:22 »
Hej.
Som sagt så släppte jag ut mina idag i vad jag trodde var en rymningssäker hage, Ha ,Ha vad lurad jag blev!!!!

Oj. Vad har du för inhängnad till ditt Alcatraz?

Det är nog lite olika från getter till getter men mina är  tydligen väldigt äventyrslystna och kräver väl därför denna metoden.
Kan ju hoppas att dina är lite lugnare men det märker du ganska snart. Annars så tycker jag att det låter som en bra plan och att hönshuset inte är i direkt anslutning till hagen gör väl inget så länge de har vidskydd.

OK! Tack. För mig som är nybörjare är sån här respons suverän. Jag korrigerar genast planen: Håll getterna inne tills de är tama!  :D

Tack!
Ambjörn

harstorp4.se

JV

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 01 jun-07 kl 21:41 »
Hej
Jag är också nybörjare, det är väl därför det blir lite knasigt då och då,men man lär väl av sina misstag ;).

Misstaget med inhägnaden var att jag har 5 eltrådar och nät nederst på ca 50 cm. Precis vid grinden saknades det nät, det var där de tog sig ut ( så dumt av mig ::) )så det får jag ordna till nästa äventyr.

Tog förrästen ut dem i koppel idag och det gick väl hyfsat efter en stund när de lugnat sig.
Köpte flexikoppel som man har till hund och det tycktes uppskattas att de hade en 5 meters radie att röra sig på fast de var kopplade.
Det största problemet var väl att hålla linorna isär när de hoppar runt, men bättre det än att valla dem i 4 timmar när de rymt.

Annars så är de jätte goa och idag så snusade de på min hand när jag gav dem kvällsmat och jag fick klappa lite. Det är då man märker att det lönar sig med allt slit och man kan sova gott på natten!

JV

Caligari

• Dada
    • Östergötland
« Svar #15 skrivet: 01 jun-07 kl 22:00 »
Misstaget med inhägnaden var att jag har 5 eltrådar och nät nederst på ca 50 cm. Precis vid grinden saknades det nät, det var där de tog sig ut ( så dumt av mig ::) )så det får jag ordna till nästa äventyr.

På vilka höjder har du trådarna? Hoppade de över eller mellan, eller kröp under? Jag har varit och köpt elstängsel, meterhögt nät och stolpar, men har inte riggat det hela ännu.

Hälsningar
Ambjörn
harstorp4.se

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #16 skrivet: 02 jun-07 kl 00:20 »
Tog förrästen ut dem i koppel idag och det gick väl hyfsat efter en stund när de lugnat sig.
Köpte flexikoppel som man har till hund och det tycktes uppskattas att de hade en 5 meters radie att röra sig på fast de var kopplade.
Det största problemet var väl att hålla linorna isär när de hoppar runt, men bättre det än att valla dem i 4 timmar när de rymt.
JV
Ja, snart har Du dem så tama så Du slipper kopplen.  Då kommer Du att märka att de ständigt byter plats i flocken när Ni är ute och går.  Jag skulle tro att det är för att förvirra rovdjur.  Funkar fint i vilt tillstånd, det är bara när vi människor hittar på koppel som det blir - just det, trassligt! :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

JV

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 03 jun-07 kl 22:34 »
På vilka höjder har du trådarna? Hoppade de över eller mellan, eller kröp under? Jag har varit och köpt elstängsel, meterhögt nät och stolpar, men har inte riggat det hela ännu.

Hej!
Jag har en hage på ca 400m i omkrets och skärmat av en liten del av den som getterna ska var i början tills de vant sig vid hästarna.
Den avskärmade delen har nät och eltrådar och den stora hagen har bara el.
Det är därför jag har satt 5 trådar, har du nät i hela din hage räcker det nog med 2-3 trådar på ca 20, 50, 110cm.

När getterna blev rädda och rymde tog de sig ut mellan trådarna där det inte fanns något nät och brydde sig inte om stötarna, så länge det finns nät behöver du nog inte oroa dig.

mvh
JV

Dela detta:

* Inloggade just nu

199 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser